Čeští speditéři poznávali provoz námořních přístavů

Svaz spedice a logistiky ČR

Svaz spedice a logistiky ČR uspořádal v polovině května pro mladé pracovníky významných spedičních firem činných na českém trhu exkurzi do přístavů Hamburk a Brémy/Bremerhaven. Záměrem exkurze bylo speditéry blíže seznámit s realitou provozu v přístavních komplexech. Cesta vedla nejprve do přístavu Hamburk, kterým mladé speditéry provedl člen pražského zastoupení Hafen Hamburg Marketing Vladimír Doboš. Jejich první zastávkou byl kontejnerový terminál Altenwerder (CTA) – nejmodernější zařízení svého druhu na světě. CTA byl uveden do provozu v roce 2002 a řídí jej společnost HHLA Group. Jeho výstavba představovala vůbec nejrozsáhlejší projekt v přístavu Hamburk od druhé světové války. Stavba si vyžádala náklady zhruba ve výši 650 milionů € a další stamiliony by do něj měly být ještě investovány. Terminál disponuje nejnovějšími technologiemi, které umožňují velmi efektivní a rychlou expedici kontejnerů. Mezi portálovým jeřábem a skladišti je přesouvají automaticky řízená vozidla AGV (Automated Guided Vehicle), která řídí čidla zabudovaná v zemi. Pokyn k jejich jízdě a podrobné údaje o trase se z řídicího střediska přenášejí prostřednictvím rádia. Celý provoz v terminálu řídí speciální software, který kontroluje povely pro vozidla AGV, provádí výpočet nejlepšího umístění kontejneru a určuje chod portálového jeřábu tak, aby se minimalizovaly přejezdy bez nákladu. Účastníci exkurze měli možnost celý proces sledovat zblízka při právě probíhající vykládce obřích kontejnerových lodí NYK Lyra a Hyundai Liberty. Prognóza: 18 milionů TEU ročně Podíl kontejnerů na celkovém překladu v přístavu Hamburk loni dosáhl téměř 97 procent. Poprvé v historii se v přístavu přeložilo více než osm milionů TEU. Hamburk se tak umístil na druhé pozici v Evropě, hned za přístavem Rotterdam. Na nárůstu překladu kontejnerů se výrazně podílel právě terminál CTA. Do budoucna se přitom počítá se zvýšením jeho nynější kapacity – dva miliony TEU – o polovinu. Po návštěvě CTA čekala expedici prohlídka ostatních přístavních terminálů z paluby lodi. I ostatní terminály, pozorované z vln Labe, plánují rozšiřování kapacit. V případě terminálu Burchardkai (CTB) by se měla současná kapacita 2,6 milionu TEU zvýšit na 3,9 milionu TEU. Náklady na jeho modernizaci a rozšíření by měly dosáhnout 600 milionů €. V kontejnerovém terminálu Tollerort (CCT) je v plánu rozšíření plochy ze stávajících 400 tisíc na 650 tisíc m2. Jeho kapacita by se tak do roku 2011 měla zvýšit ze současných 0,8 milionu na více než dva miliony TEU. Současně pokračuje rozšiřování kontejnerového terminálu Eurogate (CTH), jehož kapacita by se měla do roku 2010 zvýšit ze současných 2,6 na více než čtyři miliony TEU. Podle prognózy by se mělo v Hamburku do roku 2015 překládat 18 milionů TEU ročně. Mezi Hamburkem a Českou republikou a Hamburkem a Slovenskem se loni přepravilo přes 183 tisíc TEU, téměř o 40 tisíc TEU více než v roce 2004. V porovnání s ostatními přístavy se Hamburk na kontejnerových přepravách z a do České a Slovenské republiky podílel z 61 procent. Výrazně přitom převládaly přepravy po železnici. Další zastávkou, uskutečněnou již na souši, byl terminál C. Steinweg (Süd-West Terminal). Tato společnost v Hamburku provozuje překlad a skladování již od roku 1858 a její zařízení v současnosti patří k nejvšestrannějším v centru hamburského přístavu. Čeští speditéři měli v době své návštěvy možnost vidět upevňování rozmanitého nákladu na menší loď, která se chystala na cestu do St. Petersburgu a dále po ruských řekách do jedné ze středoasijských republik. Zblízka si rovněž prohlédli proces balení a nakládání cukru. Bremerhaven – jednička v překladu automobilů Z Hamburku se exkurze přesunula do přístavu Bremerhaven, kde se role odborného průvodce ujal zástupce Bremen Keyports Marketing ČR Luděk Slabý. V Bremerhavenu se překládají především kontejnery a automobily a za své logistické centrum pro skladování a distribuci zboží si jej vybrala řada velkých průmyslových a obchodních koncernů. V brémských přístavech se loni přeložilo více než 54 milionů tun zboží. Překlad kontejnerů se zvýšil o 7,7 procenta na 3,7 milionu TEU. V překladu automobilů přístav Bremerhaven potvrdil první pozici v Evropě i na světě, když přeložil 1,5 milionu vozidel. Přeprava do a z České republiky loni vzrostla o 26 procent. S téměř 700 tisíci tunami je ČR druhým nejvýznamnějším partnerem brémských přístavů, těsně za Rakouskem. Na podzim letošního roku by mělo být v Bremerhavenu uvedeno do provozu první nové kotviště na rozšiřované přístavní hrázi CT4. Na přelomu let 2007/2008 by pak měla na nové, 1681 metrů dlouhé přístavní hrázi být k dispozici celkem čtyři kotviště pro obří kontejnerové lodě. Hráz v té době bude měřit téměř pět kilometrů. Kromě toho přístav připravuje projekt na vybudování nového hlubokomořského kontejnerového terminálu JadeWeserPort, který by měl být uveden do provozu na přelomu let 2009/2010. Speditéry po Bremerhavenu se zasvěceným komentářem provedla zástupkyně logistické společnosti BLG. Poté se exkurze nakrátko zastavila v kanceláři společnosti Metrans, kde se seznámila s organizací vlaků do/z Bremerhavenu. Poslední den poznávací výpravy speditéři zavítali do skladovacích zařízení společnosti Friedrich Tiemann. Tato společnost se stoletou historií patří v brémském přístavním komplexu k nejvýznamnějším podnikům svého druhu. Nabízí širokou paletu služeb od překládky přes skladování, balení, prodej, opravy a stavbu kontejnerů až po logistická řešení. (jet)

spinner