České dráhy

ČD výrazně omezí prostředky na opravy nákladních vozů

České dráhy letos uvolní na opravy nákladních vozů podstatně méně prostředků než v předchozích letech – vyčleněné finance vystačí jen na provedení revize 5400 vozů, zatímco ještě loni jí prošlo 7400 vozů. V polovině dubna to uvedl náměstek ředitele Obchodně provozního ředitelství ČD v Ostravě Pavel Kuřil. Konkrétní částku neuvedl, dodal však, že vychází z finančních možností společnosti.
„Částky na opravy a údržby nákladní dopravy zdaleka nepostačí na zajištění běžného provozu. Nezbývají v žádném případě ani na to, abychom udrželi trend modernizace, který je obvyklý v Evropě,“ uvedl Pavel Kuřil.
Tuzemské opravny kolejových vozidel, kterým už České dráhy za provedené zakázky dluží stamilióny, proto hledají zakázky jinde. „Snížení výdajů na revize se snažíme nahradit prací pro zahraniční železnice,“ řekl Rudolf Šuška, jednatel největší české opravny kolejových vozidel Ostravské opravny a strojírny (OOS). Jeho firmě dluží České dráhy 260 miliónů Kč.
Podobně zareagovala společnost Krnovské opravny a strojírny (KOS). „Neskládáme ruce do klína a snažíme se naplnit pracovní kapacitu jinými výkony,“ uvedl společník firmy Pavel Arbeit. Kvůli stomiliónové pohledávce za Českými drahami jeho firma hledá úsporné programy, například v dočasném omezení investic a v materiálových nákladech. Pavel Arbeit poznamenal, že opravna se zhruba 550 zaměstnanci zatím propouštět nebude.
V České republice působí čtyři opravny nákladních kolejových vozidel. Vedle Ostravských a Krnovských opraven a strojíren jsou to Lounské strojírny a Ryko Děčín. Loni tyto podniky zmodernizovaly nebo provedly rekonstrukce 241 vozů. Letos by mělo zásadní rekonstrukcí projít asi 160 vozů, z nichž 153 zmodernizují Ostravské opravny a strojírny.
(čtk) 

spinner