​ŽESNAD.CZ a Středočeský kraji odmítají další průtahy při stavbě nového mostu na Výtoni

​ŽESNAD.CZ a Středočeský kraji odmítají další průtahy při stavbě nového mostu na Výtoni

2.11. - Výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD CZ Oldřich Sládek se ohradil proti iniciativě (viz zde) Nadačního fondu pro záchranu Vyšehradského mostu na záchranu mostu. K jeho výhradám se připojil i Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a mobility.

„V prosinci minulého roku padlo důležité rozhodnutí Ministerstva dopravy – železniční most na Výtoni získá novou konstrukci. Tato zpráva uklidnila nejen dopravce, ale také desetitisíce lidí, kteří denně most využívají při vlakové cestě na pražské Hlavní nádraží. Skupina odpůrců stavby nové mostní konstrukce ale nyní přichází s další iniciativou, která má přibrzdit veškeré přípravy a opakovaně otevřít diskuzi o možné opravě stávajícího mostu. Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky ŽESNAD.CZ apeluje na to, aby se už těmto iniciativám nedával prostor, protože další zdržení stavebních prací fatálně ohrozí železniční dopravu přes Vltavu,“ uvedl Oldřich Sládek.

Nadačního fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu je další iniciativou, která podle něj ohrožuje dopravní obslužnost železniční sítě v Praze. Aktuálně přišel s novou studií proveditelnosti na rekonstrukci současného mostu, ne které se měli podílet odborníci ze zahraničí. „Zde je třeba zdůraznit mezinárodní odborné kolokvium, které v loňském roce většinově potvrdilo potřebu nové mostní konstrukce, a naopak zavrhlo variantu opravu té stávající, především z důvodu časové či finanční náročnosti a mimo jiné také kapacity. Aktuální inciativa si nyní selektivně vybrala zastánce opravy z řad odborné veřejnosti a snaží se tím podrývat výstupy z předešlého kolokvia,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek.

Výtoňský železniční most má být důležitým dopravním uzlem, který má být schopen plynule obsloužit až 300 vlaků denně. To se zkušeností a s daty dopravců není v případě současné konstrukce možné. „Most je aktuálně v kritickém stavu a nikdo už si nemůže dovolit další průtahy. Diskuzemi už jsme ztratili hodně času. Most je především dennodenně používaná dopravní stavba,“ dodal výkonný ředitel ŽESNAD.CZ.

Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky podle něj nechápe snahu blokovat přípravu nového mostu, který ten stávávající, materiálově již za hranou živostnosti, nesplňuje vůbec žádné parametry pro potřeby moderní konkurenceschopné a kapacitní železniční dopravy. „Ačkoliv bude nový most určen především pro osobní dopravu a pro nákladní dopravu byl právě v těchto dnech dán do provozu zdvoukolejněn Bránický most (Most Inteligence), máme potřebu se postavit za stavbu nového a to z důvodů budoucí možnosti bezproblémových odklonů při výlukách nebo různých mimořádnostech. Náklady dopravců na objízdných trasách jsou enormní a je v našem zájmu mít k dispozici variabilitu dopravních tras. Upozorňujeme na stávajícím mostě kromě známých technologických, konstrukčních a inženýrských problémů především na problematiku propustnosti, dále na nemožnost konverze trakční soustavy ze stejnosměrné na střídavou a nevylučujeme možné budoucí problémy vlivu toku bludných proudů na stejnosměru na obou březích Vltavy po přestavbě a odizolování kolejového svršku železniční stanice Praha-Smíchov,“ dodal Oldřich Sládek.

Už podle něj nelze přijímat argumenty odpůrců stavby nového mostu týkajících se dopadů na panorama Prahy. „Aktuální návrh nového mostu respektuje historické panorama města a tvarově i barevností (nově ´rezavá´) bude z pohledu z dálky od původní konstrukce prakticky k nerozeznání. Proto jsou za úvahy o možné rekonstrukci nejen liché, ale naprosto zbytečné,“ uzavřel Oldřich Sládek.

Středočeský kraj souhlasí s dopravci

„Zcela souhlasím s názorem zástupců Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky ŽESNAD.CZ, kteří apelují na to, aby se iniciativám, které chtějí současnou a silně zkorodovanou konstrukci mostu opravit, nedával prostor. Další zdržení přípravných a následných stavebních prací by skutečně fatálně ohrozilo železniční dopravu přes Vltavu a v případě reálně hrozícího uzavření kvůli technickému stavu by zůstala odříznuta značná část Středočeského kraje od spojení s centrem metropole. Právě přes Vyšehradský most denně projedou vlaky s desetitisící cestujících nejen ze Středočeské kraje. Do Prahy míří za prací, školou anebo zábavou. Jde tedy o důležitou tepnu pro obyvatele značné části našeho regionu,“ uvedl Petr Borecký.

„Středočeský kraj už loni požadoval zkapacitnění a zkvalitnění dopravy, poukazoval na narůstající počet nákladních a osobních spojů v tomto úseku o 100 souprav za jeden pracovní den a také fakt, že po mostě může, kvůli jeho neutěšenému stavu, v jeden moment projíždět pouze jedna vlaková souprava, a to velmi nízkou rychlostí,“ připomněl Petr Borecký.

„Někdo může argumentovat tím, že nákladní dopravci most nevyužívají a mohou jezdit po čerstvě rekonstruovaném Branickém mostu. Jenže rychlé a účinné řešení situace požadujeme nejen my, objednavatelé osobní dopravy, ale i osobní dopravci. Z našeho pohledu je zkrátka nutné, aby byla v úseku Praha hl. n. – Praha Smíchov zachována naprosto spolehlivá, dlouhodobá a dostatečná dopravní kapacita. Tedy nový most s alespoň 3 kolejemi, se kterými se počítá,“ uvedl Petr Borecký

„Velmi pozitivně vnímám, že na konci minulého roku padlo důležité rozhodnutí Ministerstva dopravy ČR, tedy železniční most na Výtoni získá novou konstrukci. Opět tedy apeluji na ministra dopravy a další instituce, které připravují výměnu mostu, aby konaly vše, k čemu se loni zavázaly a nepodléhaly tlakům jednotlivců, kteří sice mohou být odborníky, ale přichází již s příznačným křížkem po funusu. Souhlasím s panem Oldřichem Sládkem, výkonným ředitelem ŽESNAD.CZ, že další průtahy už si dovolit nemůžeme, řečmi už jsme ztratili roky času. Nyní už je nutné konat!“ dodal radní.

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner