26. srpna 2020
- ČEZ myslí v předstihu na recyklaci fotovoltaik
- Další testy STK a SME odhalily nedostatky, ale také správné postupy kontrolních techniků
- ŘSD vybralo stavitele části Pražského okruhu z Běchovic k D1
- Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má začít v prosinci
- Dostavba D7 mezi Kutrovicemi a Panenským Týncem má zhotovitele
- Leo Express investuje 400 milionů do dualizace
- SP ČR: Oživení ekonomiky je a bude pomalejší, inflace se stabilizuje
- RTR - TRANSPORT A LOGISTIKA se stěhuje do nové budovy ve VGP Parku Ústí nad Labem City
- 25 let CBRE v ČR: Jak se za poslední čtvrtstoletí proměnil trh komerčních realit a kam směřuje?
- Nejlepší nabídku na obchvat Náchoda dala Eurovia CZ, 79 procent předpokladu
- Povinné ručení v říjnu zdražilo meziměsíčně v průměru o 164 korun
- Část interní logistiky pro Continental Tires Slovakia zajišťuje PST CLC Mitsui-Soko
- AŽD vybaví systémem ETCS motorové jednotky řady 845 GW Train Regio
- IVECO BUS předal první z šesti elektrických CROSSWAY LE Line dopravci COMETT PLUS
27.8. - Letecké společnosti Smartwings a ČSA ze skupiny Smartwings Group podaly u Městského soudu v Praze návrh na vyhlášení mimořádného moratoria, tedy odložení splatnosti dluhů, kvůli koronaviru. Požádat o dočasný odklad jim nově umožnil zákon označovaný jako Lex covid ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru. Lety firmy neruší, uvedly v tiskové zprávě.
Vyhlášení mimořádného moratoria má poskytnout Smartwings i ČSA ochranu v době, kdy se příjmy obou firem dramaticky propadly. Společnosti zároveň podle sdělení získají čas pro navržení a vyjednání dlouhodobě udržitelného řešení, které bude výhodné pro věřitele, zaměstnance i cestující.
Potřeba využití moratoria podle mluvčí Vladimíry Dufkové plyne výhradně z následků způsobených pandemií, která globálně vyvolala největší krizi v letectví. Obě společnosti byly před vypuknutím pandemie ziskové a očekává se, že se po jejím pominutí k ziskovosti opětovně vrátí. Smartwings loni vykázaly zisk před zdaněním 183 milionů korun. ČSA v roce 2019 hospodařily se ziskem před zdaněním 79,2 milionu korun.
"Na provozu společností Smartwings a ČSA se nic nemění. Obě společnosti zajišťují všechny plánované lety dle letových řádů a nadále obnovují další linky v závislosti na vývoji epidemiologické situace v jednotlivých zemích a cestovních omezeních. Smartwings Group, stejně jako ostatní letecké společnosti, provádí restrukturalizaci vedoucí k úsporám a mimořádné moratorium je jen vhodným dočasným opatřením, které dává Smartwings a ČSA potřebný čas k zajištění finanční stability společnosti ve spolupráci s financujícími bankami, pronajímateli letadel a dalšími věřiteli," uvedl předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně.
Smartwings Group kvůli vyhlášení výjimečného stavu vládou a zavedení mimořádných opatření v souvislosti se šířením koronaviru zaznamenala v porovnání s loňským rokem v dubnu až červnu propad letových výkonů o 95 procent, v červenci a srpnu o více než 80 procent.
Zatímco část leteckých společností cíleně zaměřenou pomoc od svých států obdržela, Smartwings a ČSA zatím ne. Chtějí využít program COVID Plus, který spustila Exportní garanční a pojišťovací společností (EGAP) po notifikaci Evropskou komisí až ve druhé polovině července.
"Proces žádosti o záruky za tento úvěr je složitá a časově náročná procedura vyžadující dohodu celé řady stran. Zejména z těchto důvodů skupina Smartwings Group využila mimořádného moratoria. Jednáme o všech dostupných možnostech financování, abychom zajistili provoz obou společností, a v průběhu celého procesu budeme úzce spolupracovat s našimi financujícími institucemi i dalšími zúčastněnými stranami. V této souvislosti jsme také nově angažovali mezinárodního poradce, společnost EY, která má rozsáhlé zkušenosti v oblasti restrukturalizací a zajišťování financování i potřebnou specializaci na letectví," dodal Šimáně.
Smartwings teď provozují z Prahy letecká spojení do 25 destinací, z Brna do devíti a z Ostravy do dvou. České aerolinie operují lety do 12 destinací a od září plánují obnovení linek do Barcelony, Madridu, Budapešti, Göteborgu, Bukurešti, Bruselu, Varšavy a Milána.
(čtk, tl)
Foto: archiv