Německo

Brémské přístavy: perspektivy dalšího rozvoje více než dobré

Poslední prognózy vývoje námořní dopravy jsou mimořádně optimistické: díky globálnímu propojení světové ekonomiky podle nich čeká především námořní kontejnerovou dopravu ve střednědobém horizontu další výrazný nárůst. Tyto prognózy ovlivnily na počátku března v Brémách i atmosféru letošního výročního jarního setkání zastřešující organizace domácích i zahraničních zastoupení brémských přístavů (Bremische Hafenvertretung – BHV).
Účastníci setkání se shodli na tom, že díky pozitivním prognózám stojí námořní přístavy také před řadou nových výzev – vedle vlastní překladové funkce budou muset například stále více přebírat také úlohu poskytovatele komplexních logistických služeb. Pokud se jim to podaří, bude moci přístavní hospodářství i v budoucnu růst v relaci s ostatními obory nadprůměrným tempem. Tento trend dokazují i výsledky brémských přístavů (Brémy a Bremerhaven) za loňský rok, kdy přístavní správa opět zaznamenala rekordní objem překladu. Celkem v nich bylo přeloženo 46,134 miliónu tun zboží, tedy o 2,6 procenta více než v roce 2000.
Státní rada brémského senátora pro hospodářství a přístavy Uwe Färber ve svém vystoupení zdůraznil, že brémské přístavy po problematické fázi v polovině devadesátých let dokázaly znovu zaujmout přední postavení mezi světovými přístavy a jejich perspektivy jsou velmi slibné. Důkazem toho jsou například rostoucí podíly na překladu všech rozhodujících komodit v oblasti mezi Antverpami a Hamburkem. Z těchto výsledků podle něj vychází i rozvojová investiční politika, jejíž součástí je výstavba terminálů CT IIIa a CT IV v Bremerhavenu a modernizace brémské přístavní správy.
Alternativa k JadeWeserPort neexistuje
Vývoj nezůstává stát ani za hranicemi spolkové země Brémy. Například v severoněmeckém Wilhelmshavenu bude vybudován nový přístav na hluboké vodě. Uwe Färber uvedl, že v současné době žádná alternativa k tomuto projektu s označením JadeWeserPort neexistuje, jakkoli výstavbu nového přístavu zvažovali i v Hamburku. „Našimi skutečnými a velice agresivními konkurenty nejsou přístavy Brake, Nordenham nebo Cuxhaven, ani Wilhelmshaven či Hamburk. Ostrý boj o zákazníky vedeme s terminály na Maase a Šeldě. JadeWeserPort bude realizován – ať už ve spolupráci s Hamburkem či nikoli,“ řekl Uwe Färber.
Státní rada před účastníky setkání dále zdůraznil, že navzdory výrazným úspěchům Bremerhavenu země nebude opomíjet ani přístavní areál v Brémách. „Brémský přístav je v podmínkách rostoucího trhu velmi potřebný. A díky například prohloubení plavební propusti Oslebshauser se před logistickými a pře-kladovými podniky otevřely nové možnosti, jak oslovit další zákazníky a přilákat je na rozšířenou infrastrukturu,“ řekl Uwe Färber s tím, že otázky výsostné svrchovanosti nad přístavními pozemky mají druhotný
význam. „Ideologické spory nepovedou k žádnému uspokojivému výsledku, protože mezinárodní společnosti diskuse o svrchovanosti vůbec nezajímají. Pro překlad námořního zboží, přístavní hospodářství jako takové i trh pracovních sil je toto téma naprosto bezvýznamné,“ uzavřel státní rada brémského senátora pro hospodářství a přístavy Uwe Färber.
Významným tématem jednání v Brémách byly dále nové marketingové strategie, analýzy konkurenčního prostředí mezi evropskými přístavy a hledání nových možností získávání zákazníků pro terminály. Akce se zúčastnili také zástupci spolupracujících firem jako Hansa-Mayer Transport, ACOS Transport, rejdařství Stinnes, Hoyer Railserv, Polzug, BLG Automobile Logistics a BLG Consult.
Správa brémských přístavů se již řadu let profiluje jako významný spojovací článek mezi námořním hospodářstvím a zákazníky ve vnitrozemí. Od počátku roku v ní na základě spolupráce public-private-partner-ship působí i společnost Bremen-PORTS Management + Services, která pro oba přístavy zajišťuje propagační a marketingové služby.


spinner