Hodnocení ostatních zemí

Hodnocení ostatních zemí

BULHARSKO
Bulharsko musí dále pokračovat v drážní reformě. Žádoucí je po-dle Evropské komise implementace nejnovějších předpisů Evropské unie, zejména s ohledem na přidělování kapacit sítě a zajištění podnikatelské nezávislosti bulharských drah. Země musí dále upravit řadu leteckých předpisů, aby odpovídaly požadavkům dohody o vytvoření jednotného evropského letového prostoru. Větší pozornost musí Bulharsko věnovat i zvýšení bezpečnosti námořních plavidel a předpisům o znečišťování životního prostředí.
ESTONSKO
Estonsko učinilo od loňského hodnocení značný pokrok zejména v oblasti silniční dopravy, zvláště pokud jde o sociální a daňové předpisy. Nedostatky přetrvávají v úpravě přístupu na trh, v bezpečnosti provozu a při přepravě nebezpečného zboží. Země dosud nepřistoupila k dohodě Interbus. Rezervy jsou rovněž u přejímání
acquis v letecké a vnitrozemské vodní dopravě. I přes pozitivní vývoj v oblasti bezpečnosti námořních plavidel zaujímá Estonsko místo hluboko pod průměrem EU.
KYPR
Od poslední pravidelné zprávy dokázal Kypr při harmonizaci domácí legislativy s právem EU učinit významný pokrok. Podařilo se zlepšit výkonnost orgánů kontrolujících bezpečnost námořní dopravy. Nedostatečná je však zatím úprava u rybářských lodí o délce nad 24 metry a také lodí pro osobní dopravu. Kypr musí dále převzít předpisy EU týkající se provozu Ro-Ro/osobních plavidel a rychlých lodí pro dopravu osob v liniové dopravě, a také praxi Evropské unie při registraci osob na palubách výletních lodí.
LITVA
Jako tranzitní země se Litva věnuje modernizaci transevropských dopravních koridorů I (Via Baltica) a IX. Nulového pokroku ovšem země dosáhla při harmonizaci silniční daně a poplatků za užívání silnic. Také personální obsazení drážního dozorčího úřadu je velmi slabé. Litva dosáhla omezeného úspěchu zřízením úřadu pro bezpečnost námořní dopravy, který má však pouze částečnou nezávislost.
LOTYŠSKO
Nejvážnějším problémem Lotyšska je podle komise otázka bezpečnosti námořních lodí. Země musí zvýšit požadavky na profesní kvalifikaci pro inspektory, aby tito pracovníci efektivněji kontrolovali dodržování předpisů Mezinárodní námořní organizace IMO a EU. 


MAĎARSKO
Podobně jako v České republice nebyl ani v Maďarsku dosud ustaven nezávislý orgán pro vyšetřování leteckých nehod. Podle
Evropské komise by bylo žádoucí také vytvořit instituce pro při-
dělování slotů. Země musí přehodnotit svou vyjednávací pozici s ohledem na potřebu vytvoření jednotného evropského letového prostoru.
MALTA
V období, které zpráva hodnotí, Malta do určité míry pokročila v harmonizaci s právem EU. Mezery však přetrvávají v oblasti legislativy pro silniční a leteckou dopravu, nedostatečná je i úprava bezpečnostních standardů námořních plavidel, která jsou hodnocena stupněm „střední až vysoké riziko“. Chybějí odpovídající předpisy upravující přepravu nebezpečného zboží, přepravu osob a přístup na trh i k povolání.
POLSKO
Polsko by podle Evropské komise mělo zvýšit investice do silniční a železniční infrastruktury, především silnice nesplňují požadavky na maximální povolené zatížení náprav obvyklé v EU. Bude muset rovněž zřídit fond vnitrozemské plavby pro řešení krizových
situací. Naopak velký pokrok učinilo Polsko v otázce zvýšení bezpečnostních standardů v námořní dopravě, i když polský lodní registr dosud nebyl uznán mezinárodním svazem klasifikačních společností.
RUMUNSKO
Rumunsko i nadále uplatňuje značné preference domácích dopravců vůči zahraničním. Komise zemi vytýká, že v ní dosud neproběhla restrukturalizace národního leteckého dopravce Tarom. Ani úsilí o zvýšení bezpečnostních standardů námořních plavidel nepřináší výrazné zlepšení.
SLOVENSKO
Slovensko nemá plně harmonizovány předpisy v oblasti silniční dopravy, zejména pokud jde o finanční způsobilost dopravců, bezpečnostní standardy a technické normy. Neimplementovalo ani předpisy JAR pro leteckou dopravu. Pozitivně komise hodnotí, že se po převedení části agendy ministerstva na podřízené úřady zlepšila efektivnost státní správy v dopravě.
SLOVINSKO
Komise při hodnocení Slovinska konstatovala, že země již z velké části převzala dopravní právo EU. Přijala důležité zákony: o silniční, námořní a letecké dopravě. Jako tranzitní země se Slovinsko aktivně podílí na výstavbě panevropských dopravních koridorů V a X a modernizuje železniční a silniční síť.
TURECKO
Turecko musí zvýšit úsilí při přejímání acquis prakticky ve všech oblastech dopravy. Prvořadou pozornost musí podle komise věnovat zlepšování bezpečnostních standardů námořních plavidel. Vozový park v mezinárodní silniční dopravě vyhovuje mezinárodním i evropským normám (tachografy, emisní limity apod.), totéž však neplatí pro většinu vozidel v národním provozu. Turecko také dosud nezřídilo regulační úřad pro železniční dopravu. 

spinner