20. července 2006
Valná hromada Svazu spedice a logistiky České republiky na konci dubna
v Praze při volbě nového představenstva ve funkci předsedy potvrdila Ing.
Martina Drábka. Se staronovým předsedou svazu jsme hovořili o aktuálních
otázkách spojených s činností svazu a o další orientaci největšího
českého profesního sdružení oboru spedice a logistiky. „O čem jednala
letošní valná hromada vašeho svazu?“ „Program valné hromady byl letos
opravdu bohatý. Valná hromada především splnila své statutární úkoly
projednala výroční a revizní zprávu, schválila zprávu o hospodaření
v loňském roce a přijala rozpočet na rok následující. Po třech letech
jsme také opět volili nové představenstvo a jako tradičně přijímali
plán jmenovitých úkolů. Z nestatutárních záležitostí bych rád zmínil
zajímavá vystoupení dvou významných řečníků a také připomenutí
patnácti let existence našeho svazu.“ „Kdo na valné hromadě vystoupil a
o čem řečníci hovořili?“ „Především to byl ředitel odboru
strategie ministerstva dopravy Ing. Ondřej Jašek, který informoval
o nedávno přijaté koncepci dopravní politiky státu. Velmi zajímavá byla
také jeho informace o Generálním plánu rozvoje dopravní infrastruktury do
roku 2013 GEPARDI, který nedávno schválila česká vláda. Ing. Jiří Aster
z Česko-saských přístavů zase hovořil o současné situaci na Labské
vodní cestě a o její perspektivě.“ „Jaký výsledek přinesly volby do
nového představenstva?“ „Nejprve musím říci, že uplynulé volební
období hodnotili členové SSL velmi dobře. Za pozitivní považuji i to, že
řadu členů odstupujícího představenstva jejich podniky znovu navrhly do
svazových funkcí. Mně a řadě dalších kolegů se dostalo důvěry a byli
jsme zvoleni na další volební období. Novými členy představenstva se
stali Ing. Miroslav Bradna, generální ředitel společnosti PST Ostrava, a Jan
Kučera, majitel společnosti Bohemia Cargo z Děčína. Oba jsou velmi
zkušení a úspěšní speditéři a manažeři.“ V nadcházejícím období
se hodláme zaměřit na malé a střední firmy „Jaké úkoly pokládáte pro
svaz za klíčové v nadcházejícím období?“ „Na valných hromadách
tradičně schvalujeme kolem tří desítek hlavních úkolů, o něž se
činnost SSL do příští valné hromady opírá. Nemohu na tomto místě
rozebírat všechna témata, uvedu však alespoň dvě nové oblasti, kterými
se chceme zabývat. Především se jedná o ochranu před terorismem v oboru
spedice a logistika. Zatím se tato agenda řeší decentralizovaně
v jednotlivých skupinách a klubech, tak jak její význam proniká do
jednotlivých oborů dopravy především do letectví a námořní dopravy.
Protože však přibývajícím časem ochrana před terorismem a s ní
související problematika soustavně nabývá na významu, hodláme se jí
zabývat také na úrovni celého svazu a soustředit agendu do jednoho
pracovního týmu. Asi od počátku příštího roku by tento úkol převzala
nynější pracovní skupina pro jakost, z níž by se stala pracovní skupina
pro jakost a bezpečnost. Nesledovala by přitom pouze problematiku ochrany
před terorismem, ale obecně před kriminalitou, stejně jako bezpečnost
dopravy. V této souvislosti chci připomenout, že Evropská komise již
vypracovala návrh náročné směrnice o bezpečnosti v dodavatelských
řetězcích. Musíme také pozorně sledovat ochranná opatření proti
terorismu, která uplatňují USA nás se týkají zejména v letecké a
námořní dopravě a jejich zpřísňování. Evropská unie dále pracuje na
novelizaci bezpečnostní směrnice 2320 pro letectví, která zavede dvě
nové právní postavy, jež se budou certifikovat: reglementovaného agenta a
známého odesílatele. A nejen USA, také Kanada zanedlouho zavede po vzoru
USA z důvodu ochrany elektronické předhlašování veškerého
přicházejícího carga. V EU i v USA byly vytvořeny rozsáhlé ,černé
seznamy‘ organizací, které jsou podezřelé z kontaktů s teroristy a
s nimiž je zakázáno spolupracovat. Také ty musíme sledovat, abychom se
nedostali do potíží.“ „Čeho se týká další nové téma v agendě
SSL?“ „V nadcházejícím období se hodláme zaměřit na malé a
střední firmy z našeho oboru, protože těm jsme se dosud systematičtěji
nevěnovali. Střední stav se snad ve všech odvětvích ocitá pod tlakem
velkých koncernů a již i Evropská unie se o jeho situaci začíná
intenzivněji zajímat. Nám půjde o to, abychom byli více ,v obraze‘ a
věděli, co se na domácí i zahraniční půdě ve prospěch těchto firem
nabízí. A nejen to: chtěli bychom, aby se malému podnikání v dopravě a
logistice dostávalo více pozornosti také od našich státních orgánů.
Nejsem si například jist, zda se v posledním oficiálním dokumentu
o dopravní politice našeho státu vůbec výraz ,střední stav‘ vyskytuje.
A přitom třeba na ministerstvu dopravy USA existuje zvláštní odbor pro
drobné podnikání a jeho podporu…“ „Patnáct let existence Svazu spedice
a logistiky bylo jistě také příležitostí k ohlédnutí se zpět…“
„Odstupující výkonný ředitel SSL Ing. Jiří Kladiva provedl rekapitulaci
celého tohoto období podle jednotlivých etap vývoje – od okamžiku
ustavení organizace v květnu roku 1991 v hotelu International v Praze, kdy
po čtyřiceti letech neexistence soukromé spedice v naší zemi
39 zakládajících podniků začínalo zcela od nuly a na zelené louce, až
po dnešek, kdy má svaz 200 členů, dvanáct pracovních skupin a klubů,
vydává tři informační bulletiny a je členem dvou mezinárodních
organizací. Dnes má svaz 200 členů, dvanáct pracovních skupin a klubů,
vydává tři informační bulletiny a je členem dvou mezinárodních
organizací Při této příležitosti jsme udělili tři pamětní diplomy za
zásluhy o českou spedici a logistiku. Ocenili jsme Ing. Josefa Holana, člena
představenstva svazu od jeho založení a majitele soukromé spedice ISH
Noční Express, kterou založil v roce 1991. Dále paní Marcelu Kumpovou,
asistentku výkonného ředitele, která tuto funkci s úspěchem vykonává od
založení SSL. A konečně Ing. Jiřího Kladivu, který se o založení
svazu v roce 1991 zasloužil a posledních osm let vykonával funkci
výkonného ředitele. Valná hromada mu upřímně poděkovala za práci pro
SSL. Ing. Jiří Kladiva odešel 1. července do důchodu, se SSL však bude
i nadále externě spolupracovat. Na jeho místo nastoupil Ing. Jan Ekl ze
společnosti DKV ČESMAD.“
(pat)