České dráhy

ČD: Zákon zlepší podmínky konkurence na železnici

Zákon o transformaci Českých drah, který minulý týden přijala Poslanecká sněmovna, by měl zdokonalit konkurenční podmínky na české železnici. Vytvoří totiž rovné podmínky pro fungování všech železničních dopravců na trhu, řekl poradce prvního náměstka generálního ředitele drah Pavel Řezáč (viz DN 04/02).
Nově založená akciová společnost České dráhy bude podle Pavla Řezáče využívat infrastrukturu pro dopravní podnikání za stejných podmínek a za stejné poplatky jako ostatní železniční dopravci. Údržbu a provoz této infrastruktury budou dráhy zajišťovat pro státního správce dopravní cesty za jeho peníze podle smluvně přesně stanovených a průběžně kontrolovaných podmínek. Oddělení ČD od státu na akciovou společnost bude podle Pavla Řezáče znamenat zavedení plné odpovědnosti managementu za jeho podnikání.
Vstup dopravců na železniční dopravní cestu zavedl již v roce 1994 zákon o drahách, který je podle odborníků velice liberální. V současnosti v České republice působí několik desítek nových dopravců, kteří přepravují zhruba deset procent z celkového objemu zboží na železnici.
Akciová společnost bude založena již letos
Ministr dopravy a spojů Jaromír Schling nedávno uvedl, že akciová společnost ČD by měla začít existovat po právní stránce od 1. ledna příštího roku. Založena bude již letos.
Podle stínového ministra dopravy za ODS Martina Římana bude akciová společnost České dráhy fakticky plně nástupnickou organizací státní organizace a tedy stejně „netržním a nehospodárným molochem“. Správa železniční cesty se podle něj stane mrtvou organizací, kde stát sice vlastní část infrastruktury, ale nenakládá s ní. Zákon podle Martina Římana postrádá jakékoli kvalitativní změny a ztíží provedení skutečné reformy v budoucnu.
Podle analytiků samotné rozdělení Českých drah na akciovou společnost provozující železniční dopravu a státní podnik vlastnící dopravní
cestu stav na železnici nezlepší. Řešení situace v ČD je podle nich politickou záležitostí, u které chybí dostatek odvahy prosadit zásadní reformu. Ta by totiž vedla k rozsáhlému propouštění části z 84 tisíc pracovníků.
Jaromír Dušek přijetí zákona přivítal
Předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek je s tím, že se minulý týden podařilo v Poslanecké sněmovně prosadit zákon, který transformuje České dráhy na akciovou společnost, spokojen. Místo-předsedu sdružení Jiřího Kratochvíla naopak zklamalo, že zákon nepamatuje na tvorbu sociálního fondu.
Jaromír Dušek přivítal zejména to, že již nebude tak snadné, aby z Českých drah unikal lukrativní majetek, jak tomu bylo dosud. „Zkuste stejným způsobem privatizovat z akciovky, jako to dokázali ze státní organizace. Přišel vždycky někdo zvenčí, vyhlédl si rozinku, ukázal na ni prstem, zalobboval si tři, čtyři úředníky a za hubičku to získal,“ řekl Jaromír Dušek.
Naopak Jiří Kratochvíl považuje rozdělení drah na státem vlastněnou akciovou společnost provozující železniční dopravu a na státní organizaci Správa železniční dopravní cesty, jež bude vlastnit železniční infrastrukturu, za nicotné.
Z hlediska odborů je podle jeho názoru podstatné, že po oddělení správy dopravní cesty, kterou bude obhospodařovat asi 200 zaměstnanců, bude moci zbývající akciová společnost s 80 tisíci zaměstnanci po-dle zákona tvořit sociální fond pouze ze zisku. Bylo by to v pořádku, kdyby byla ztráta drah způsobena špatným hospodařením. Ta však vzniká tím, že jim stát nehradí ztrátu z osobní dopravy, kterou si objednává, tvrdí místopředseda.
Cenu osobní dopravy na železnici podle Jiřího Kratochvíla auditor vyčíslil zhruba na 19 miliard Kč. Na regulovaném jízdném se vybere asi šest miliard. Ze zbývajících 13 miliard však stát hradí pouze šest.
Ztrátu ještě částečně sníží asi 1,5miliardový zisk drah z nákladní dopravy a ostatních činností.
Jaromír Dušek je však přesvědčen o tom, že si akciová společnost vynutí, aby stát hradil ztrátu z osobní dopravy v plné výši. Tím budou podle jeho přesvědčení dráhy ziskové a ze zisku naplní sociální fond, který nyní obnáší 250 až 300 miliónů Kč.
Předseda nejsilnější odborové centrály na železnici zároveň minulý týden potvrdil, že odboráři jsou připraveni za sociální fond stávkovat. „Vytvoření fondu jsme schopni si vynutit,“ řekl. Odboráři si v roce 1997 pětidenní stávkou vymohli zastavení privatizace drah a odchod generálního ředitele.
ČD letos ztrátu sníží o třetinu
České dráhy letos chtějí snížit celkovou ztrátu z loňských očekávaných více než pěti miliard Kč na 3,4 miliardy Kč. Původně firma letos plánovala záporný výsledek okolo šesti miliard Kč. Nižší ztráta bude podle mluvčího Petra Šťáhlavského dosažena tím, že stát se drahám zaváže uhradit část nákladů na zajištění dopravní obslužnosti za 4,6 miliardy Kč místo původně slíbených necelých dvou miliard Kč.
Přetrvávající ztrátu více než tři miliardy Kč podnik podle mluvčího vykáže kvůli tomu, že stát dosud zce-la nehradí náklady na údržbu a opravy tratí a na řízení provozu na železnici.
Dotace od státu zakotvuje smlouva, kterou podnik uzavřel na začátku letošního roku. Smlouvu o úhradě ztráty drah ve veřejném zájmu (zajištění dopravní obslužnosti) schválila loni na podzim vláda. Stát se sice zaváže k úhradě těchto prostředků, ve skutečnosti však podnik letos dostane necelou polovinu. Zbytek povedou ČD v účetnictví jako pohledávku za státem. Vedle těchto prostředků určených na dálkovou dopravu by měly uhradit kraje zhruba 1,8 miliardy Kč na dopravní obslužnost v regionech.
Vlaky Českých drah loni přepravily 188 miliónů osob, což bylo o 3,5 procenta více než v roce 2000. Výkony v nákladní dopravě se pohybovaly na úrovni předchozího roku, kdy dráhy přepravily téměř 90 miliónů tun zboží.
Dráhy loni snížily počet zaměstnanců zhruba o dva tisíce na méně než 84 tisíc. Letos by měl podnik propustit dalších 1800 osob. (čtk) 

spinner