​První úsek vysokorychlostní tratě má transakčního poradce pro PPP

​První úsek vysokorychlostní tratě má transakčního poradce pro PPP

8.3. - Správa železnic podepsala smlouvu s Mezinárodní finanční korporací, subjektem skupiny Světové banky, o poskytování transakčního poradenství pro připravovaný projekt vysokorychlostní tratě v úseku Brodek u Přerova – Ostrava-Svinov. Význam partnerství veřejného a soukromého sektoru při výstavbě vysokorychlostní železnice byl také tématem Konference VRT v pražské Fantově budově, která se konala 6. března.

Mezinárodní finanční korporace (International Finance Corporation) bude spolupracovat se Správou železnic na přípravě a realizaci výběrového řízení pro partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) na výstavbu vysokorychlostní železniční sítě v České republice.

„Těší mě, že jsme pro první PPP řešení vysokorychlostní železniční infrastruktury v republice získali tak renomovaného partnera, který zajistí, že projekt bude připraven a realizován v souladu s nejvyššími mezinárodními standardy,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Hlavním úkolem IFC bude poskytování odborné podpory zejména při vypracování zadávací dokumentace, koncesní smlouvy a při výběru nejvhodnějšího dodavatele stavby. Transakční poradce provede Správu železnic celým procesem výběrového řízení včetně soutěžního dialogu až do finančního uzavření projektu. IFC je největší světovou rozvojovou institucí zaměřenou na soukromý sektor. Působí ve více než sto zemích, kde využívá kapitál, odborné znalosti a vliv k rozvoji trhů a tvorbě příležitostí.

PPP neboli Public-Private Partnership je model spolupráce mezi státem a soukromým partnerem na realizaci rozsáhlých projektů v oblasti infrastruktury a služeb s cílem optimalizovat náklady řešení. Propojuje stabilitu a záruky veřejného sektoru s know-how a efektivitou sektoru soukromého. Právě tomuto tématu se věnovala také konference Vysokorychlostní tratě: Financování a PPP. Mezinárodního setkání se zúčastnili mimo jiné vrcholní zástupci Správy železnic, Ministerstva dopravy, nadnárodních investičních bank či Evropského parlamentu a také experti z řad oborových organizací a potenciálních dodavatelů.

Kromě výběru transakčního poradce jsou důležitým milníkem pro výstavbu vysokorychlostních tratí již probíhající procesy posouzení vlivu záměru na životní prostředí (EIA), kde lze pro úsek VRT Moravská brána v blízké době očekávat finální stanovisko. Informovanosti a zapojení veřejnosti potom pomůže právě spuštěný jednotný mapový GIS portál, přístupný z webu www.vrtky.cz, ve kterém jsou přehledně zaneseny všechny připravované úseky VRT.

(red)

Ilustrační foto: Správa železnic

spinner