25. dubna 2002
České dráhy letos uvolní na opravy nákladních vozů podstatně méně
prostředků než v předchozích letech – vyčleněné finance vystačí
jen na provedení revize 5400 vozů, zatímco ještě loni jí prošlo
7400 vozů. V polovině dubna to uvedl náměstek ředitele Obchodně
provozního ředitelství ČD v Ostravě Pavel Kuřil. Konkrétní částku
neuvedl, dodal však, že vychází z finančních možností společnosti.
„Částky na opravy a údržby nákladní dopravy zdaleka nepostačí na
zajištění běžného provozu. Nezbývají v žádném případě ani na to,
abychom udrželi trend modernizace, který je obvyklý v Evropě,“ uvedl
Pavel Kuřil.
Tuzemské opravny kolejových vozidel, kterým už České dráhy za provedené
zakázky dluží stamilióny, proto hledají zakázky jinde. „Snížení
výdajů na revize se snažíme nahradit prací pro zahraniční železnice,“
řekl Rudolf Šuška, jednatel největší české opravny kolejových vozidel
Ostravské opravny a strojírny (OOS). Jeho firmě dluží České dráhy
260 miliónů Kč.
Podobně zareagovala společnost Krnovské opravny a strojírny (KOS).
„Neskládáme ruce do klína a snažíme se naplnit pracovní kapacitu jinými
výkony,“ uvedl společník firmy Pavel Arbeit. Kvůli stomiliónové
pohledávce za Českými drahami jeho firma hledá úsporné programy,
například v dočasném omezení investic a v materiálových nákladech.
Pavel Arbeit poznamenal, že opravna se zhruba 550 zaměstnanci zatím
propouštět nebude.
V České republice působí čtyři opravny nákladních kolejových vozidel.
Vedle Ostravských a Krnovských opraven a strojíren jsou to Lounské
strojírny a Ryko Děčín. Loni tyto podniky zmodernizovaly nebo provedly
rekonstrukce 241 vozů. Letos by mělo zásadní rekonstrukcí projít asi
160 vozů, z nichž 153 zmodernizují Ostravské opravny a strojírny.
(čtk)