29. listopadu 2001
BULHARSKO
Bulharsko musí dále pokračovat v drážní reformě. Žádoucí je po-dle
Evropské komise implementace nejnovějších předpisů Evropské unie,
zejména s ohledem na přidělování kapacit sítě a zajištění
podnikatelské nezávislosti bulharských drah. Země musí dále upravit řadu
leteckých předpisů, aby odpovídaly požadavkům dohody o vytvoření
jednotného evropského letového prostoru. Větší pozornost musí Bulharsko
věnovat i zvýšení bezpečnosti námořních plavidel a předpisům
o znečišťování životního prostředí.
ESTONSKO
Estonsko učinilo od loňského hodnocení značný pokrok zejména v oblasti
silniční dopravy, zvláště pokud jde o sociální a daňové předpisy.
Nedostatky přetrvávají v úpravě přístupu na trh, v bezpečnosti provozu
a při přepravě nebezpečného zboží. Země dosud nepřistoupila k dohodě
Interbus. Rezervy jsou rovněž u přejímání
acquis v letecké a vnitrozemské vodní dopravě. I přes pozitivní vývoj
v oblasti bezpečnosti námořních plavidel zaujímá Estonsko místo hluboko
pod průměrem EU.
KYPR
Od poslední pravidelné zprávy dokázal Kypr při harmonizaci domácí
legislativy s právem EU učinit významný pokrok. Podařilo se zlepšit
výkonnost orgánů kontrolujících bezpečnost námořní dopravy.
Nedostatečná je však zatím úprava u rybářských lodí o délce nad
24 metry a také lodí pro osobní dopravu. Kypr musí dále převzít
předpisy EU týkající se provozu Ro-Ro/osobních plavidel a rychlých lodí
pro dopravu osob v liniové dopravě, a také praxi Evropské unie při
registraci osob na palubách výletních lodí.
LITVA
Jako tranzitní země se Litva věnuje modernizaci transevropských dopravních
koridorů I (Via Baltica) a IX. Nulového pokroku ovšem země dosáhla při
harmonizaci silniční daně a poplatků za užívání silnic. Také
personální obsazení drážního dozorčího úřadu je velmi slabé. Litva
dosáhla omezeného úspěchu zřízením úřadu pro bezpečnost námořní
dopravy, který má však pouze částečnou nezávislost.
LOTYŠSKO
Nejvážnějším problémem Lotyšska je podle komise otázka bezpečnosti
námořních lodí. Země musí zvýšit požadavky na profesní kvalifikaci pro
inspektory, aby tito pracovníci efektivněji kontrolovali dodržování
předpisů Mezinárodní námořní organizace IMO a EU.
MAĎARSKO
Podobně jako v České republice nebyl ani v Maďarsku dosud ustaven
nezávislý orgán pro vyšetřování leteckých nehod. Podle
Evropské komise by bylo žádoucí také vytvořit instituce pro při-
dělování slotů. Země musí přehodnotit svou vyjednávací pozici
s ohledem na potřebu vytvoření jednotného evropského letového
prostoru.
MALTA
V období, které zpráva hodnotí, Malta do určité míry pokročila
v harmonizaci s právem EU. Mezery však přetrvávají v oblasti legislativy
pro silniční a leteckou dopravu, nedostatečná je i úprava bezpečnostních
standardů námořních plavidel, která jsou hodnocena stupněm „střední
až vysoké riziko“. Chybějí odpovídající předpisy upravující
přepravu nebezpečného zboží, přepravu osob a přístup na trh
i k povolání.
POLSKO
Polsko by podle Evropské komise mělo zvýšit investice do silniční a
železniční infrastruktury, především silnice nesplňují požadavky na
maximální povolené zatížení náprav obvyklé v EU. Bude muset rovněž
zřídit fond vnitrozemské plavby pro řešení krizových
situací. Naopak velký pokrok učinilo Polsko v otázce zvýšení
bezpečnostních standardů v námořní dopravě, i když polský lodní
registr dosud nebyl uznán mezinárodním svazem klasifikačních
společností.
RUMUNSKO
Rumunsko i nadále uplatňuje značné preference domácích dopravců vůči
zahraničním. Komise zemi vytýká, že v ní dosud neproběhla
restrukturalizace národního leteckého dopravce Tarom. Ani úsilí
o zvýšení bezpečnostních standardů námořních plavidel nepřináší
výrazné zlepšení.
SLOVENSKO
Slovensko nemá plně harmonizovány předpisy v oblasti silniční dopravy,
zejména pokud jde o finanční způsobilost dopravců, bezpečnostní
standardy a technické normy. Neimplementovalo ani předpisy JAR pro leteckou
dopravu. Pozitivně komise hodnotí, že se po převedení části agendy
ministerstva na podřízené úřady zlepšila efektivnost státní správy
v dopravě.
SLOVINSKO
Komise při hodnocení Slovinska konstatovala, že země již z velké části
převzala dopravní právo EU. Přijala důležité zákony: o silniční,
námořní a letecké dopravě. Jako tranzitní země se Slovinsko aktivně
podílí na výstavbě panevropských dopravních koridorů V a X a modernizuje
železniční a silniční síť.
TURECKO
Turecko musí zvýšit úsilí při přejímání acquis prakticky ve všech
oblastech dopravy. Prvořadou pozornost musí podle komise věnovat
zlepšování bezpečnostních standardů námořních plavidel. Vozový park
v mezinárodní silniční dopravě vyhovuje mezinárodním i evropským
normám (tachografy, emisní limity apod.), totéž však neplatí pro většinu
vozidel v národním provozu. Turecko také dosud nezřídilo regulační
úřad pro železniční dopravu.