​Vlaky na úzkokolejce by mohly jezdit od léta, správce JHMD požádá o povolení

​Vlaky na úzkokolejce by mohly jezdit od léta, správce JHMD požádá o povolení

13.12. - Insolvenční správce zadlužené firmy Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) podá v lednu 2024 k Drážnímu úřadu žádost o bezpečnostní osvědčení k provozu dráhy. Vyplývá to z informací v insolvenčním rejstříku. Díky osvědčení bude možné na tratích provozovat vlaky. Správce David Jánošík předpokládá, že osvědčení získá do začátku turistické sezony. Provozní ztráta firmy JHMD vzrostla na 250 000 až 300 000 Kč měsíčně. Firma je od loňského podzimu v úpadku, provoz vlaků na úzkokolejce loni v říjnu zastavila. Podle soudu dluží 360 milionů korun.

Drážní úřad má na rozhodnutí o osvědčení lhůtu až pět měsíců. "Záměr je, abychom osvědčení získali do začátku turistické sezony. Náš expert věří, že se nám ho podaří získat i dřív než za pět měsíců," řekl správce. Část nákladů na vydání osvědčení by měl uhradit Nadační fond města Jindřichův Hradec, uvedl správce v insolvenčním rejstříku.

Provozní ztráta firmy JHMD v zimě vzrostla měsíčně na 250 000 až 300 000 Kč. Správce uvedl, že skončily sezónní výdělečné aktivity a vzrostly náklady na topení i elektřinu. Zatím nemůže zpeněžit majetek firmy, protože soudy stále pravomocně nerozhodly o tom, že konkurz na firmu je platný. Vrchní soud v Praze v pondělí již podruhé zrušil konkurz, který krajský soud v Českých Budějovicích na firmu prohlásil. Vrchní soud tak vyhověl odvolání, jež firma podala. Krajský soud musí znovu řešit možnou reorganizací společnosti. Vrchní soud zrušil konkurz už podruhé, poprvé to bylo v září.

"Vrchní soud řekl jasně, jak má soud I. stupně dál postupovat. Kdyby byl potvrzený konkurz, bylo by to o něco lepší, co se týče rychlosti, ale i tak si myslím, že je dobře, že bylo rozhodnuto. Je to hlavně časová komplikace, není možné vytvářet zisk, peníze ubývají, je potřeba vyřešit situaci co nejrychleji," řekl Jánošík. Očekává, že soud svolá po Vánocích schůzi věřitelů, kteří o možné reorganizaci rozhodnou.

Krajský soud opakovaně uváděl, že firma reorganizačním návrhem sleduje nepoctivý záměr. Vrchní soud uvedl, že rozhodnutí krajského soudu o konkurzu bylo předčasné.

Firma JHMD loni v říjnu zastavila provoz vlaků na úzkokolejce, Jihočeský kraj a Kraj Vysočina tam zajišťují náhradní autobusovou dopravu. Vlaky by mohly zase začít jezdit příští rok v létě, řekli v říjnu zástupci dopravce a insolvenční správce. Firma JHMD již dříve uvedla, že nemá na splácení dluhů. Argumentovala tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy.

O provoz na tratích projevily zájem společnosti Gepard Express a WTT. S oběma dopravci Jánošík jedná. "Jsme otevřeni bavit se i s kýmkoli dalším," řekl správce. O provoz tratí, ne však o dopravu samotnou projevila zájem také firma Swietelsky Rail CZ. Jánošík řekl, že s ní jedná o spolupráci při údržbě tratí.

Firma JHMD by se dala prodat až za 121 milionů Kč. Vyplývá to ze znaleckého posudku zveřejněného v rejstříku. Stav úzkokolejné dráhy na jihu Čech a Vysočině nyní nevyhovuje osobní přepravě, uvádí posudek. Prodej kolejí úzkokolejné dráhy v jižních Čechách a na Vysočině by mohl přinést až 370 milionů Kč. V reakci na posudek to uvedl předseda správní rady firmy JHMD Boris Čajánek.

JHMD vlastní úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897. Vlaky v minulých letech přepravily ročně zhruba 400.000 cestujících. Dvě třetiny tratí jsou na území jižních Čech. V halách a na nádražích stojí asi 40 vagonů a lokomotiv, uvedl v únoru soud. Dva historické vagony, jež firmě JHMD nepatří, převezl Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek do muzea v Lužné u Rakovníka.

(čtk)

Ilustrační foto: JHMD

spinner