20. února 2003
České dráhy, a. s., rozšíří svůj vozový park o dvacet moderních interoperabilních elektrických lokomotiv, které by mohly jezdit po celé střední Evropě. Na počátku února to oznámil vedoucí tiskového oddělení podniku Petr Šťáhlavský s tím, že dopravce se tak již připravuje na vstup země do Evropské unie a na otevření evropské železniční sítě konkurenci.
Nové čtyřnápravové lokomotivy budou sloužit pro provoz nejen v České republice, ale také na Slovensku, v Rakousku, Polsku, Německu a Maďarsku, a proto musí být vybaveny všemi používanými napájecími systémy (3 kV stejnosměrné, 25 kV 50 Hz a 15 kV
16,7 Hz). Lokomotivy budou určeny i pro mezinárodní expresy, proto byla jejich nejvyšší provozní rychlost stanovena na 200 km/h. Vysoké požadavky budou ČD klást také na jejich výkon: jedna lokomotiva musí utáhnout rychlík o hmotnosti 450 tun na stoupání šest promile rychlostí 200 km/h. „Prototyp by se na našich kolejích mohl objevit již v příštím roce, dodávky zbývajících strojů se předpokládají v průběhu let 2005 a 2006,“ řekl Petr Šťáhlavský.
Veřejnou obchodní soutěž na dodávky nových lokomotiv České dráhy vyhlásily 27. prosince loňského roku a termín pro odevzdání nabídek stanovily na letošní 28. březen. Financování nákupu by mělo být zajištěno prostřednictvím organizace Eurofima, jejímž akcionářem jsou i České dráhy.
(von)