13. prosince 2007
Pokud se má železnice stát skutečnou konkurencí letecké dopravě zejména při cestování na kratší vzdálenosti, musí zvýšit rychlost dopravy. Nezbytné tedy bude budovat další vysokorychlostní tratě a to i na území České republiky. Takový je jeden ze závěrů listopadové konference o vysokorychlostní železniční dopravě v Kongresovém centru hotelu Olšanka v Praze.
Konferenci pořádaly akciové společnosti České dráhy a SÚDOP Praha a státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) za finanční účasti firmy KPM Consult.
V úvodu konference popsali zahraniční účastníci ze Španělska, Japonska či Rakouska zkušenosti s vysokorychlostními tratěmi a jejich výstavbou ve svých zemích.
Řada odborníků se shodla na tom, že ve srovnání s leteckou dopravou může železnice nabídnout vyšší komfort a smysluplnější využití času stráveného ve vlaku. Pokud vlaky pojedou navíc ještě dostatečně rychle, zvýší to značnou měrou kladné vnímání železniční dopravy cestujícími a železnice tak získá další nové zákazníky. „Rychlost jízdy vlaků je potřebné zvyšovat především v dálkové dopravě,“ míní náměstek ministra dopravy ČR Petr Šlegr. Generální ředitel SŽDC Jan Komárek si myslí, že Česká republika nemůže zůstat stranou výstavby evropských vysokorychlostních tratí. „Se vstupem České republiky do Evropské unie se česká železniční síť stala integrální součástí evropské železniční sítě. Vysokorychlostní železniční tratě budou nadstavbou moderním koridorovým tratím,“ řekl Jan Komárek.
Složitá ekonomická návratnost
Jedním z argumentů odpůrců výstavby vysokorychlostních tratí na českém území je jejich obtížná ekonomická návratnost. Ta je totiž možná pouze za předpokladu odpovídajících přepravních proudů. V podmínkách České republiky nelze ekonomicky výhodné přepravní proudy předpokládat, neboť mezi rozhodujícími centry jsou malé vzdálenosti a na vnitrostátních relacích nevznikají silné přepravní proudy. Ekonomickou návratnost vysokorychlostních tratí tak může přinést jen jejich mezinárodní propojení. Podle náměstka generálního ředitele Českých drah Petra Davida je navíc možné využití vysokorychlostních tratí zvýšit tím, že kromě vlaků spojujících největší česká města budou využívány řadou dalších spojů, které ve své trase využijí vysokorychlostní trať jen částečně.
Tomáš Johánek