28. března 2002
Poslední prognózy vývoje námořní dopravy jsou mimořádně
optimistické: díky globálnímu propojení světové ekonomiky podle nich
čeká především námořní kontejnerovou dopravu ve střednědobém
horizontu další výrazný nárůst. Tyto prognózy ovlivnily na počátku
března v Brémách i atmosféru letošního výročního jarního setkání
zastřešující organizace domácích i zahraničních zastoupení brémských
přístavů (Bremische Hafenvertretung – BHV).
Účastníci setkání se shodli na tom, že díky pozitivním prognózám
stojí námořní přístavy také před řadou nových výzev – vedle
vlastní překladové funkce budou muset například stále více přebírat
také úlohu poskytovatele komplexních logistických služeb. Pokud se jim to
podaří, bude moci přístavní hospodářství i v budoucnu růst v relaci
s ostatními obory nadprůměrným tempem. Tento trend dokazují i výsledky
brémských přístavů (Brémy a Bremerhaven) za loňský rok, kdy přístavní
správa opět zaznamenala rekordní objem překladu. Celkem v nich bylo
přeloženo 46,134 miliónu tun zboží, tedy o 2,6 procenta více než
v roce 2000.
Státní rada brémského senátora pro hospodářství a přístavy Uwe Färber
ve svém vystoupení zdůraznil, že brémské přístavy po problematické
fázi v polovině devadesátých let dokázaly znovu zaujmout přední
postavení mezi světovými přístavy a jejich perspektivy jsou velmi slibné.
Důkazem toho jsou například rostoucí podíly na překladu všech
rozhodujících komodit v oblasti mezi Antverpami a Hamburkem. Z těchto
výsledků podle něj vychází i rozvojová investiční politika, jejíž
součástí je výstavba terminálů CT IIIa a CT IV v Bremerhavenu a
modernizace brémské přístavní správy.
Alternativa k JadeWeserPort neexistuje
Vývoj nezůstává stát ani za hranicemi spolkové země Brémy. Například
v severoněmeckém Wilhelmshavenu bude vybudován nový přístav na hluboké
vodě. Uwe Färber uvedl, že v současné době žádná alternativa k tomuto
projektu s označením JadeWeserPort neexistuje, jakkoli výstavbu nového
přístavu zvažovali i v Hamburku. „Našimi skutečnými a velice
agresivními konkurenty nejsou přístavy Brake, Nordenham nebo Cuxhaven, ani
Wilhelmshaven či Hamburk. Ostrý boj o zákazníky vedeme s terminály na
Maase a Šeldě. JadeWeserPort bude realizován – ať už ve spolupráci
s Hamburkem či nikoli,“ řekl Uwe Färber.
Státní rada před účastníky setkání dále zdůraznil, že navzdory
výrazným úspěchům Bremerhavenu země nebude opomíjet ani přístavní
areál v Brémách. „Brémský přístav je v podmínkách rostoucího trhu
velmi potřebný. A díky například prohloubení plavební propusti
Oslebshauser se před logistickými a pře-kladovými podniky otevřely nové
možnosti, jak oslovit další zákazníky a přilákat je na rozšířenou
infrastrukturu,“ řekl Uwe Färber s tím, že otázky výsostné
svrchovanosti nad přístavními pozemky mají druhotný
význam. „Ideologické spory nepovedou k žádnému uspokojivému výsledku,
protože mezinárodní společnosti diskuse o svrchovanosti vůbec
nezajímají. Pro překlad námořního zboží, přístavní hospodářství
jako takové i trh pracovních sil je toto téma naprosto bezvýznamné,“
uzavřel státní rada brémského senátora pro hospodářství a přístavy
Uwe Färber.
Významným tématem jednání v Brémách byly dále nové marketingové
strategie, analýzy konkurenčního prostředí mezi evropskými přístavy a
hledání nových možností získávání zákazníků pro terminály. Akce se
zúčastnili také zástupci spolupracujících firem jako Hansa-Mayer
Transport, ACOS Transport, rejdařství Stinnes, Hoyer Railserv, Polzug, BLG
Automobile Logistics a BLG Consult.
Správa brémských přístavů se již řadu let profiluje jako významný
spojovací článek mezi námořním hospodářstvím a zákazníky ve
vnitrozemí. Od počátku roku v ní na základě spolupráce
public-private-partner-ship působí i společnost Bremen-PORTS Management +
Services, která pro oba přístavy zajišťuje propagační a marketingové
služby.
A