2. června 2016

2.6. - Před 25 lety se připojila česká železnice k západoevropské síti komfortních vlaků EuroCity. Dne 2. června 1991 přijel z Vídně do Prahy první spoj EuroCity „Antonín Dvořák“. V roce 1991 mu trvala cesta mezi Vídní a Prahou téměř 5 hodin a svým cestujícím nabízel neobvyklý komfort, například klimatizované vagóny nebo jen 6 míst v oddíle 2. třídy. Za takové pohodlí ale cestující připláceli 50 Kčs. Dnes jsou tyto služby, a mnohé další navíc, k dispozici bez příplatků nejen ve vlacích EuroCity, InterCity, ale stále častěji také v běžných rychlících.
Zapojení Československa a tehdejších Československých státních drah (ČSD) do prestižní mezistátní sítě EuroCity byl dva roky po „sametové revoluci“ velký úspěch. Na vlaky EuroCity byly kladeny velmi vysoké nároky a ČSD pro ně neměly ani vhodné vozy, ani rychlost na tratích nesplňovala evropské parametry. Až na několik kilometrů na Moravě s rychlostí 140 km/h byla maximem jen „sto dvacítka“ a průměrná rychlost i těch nejrychlejších vlaků na hlavních tratích se pohybovala pouze kolem 60 až 70 km/h.
První vlak EuroCity pojmenovaný po slavném skladateli „Antonín Dvořák“ přijel do Prahy 2. června 1991 krátce po poledni. Byl sestaven z rakouských klimatizovaných oddílových vozů 1. a 2. třídy a rekonstruovaného restauračního vozu ČSD. Jednalo se o první rekonstrukci našich vozů na parametry srovnatelné s Evropou, byť v té době ještě bez klimatizace nebo kotoučových brzd. Souprava tak hned od počátku nabídla dosud nevídaný komfort na našich tratích, a to přesto, že v té době ještě nebyla vybavena ani dnes běžnými elektrickými zásuvkami natož Wi-Fi.
„Antonín Dvořák“ byl také rychlostním rekordmanem. Trať Vídeň – Praha dlouhou 407 kilometrů ujel ve svém prvním roce za 4 hodiny a 58 minut, v opačném směru dokonce ještě o 7 minut rychleji. Průměrná rychlost tak vyskočila na 82, resp. 84 km/h. ČSD tehdy získaly výjimku pro splnění rychlostního limitu 90 km/h kvůli směrově a sklonově náročné trase přes Vysočinu. Další vlaky kategorie EC přišly v roce 1993, kdy začal vznikat základ budoucí středoevropské sítě tzv. eurotaktu komfortních vlaků, které začaly v dalších letech přibývat i na dalších tratích.
V dalších letech postupně rostl počet vlaků a díky modernizovaným koridorům se začala zvyšovat také cestovní rychlost spojů EuroCity. Díky nákupu moderních expresních klimatizovaných vozů typu UIC Z1 pro rychlost až 200 km/h ve druhé polovině 90. let u společnosti Siemens mohly zařadit také ČD své vlastní osobní vagóny do mezinárodních vlaků nejvyšší kvality. V roce 1996, pět let od příjezdu prvního EuroCity, u nás jezdilo 10 párů vlaků této mezistátní kategorie a spojovaly Českou republiku s Vídní, Berlínem, Hamburkem, Mnichovem, Kolínem nad Rýnem a Frankfurtem nad Mohanem, Bratislavou, Budapeští, Varšavou, Paříží, Curychem a Bernem. Navíc je doplňovaly další komfortní vlaky InterCity zavedené u nás v roce 1992 a poskytující srovnatelný komfort jako vlaky EuroCity.
Některé z nich byly vedeny na mezistátních linkách například na Slovensko nebo do Německa. O dalších pět let později u nás jezdilo 14 vlaků EuroCity, v roce 2006 to bylo 16 párů spojů a v roce 2011 pak 19 párů vlaků a jeden mezistátní pár SuperCity. Mezi „silné“ roky s největším počtem vlaků EuroCity pak patřil například rok 2010, kdy bylo na našich tratích 26 párů EuroCity. Další rok ale byly některé z nich pouze na našem území z administrativních důvodů převedeny do kategorie Expres. V letošním jízdním řádu má národní dopravce České dráhy zavedeno celkem 29 párů vlaků EuroCity a dalších 8 párů vlaků railjet, které představují další krok ve zvyšování komfortu a rychlosti na mezistátních linkách.
Na trati Praha – Vídeň nahradily klasické spoje EuroCity nové jednotky railjet. Ve srovnání s Antonínem Dvořákem před 25 lety nabízejí mnohem více komfortu. Cestující v 1. třídě mohou využít místa business, pro cestující s dětmi jsou vyhrazena místa se stolní hrou „Elfíkova cesta“ a děti si mohou krátit cestu také v tzv. dětském kinu. Vedle elektrických zásuvek mají cestující k dispozici Wi-Fi připojení k internetu a dokonce vlakový portál s informacemi a zábavou. Vlaky jsou navíc bezbariérové a sportovcům nabízejí přepravu jízdních kol. Cestovní čas se oproti prvnímu EuroCity „Antonín Dvořák“ zkrátil asi o hodinu a cestovní rychlost se zvedla přibližně o čtvrtinu na více než 100 km/h. Oproti jednomu páru vlaků EuroCity za den před 25 lety je dnes v nabídce mezi Vídní a Prahou sedm párů vlaků v pravidelném dvouhodinovém intervalu.
Tomáš Johánek