ČR/Velká Británie

Britská vláda upravuje legislativu pro postih dopravců

Silniční dopravci a speditéři při cestách do Velké Británie riskují, že jim do kamiónu při tranzitu přes Evropu proniknou cizinci, kteří se chtějí ilegálně dostat na britské ostrovy. Trauma z ilegálních imigrantů prožívají i železniční společnosti, které využívají tunel pod Lamanšským průlivem. Podrobnou zprávu o současné situaci při cestách do Velké Británie připravil pro zasedání Pracovní skupiny silniční spedice, které se uskuteční příští týden, sekretariát Svazu spedice a logistiky ČR.

V současné době britské úřady za proniknutí jednoho ilegálního imigranta do Velké Británie vyměřují pokutu ve výši 2000 GBP. Dopravce se může bránit dvěma způsoby: buď prokáže, že byl k převozu ilegálních imigrantů přinucen, nebo využije tzv. tripartitní obranu, při níž musí prokázat:

u že si nebyl vědom toho, že přepravuje legální imigranty, nebo o tom ani nemohl vědět,

u že disponuje vhodným systémem zabraňujícím vstupu nelegálních imigrantů,

u že tento systém v době, když byli ilegální imigranti ve vozidle objeveni, fungoval.

Vládní úřady vydaly instrukce, které dopravcům usnadňují prokázání druhého bodu tripartitní obrany. Obrana ovšem může být úspěšná pouze za předpokladu, že byly splněny všechny tři body.

Britský odvolací soud v únoru letošního roku při projednávání případu jednoho tureckého dopravce zjistil, že britská legislativa není v souladu s Listinou lidských práv a svobod, zejména s články zakotvujícími právo na spravedlivý soud, a s majetkovým právem. Soud doporučil, aby se platná legislativa změnila a byla harmonizována s ostatními zásadními dokumenty.

Britská vláda se nyní snaží legislativu co nejrychleji upravit. Lze očekávat, že změny vejdou v platnost ještě letos, nejspíš již na konci listopadu. Ministerstvo vnitra zatím stále vyměřuje pokuty, ale nevymáhá jejich úhradu. Proto je nutné, aby ten, kdo takový výměr obdrží, podal do třiceti dnů oficiální námitku (Notice of Objection).

Jedno z navrhovaných ustanovení je pro dopravce méně příznivé. Po-dle návrhu nového zákona mu totiž bude moci být vyměřena pokuta až do výše 4000 GBP za jednoho ilegálního imigranta. Nová legislativa ovšem bude obsahovat i právo na odvolání u soudů v hrabstvích, u nichž nebude výše pokuty přesně stanovena, ale její horní hranice bude omezena na 2000 GBP.

Řidič se bude moci i nadále bránit a využít polehčující okolnosti, které mohou ovlivnit výši stanovené pokuty. Za polehčující okolnost budou úřady například považovat to, že řidič přivolá policii, nebo ilegální imigranty odvede na policejní stanici. Řidiči může prospět také jeho bezúhonná minulost.

V nové legislativě by mělo být rovněž zmírněno ustanovení o zadržení vozidla: vozidlo již nebude moci být zadrženo, pokud nebude jednoznačně prokázána odpovědnost a nebude zaplacena pokuta.

Lze očekávat, že v budoucnu vláda upraví i legislativu týkající se pa-šování zboží. Britské předpisy totiž v současnosti umožňují zadržet vozidlo, které pašované zboží převáželo, a zboží zabavit. Celní úřady běžně zadržují vozidla, v nichž odhalí nelegální zásilky alkoholu, cigaret nebo drogy.

Vyšetřování trvá značně dlouhou dobu – dokud se jednoznačně neprokáže či zcela nevyloučí podíl řidiče na pašování zboží nebo na nedostatečném zabezpečení vozidla. Pokud celníci shledají, že se řidič na nelegální akci nepodílel, ale že v jeho vozidle nefungoval bezpečnostní systém, vyměří mu pokutu ve výši dvaceti procent cla stanoveného podle hodnoty zabaveného zboží. Jestliže se řidič na pašování zboží podílel, zahájí proti němu trestní řízení a vozidlo zabaví.

Jiří Kladiva

spinner