26. srpna 2020
- Dálnice D8 přes České středohoří není ani osm let po otevření zkolaudovaná
- Petr Fiala: ČR bude v EU usilovat o odklad nového systému povolenek na rok 2028
- Správa železnic: Tratě jsou na výhradní provoz s ETCS připravené
- SDP ČR: MHD je na špičkové úrovni, měla by být předmětem národní hrdosti
- Do soutěžního dialogu na dostavbu a provoz dálnice D35 formou PPP postupují čtyři uchazeči
- ŘSD chystá v roce 2025 ve Středočeském kraji rozsáhlé stavební akce
- Železniční dopravci chtějí prosadit daňové narovnání příspěvků zaměstnancům na veřejnou dopravu
- Kontroly odhalily přetížené kamiony a nedodržování bezpečnostních přestávek, řidiči dostali pokuty
- Do tendru na automatické vlaky metra za 86 miliard korun se přihlásili dva zájemci
27.8. - Letecké společnosti Smartwings a ČSA ze skupiny Smartwings Group podaly u Městského soudu v Praze návrh na vyhlášení mimořádného moratoria, tedy odložení splatnosti dluhů, kvůli koronaviru. Požádat o dočasný odklad jim nově umožnil zákon označovaný jako Lex covid ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru. Lety firmy neruší, uvedly v tiskové zprávě.
Vyhlášení mimořádného moratoria má poskytnout Smartwings i ČSA ochranu v době, kdy se příjmy obou firem dramaticky propadly. Společnosti zároveň podle sdělení získají čas pro navržení a vyjednání dlouhodobě udržitelného řešení, které bude výhodné pro věřitele, zaměstnance i cestující.
Potřeba využití moratoria podle mluvčí Vladimíry Dufkové plyne výhradně z následků způsobených pandemií, která globálně vyvolala největší krizi v letectví. Obě společnosti byly před vypuknutím pandemie ziskové a očekává se, že se po jejím pominutí k ziskovosti opětovně vrátí. Smartwings loni vykázaly zisk před zdaněním 183 milionů korun. ČSA v roce 2019 hospodařily se ziskem před zdaněním 79,2 milionu korun.
"Na provozu společností Smartwings a ČSA se nic nemění. Obě společnosti zajišťují všechny plánované lety dle letových řádů a nadále obnovují další linky v závislosti na vývoji epidemiologické situace v jednotlivých zemích a cestovních omezeních. Smartwings Group, stejně jako ostatní letecké společnosti, provádí restrukturalizaci vedoucí k úsporám a mimořádné moratorium je jen vhodným dočasným opatřením, které dává Smartwings a ČSA potřebný čas k zajištění finanční stability společnosti ve spolupráci s financujícími bankami, pronajímateli letadel a dalšími věřiteli," uvedl předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně.
Smartwings Group kvůli vyhlášení výjimečného stavu vládou a zavedení mimořádných opatření v souvislosti se šířením koronaviru zaznamenala v porovnání s loňským rokem v dubnu až červnu propad letových výkonů o 95 procent, v červenci a srpnu o více než 80 procent.
Zatímco část leteckých společností cíleně zaměřenou pomoc od svých států obdržela, Smartwings a ČSA zatím ne. Chtějí využít program COVID Plus, který spustila Exportní garanční a pojišťovací společností (EGAP) po notifikaci Evropskou komisí až ve druhé polovině července.
"Proces žádosti o záruky za tento úvěr je složitá a časově náročná procedura vyžadující dohodu celé řady stran. Zejména z těchto důvodů skupina Smartwings Group využila mimořádného moratoria. Jednáme o všech dostupných možnostech financování, abychom zajistili provoz obou společností, a v průběhu celého procesu budeme úzce spolupracovat s našimi financujícími institucemi i dalšími zúčastněnými stranami. V této souvislosti jsme také nově angažovali mezinárodního poradce, společnost EY, která má rozsáhlé zkušenosti v oblasti restrukturalizací a zajišťování financování i potřebnou specializaci na letectví," dodal Šimáně.
Smartwings teď provozují z Prahy letecká spojení do 25 destinací, z Brna do devíti a z Ostravy do dvou. České aerolinie operují lety do 12 destinací a od září plánují obnovení linek do Barcelony, Madridu, Budapešti, Göteborgu, Bukurešti, Bruselu, Varšavy a Milána.
(čtk, tl)
Foto: archiv