8. června 2006
Společnost Škoda Auto v Mladé Boleslavi v květnu otevřela nové CKD centrum, v němž se připravují a expedují rozložené automobily pro zahraniční montážní závody vozidel značky Škoda. Otevření centra je součástí strategického plánu rozvoje zahraničních aktivit společnosti. Nově vybudované logistické CKD centrum bylo projektováno pro kompletní přípravu, balení a expedici vozů Škoda v různých stupních rozloženosti v takzvaných montážních setech označovaných zkratkami SKD, MKD a CKD. Jednotlivé komponenty a montážní moduly se v různém stupni rozloženosti vyrábějí v závodech společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi (pro vozy Fabia a Octavia), Vrchlabí (pro modely Octavia a Octavia Tour) a v Kvasinách (pro model Superb) nebo je dodávají přímo koncernoví či externí dodavatelé (například některé typy agregátů, podvozkových a karosářských dílů a podobně). Kompletní rozložené vozy se pak do zahraničního montážního závodu expedují z CKD centra v Mladé Boleslavi v přepravních kontejnerech nebo ve vlakových soupravách. Montážní sety SKD (zkratka z anglického Semi-Knocked-Down) tvoří kompletně vybavená karoserie, agregát (motor, převodovka a přední náprava), zadní náprava a další podvozkové díly (například kola, palivová nádrž, výfuková soustava a podobně). V montážním závodě proběhne kompletace vozu a jeho důkladné prověření a testování se stejnou metodikou a za stejných podmínek jako ve všech mateřských výrobních závodech Škoda Auto v České republice. V budoucnu vedení Škoda Auto počítá s jeho využitím i pro další připravované zahraniční projekty, například pro plánované zahájení montáže vozidel Škoda v Rusku. Vyšším stupněm rozloženosti se vyznačuje systém MKD (Medium-
- Knocked-Down), který obsahuje nalakovanou nevybavenou karoserii a dalších zhruba 1300 až 1700 dílů v různém stupni rozloženosti. Kompletace vozu probíhá na standardní montážní lince technologickým procesem srovnatelným s klasickým „mateřským“ montážním závodem. Systém MKD byl nedávno zaveden v továrně Eurocar na Ukrajině při montáži vozů Škoda Octavia Tour.
Nejvyšší stupeň rozloženosti charakterizuje montážní sety CKD (Completely-Knocked-Down). Při tom- to systému výrobní závod dodává karosářské díly a další jednotlivé komponenty již ve velkém stupni rozloženosti. Montážní závod pak zajišťuje svaření a lakování karoserie, montáž agregátu a dalších komponentů a celkovou finalizaci vozu na standardní montážní lince. Systémem CKD-3 (modifikace využívající prvky ze systémů MKD a CKD) se v současnosti montují vozy Škoda Octavia (Octavia Tour), Laura (označení vozu Octavia pro indický trh) a Superb v závodě Škoda Auto India v Aurangabadu. Osmdesát let zkušeností Během své více než stoleté historie získala společnost Škoda Auto s dodávkou rozložených vozů značné zkušenosti. Ve dvacátých a tři- cátých letech minulého století se tímto způsobem exportovaly automobily z Mladé Boleslavi například do Japonska, Velké Británie, Austrálie nebo Ruska, v šedesátých a sedmdesátých letech se vozidla značky Škoda montovala na No- vém Zélandu, v Pákistánu nebo v Turecku. V novodobé historii začala Škoda Auto s dodávkou rozložených vozů v roce 1994, kdy dodala prvních tisíc karoserií a podvozků modelu Škoda Favorit do závodu v polské Poznani. V letech 1995 až 2002 bylo do Polska vyexpedováno celkem zhruba 220 tisíc rozložených vozů Škoda Felicia, Fabia a Octavia. V roce 2002 byla kompletace vozů Škoda v polském závodu Volkswagen Poznaň ukončena, mezitím se však vozy začaly montovat také v Bosně a Hercegovině (od roku 1998), v Indii (od r. 2001), na Ukrajině (od roku 2002) a od loňského roku i v Kazachstánu. Do konce loňského roku závody společnosti Škoda Auto v České republice vyexpedovaly celkem 283 200 rozložených vozů. (pat) www.skoda-auto.com