2. prosince 2004
První ročník fóra LOG-IN uspořádala 5. listopadu v Praze společnost Atoz Event. Jeho hlavním tématem byly inovace v oboru logistiky. Ve velkém sále Kaiserštejnského paláce během fóra vystoupila řada odborníků s přednáškami o konkrétních logistických projektech. Součástí odborného programu byla mimo jiné i panelová diskuse o možnostech technologie RFID. Fórum ukončil slavnostní galavečer spojený s předáváním cen za logistické inovace.
Logistické inovace Tematické zaměření na inovativní přístupy v logistice se projevilo ve volbě přednášejících. Prvním z nich byl generální ředitel Gefco Česká republika Christophe de Korver, který hovořil o svém pohledu na logistickou si-tuaci v České republice. Podle jeho slov Česká republika po rozšíření Evropské unie a zrušení celních bariér na hranicích těží ze své dobré polohy umožňující distribuční obsluhu celého středoevropského regionu. Problém naopak představuje nedostatečná dopravní infrastruktura a také stále rostoucí náklady, které se podle něj v ČR zvyšují rychleji než v jiných zemích. Jako inovativní projekt Christophe de Korver představil využití nákladních vozidel s elektrickým pohonem v rozvážkové službě v Paříži. Inovativní řešení nejlépe představí konkrétní případová studie. S konkrétním řešením logistického úkolu účastníky fóra seznámil Pieter C. W. Vos, managing director společnosti Logis International B. V., který popsal outsourcing logistických činnos-tí pro společnost UTC. Pieter Vos hovořil o logistických cílech projektu – například o dosažení úplné kontroly nad zbožovými toky, omezení nákladů na pracovní sílu či zvýšení úrovně služeb. Výsledkem projektu se stal nový, moderně vybavený sklad společnosti UTC v Jažlovicích u Prahy. K významným domácím událostem letošního roku v oblasti logistiky bezpochyby patří vybudování nového informačního střediska DHL a jeho uvedení do provozu (viz DN 41/04). Informace přímo od zdroje zazněly na fóru z úst Johna Mitchella (service migration manager DHL) a Nicoly Craigové (organizational development manager DHL), kteří hovořili o postupném uvádění centra do provozu a o získávání nových zaměstnanců. Většina zaměstnanců centra pochází z České republiky, ale celkem pracují v pražském datovém centru DHL lidé 27 různých národností. Výroba osobních automobilů dnes již není jen otázkou výzkumu a výroby, ale také obtížným logistickým úkolem. Například koncern Volkswagen využívá pro své výrobky několika společných platforem, které umožňují celosvětovou výrobu dílů. Firma je díky tomu schopna vyrábět různé modely na různých místech světa: logistické provozy se pak naopak musejí celosvětově výrobě přizpůsobovat. Na fóru LOG-IN o tom hovořil vedoucí plánování logistiky Škoda Auto Peter Riechers. Podle jeho slov dosahuje podíl logistiky na nákladech zhruba třicetiprocent a existuje riziko, že se dále zvýší následkem zavádění silničních poplatků v Německu i jinde v Evropě. Účastníci fóra LOG-IN mohli získat zajímavé informace také od obchodního ředitele společnosti Arca Systems Romana Galuszky, který na případové studii společnosti Boots prezentoval komplexní řešení pro maloobchodní distribuci, a z přednášky Herberta Rönchena, jednatele Barmag Spinning Company.
Čipy mají budoucnost Velký zájem vzbudila panelová diskuse o technologii radiofrekvenční identifikace (RFID). Podle slov jednoho z účastníků diskuse Tomáše Martocha ze společnosti Deloitte je technologie RFID sice známa už patnáct let, ale její využívání ve větším rozsahu začíná až nyní. Některé obchodní řetězce (Wal-Mart, Metro, Tesco) už RFID v pilotních projektech zavádějí a dodavatelům postupně nezbude než se přizpůsobit. Na rychlejší zavádění RFID čipů bude mít vliv také směrnice EU o dohledání původu potravin a krmiv, která vstoupí v platnost 15. ledna příštího roku. Problém zatím představuje cena čipů, ale k jejímu snížení již výrobci vyvíjejí nová technická řešení. Podle Jana Průchy ze společnosti Hewlett-Packard (světového výrobce inkoustových tiskáren) se čipy RFID možná budou tisknout pomocí vodivých inkoustů na zvláštních tiskárnách, podobně jako dnes běžné čárové kódy. Hewlett-Packard v současnosti využívá RFID ve všech svých závodech a sama je dodavatelem čipů pro Wal-Mart, uvedl Jan Průcha.
Oceněná logistika Odborný program fóra vystřídal galavečer, jehož zlatým hřebem se stalo udělení nových cen za logistické inovace. V kategorii logistické řešení na míru je obdržela společnost DHL Logistics za projekt After Sales Logistic, v kategorii IT podpora pro logistiku společný projekt firem Kodys a U&SLUNO za projekt IT řešení logistického centra UTC v Jažlovicích u Prahy. V třetí kategorii – vybavení skladů – získala ocenění společnost Arca Systems za projekt Wellington Arca RDU. Čtvrtá kategorie s názvem manipulační technika přinesla cenu společnosti STILL ČR s novým modelem vertikálního vychystávacího vozíku CS 20. V poslední kategorii – nákladní automobily – organizátoři ocenili společnost Scania Czech Republic za novou řadu Scania R.
První ročník fóra LOG-IN charakterizovala intenzivní práce v odborném odpoledni i řada neformálních setkání a kontaktů mezi logistickými odborníky při slavnostním večeru. Fórum tak vytvořilo prostor k prezentaci inovačních koncepcí a myšlenek, které posunují vývoj logistiky u nás i ve světě dopředu. Pavel Toman