8. září 2016

8.9. - České dráhy stále vlastní po převodu části závodu necelých 3500 budov a desítky milionů metrů čtverečních pozemků, z nichž velká část patří k tzv. zbytnému majetku. Dopravce, ani provozovatel dráhy je tedy nepotřebují a jejich údržba a opravy vyžadují každoroční náklady v řádu desítek milionů korun. Nejvýhodnějším řešením je proto jejich prodej, který se v prvním pololetí podařilo meziročně zvýšit.
Celkem v prvním pololetí 2016 uzavřely ČD 166 kontraktů za 100 milionů korun. Za prodané budovy a pozemky tak České dráhy utržily o 40 milionů více než loni a dvakrát tak překročily letošní pololetní plán. „Většinou jde o smlouvy za míň jak 100 tisíc korun,“ říká člen představenstva ČD odpovědný za techniku, servis a majetek František Bureš. „Velké, lukrativní nemovitosti již nemáme, nebo s nimi máme jiné plány. Prodáváme tedy sklady, uzavřené výpravní budovy, ale taky garáže, kůlny a pozemky pod stavbami jiných majitelů. V poslední době se často jedná také o pozemky, které potřebují obce, města či kraje pro výstavbu dopravních terminálů nebo parkovišť.“
Nejvíce prodejů se uskutečnilo v Olomouckém, Ústeckém a v Jihomoravském kraji. Nejmenší nabídka, a tudíž i prodeje jsou v krajích Pardubickém a Zlínském. Aktuální výběrová řízení najdou zájemci na realitním portálu ČD www.nemovitosti.ceskedrahy.cz. Inzerované nemovitosti již mají zpracovanou veškerou dokumentaci potřebnou k prodeji. „Pokud ale má někdo zájem o pozemek či budovu a ta není v nabídce, je dobré se obrátit na naše realitní makléře. Ti prověří, zda je opravdu zbytná a příslušné dokumenty připraví. Vždy však nemovitost vyvěsíme na web a ve veřejném výběrovém řízení ji prodáme za nejvyšší nabídku. Výjimkou jsou pouze případy, kdy má zájemce předkupní právo, pozemek je pod jeho budovou, nebo jde o prodej nemovitostí obcím a krajům ve veřejném zájmu. Pouze tehdy můžeme prodat za odhadní cenu přímo,“ dodává ředitelka Odboru správy a prodeje majetku ČD Šárka Cidlinská.
(tj)