„Větší pozornost chceme věnovat ochraně proti terorismu a podpoře středního stavu“

Ing. Martin Drábek (Svaz spedice a logistiky ČR) pro DN

Valná hromada Svazu spedice a logistiky České republiky na konci dubna v Praze při volbě nového představenstva ve funkci předsedy potvrdila Ing. Martina Drábka. Se staronovým předsedou svazu jsme hovořili o aktuálních otázkách spojených s činností svazu a o další orientaci největšího českého profesního sdružení oboru spedice a logistiky. „O čem jednala letošní valná hromada vašeho svazu?“ „Program valné hromady byl letos opravdu bohatý. Valná hromada především splnila své statutární úkoly projednala výroční a revizní zprávu, schválila zprávu o hospodaření v loňském roce a přijala rozpočet na rok následující. Po třech letech jsme také opět volili nové představenstvo a jako tradičně přijímali plán jmenovitých úkolů. Z nestatutárních záležitostí bych rád zmínil zajímavá vystoupení dvou významných řečníků a také připomenutí patnácti let existence našeho svazu.“ „Kdo na valné hromadě vystoupil a o čem řečníci hovořili?“ „Především to byl ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Ing. Ondřej Jašek, který informoval o nedávno přijaté koncepci dopravní politiky státu. Velmi zajímavá byla také jeho informace o Generálním plánu rozvoje dopravní infrastruktury do roku 2013 GEPARDI, který nedávno schválila česká vláda. Ing. Jiří Aster z Česko-saských přístavů zase hovořil o současné situaci na Labské vodní cestě a o její perspektivě.“ „Jaký výsledek přinesly volby do nového představenstva?“ „Nejprve musím říci, že uplynulé volební období hodnotili členové SSL velmi dobře. Za pozitivní považuji i to, že řadu členů odstupujícího představenstva jejich podniky znovu navrhly do svazových funkcí. Mně a řadě dalších kolegů se dostalo důvěry a byli jsme zvoleni na další volební období. Novými členy představenstva se stali Ing. Miroslav Bradna, generální ředitel společnosti PST Ostrava, a Jan Kučera, majitel společnosti Bohemia Cargo z Děčína. Oba jsou velmi zkušení a úspěšní speditéři a manažeři.“ V nadcházejícím období se hodláme zaměřit na malé a střední firmy „Jaké úkoly pokládáte pro svaz za klíčové v nadcházejícím období?“ „Na valných hromadách tradičně schvalujeme kolem tří desítek hlavních úkolů, o něž se činnost SSL do příští valné hromady opírá. Nemohu na tomto místě rozebírat všechna témata, uvedu však alespoň dvě nové oblasti, kterými se chceme zabývat. Především se jedná o ochranu před terorismem v oboru spedice a logistika. Zatím se tato agenda řeší decentralizovaně v jednotlivých skupinách a klubech, tak jak její význam proniká do jednotlivých oborů dopravy především do letectví a námořní dopravy. Protože však přibývajícím časem ochrana před terorismem a s ní související problematika soustavně nabývá na významu, hodláme se jí zabývat také na úrovni celého svazu a soustředit agendu do jednoho pracovního týmu. Asi od počátku příštího roku by tento úkol převzala nynější pracovní skupina pro jakost, z níž by se stala pracovní skupina pro jakost a bezpečnost. Nesledovala by přitom pouze problematiku ochrany před terorismem, ale obecně před kriminalitou, stejně jako bezpečnost dopravy. V této souvislosti chci připomenout, že Evropská komise již vypracovala návrh náročné směrnice o bezpečnosti v dodavatelských řetězcích. Musíme také pozorně sledovat ochranná opatření proti terorismu, která uplatňují USA nás se týkají zejména v letecké a námořní dopravě a jejich zpřísňování. Evropská unie dále pracuje na novelizaci bezpečnostní směrnice 2320 pro letectví, která zavede dvě nové právní postavy, jež se budou certifikovat: reglementovaného agenta a známého odesílatele. A nejen USA, také Kanada zanedlouho zavede po vzoru USA z důvodu ochrany elektronické předhlašování veškerého přicházejícího carga. V EU i v USA byly vytvořeny rozsáhlé ,černé seznamy‘ organizací, které jsou podezřelé z kontaktů s teroristy a s nimiž je zakázáno spolupracovat. Také ty musíme sledovat, abychom se nedostali do potíží.“ „Čeho se týká další nové téma v agendě SSL?“ „V nadcházejícím období se hodláme zaměřit na malé a střední firmy z našeho oboru, protože těm jsme se dosud systematičtěji nevěnovali. Střední stav se snad ve všech odvětvích ocitá pod tlakem velkých koncernů a již i Evropská unie se o jeho situaci začíná intenzivněji zajímat. Nám půjde o to, abychom byli více ,v obraze‘ a věděli, co se na domácí i zahraniční půdě ve prospěch těchto firem nabízí. A nejen to: chtěli bychom, aby se malému podnikání v dopravě a logistice dostávalo více pozornosti také od našich státních orgánů. Nejsem si například jist, zda se v posledním oficiálním dokumentu o dopravní politice našeho státu vůbec výraz ,střední stav‘ vyskytuje. A přitom třeba na ministerstvu dopravy USA existuje zvláštní odbor pro drobné podnikání a jeho podporu…“ „Patnáct let existence Svazu spedice a logistiky bylo jistě také příležitostí k ohlédnutí se zpět…“ „Odstupující výkonný ředitel SSL Ing. Jiří Kladiva provedl rekapitulaci celého tohoto období podle jednotlivých etap vývoje – od okamžiku ustavení organizace v květnu roku 1991 v hotelu International v Praze, kdy po čtyřiceti letech neexistence soukromé spedice v naší zemi 39 zakládajících podniků začínalo zcela od nuly a na zelené louce, až po dnešek, kdy má svaz 200 členů, dvanáct pracovních skupin a klubů, vydává tři informační bulletiny a je členem dvou mezinárodních organizací. Dnes má svaz 200 členů, dvanáct pracovních skupin a klubů, vydává tři informační bulletiny a je členem dvou mezinárodních organizací Při této příležitosti jsme udělili tři pamětní diplomy za zásluhy o českou spedici a logistiku. Ocenili jsme Ing. Josefa Holana, člena představenstva svazu od jeho založení a majitele soukromé spedice ISH Noční Express, kterou založil v roce 1991. Dále paní Marcelu Kumpovou, asistentku výkonného ředitele, která tuto funkci s úspěchem vykonává od založení SSL. A konečně Ing. Jiřího Kladivu, který se o založení svazu v roce 1991 zasloužil a posledních osm let vykonával funkci výkonného ředitele. Valná hromada mu upřímně poděkovala za práci pro SSL. Ing. Jiří Kladiva odešel 1. července do důchodu, se SSL však bude i nadále externě spolupracovat. Na jeho místo nastoupil Ing. Jan Ekl ze společnosti DKV ČESMAD.“
(pat)

spinner