14. února 2002
Zákon o transformaci Českých drah, který minulý týden přijala
Poslanecká sněmovna, by měl zdokonalit konkurenční podmínky na české
železnici. Vytvoří totiž rovné podmínky pro fungování všech
železničních dopravců na trhu, řekl poradce prvního náměstka
generálního ředitele drah Pavel Řezáč (viz DN 04/02).
Nově založená akciová společnost České dráhy bude podle Pavla Řezáče
využívat infrastrukturu pro dopravní podnikání za stejných podmínek a za
stejné poplatky jako ostatní železniční dopravci. Údržbu a provoz této
infrastruktury budou dráhy zajišťovat pro státního správce dopravní cesty
za jeho peníze podle smluvně přesně stanovených a průběžně
kontrolovaných podmínek. Oddělení ČD od státu na akciovou společnost bude
podle Pavla Řezáče znamenat zavedení plné odpovědnosti managementu za jeho
podnikání.
Vstup dopravců na železniční dopravní cestu zavedl již v roce
1994 zákon o drahách, který je podle odborníků velice liberální.
V současnosti v České republice působí několik desítek nových
dopravců, kteří přepravují zhruba deset procent z celkového objemu
zboží na železnici.
Akciová společnost bude založena již letos
Ministr dopravy a spojů Jaromír Schling nedávno uvedl, že akciová
společnost ČD by měla začít existovat po právní stránce od 1. ledna
příštího roku. Založena bude již letos.
Podle stínového ministra dopravy za ODS Martina Římana bude akciová
společnost České dráhy fakticky plně nástupnickou organizací státní
organizace a tedy stejně „netržním a nehospodárným molochem“. Správa
železniční cesty se podle něj stane mrtvou organizací, kde stát sice
vlastní část infrastruktury, ale nenakládá s ní. Zákon podle Martina
Římana postrádá jakékoli kvalitativní změny a ztíží provedení
skutečné reformy v budoucnu.
Podle analytiků samotné rozdělení Českých drah na akciovou společnost
provozující železniční dopravu a státní podnik vlastnící dopravní
cestu stav na železnici nezlepší. Řešení situace v ČD je podle nich
politickou záležitostí, u které chybí dostatek odvahy prosadit zásadní
reformu. Ta by totiž vedla k rozsáhlému propouštění části z 84 tisíc
pracovníků.
Jaromír Dušek přijetí zákona přivítal
Předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek je s tím,
že se minulý týden podařilo v Poslanecké sněmovně prosadit zákon,
který transformuje České dráhy na akciovou společnost, spokojen.
Místo-předsedu sdružení Jiřího Kratochvíla naopak zklamalo, že zákon
nepamatuje na tvorbu sociálního fondu.
Jaromír Dušek přivítal zejména to, že již nebude tak snadné, aby
z Českých drah unikal lukrativní majetek, jak tomu bylo dosud. „Zkuste
stejným způsobem privatizovat z akciovky, jako to dokázali ze státní
organizace. Přišel vždycky někdo zvenčí, vyhlédl si rozinku, ukázal na
ni prstem, zalobboval si tři, čtyři úředníky a za hubičku to získal,“
řekl Jaromír Dušek.
Naopak Jiří Kratochvíl považuje rozdělení drah na státem vlastněnou
akciovou společnost provozující železniční dopravu a na státní
organizaci Správa železniční dopravní cesty, jež bude vlastnit
železniční infrastrukturu, za nicotné.
Z hlediska odborů je podle jeho názoru podstatné, že po oddělení správy
dopravní cesty, kterou bude obhospodařovat asi 200 zaměstnanců, bude moci
zbývající akciová společnost s 80 tisíci zaměstnanci po-dle zákona
tvořit sociální fond pouze ze zisku. Bylo by to v pořádku, kdyby byla
ztráta drah způsobena špatným hospodařením. Ta však vzniká tím, že jim
stát nehradí ztrátu z osobní dopravy, kterou si objednává, tvrdí
místopředseda.
Cenu osobní dopravy na železnici podle Jiřího Kratochvíla auditor
vyčíslil zhruba na 19 miliard Kč. Na regulovaném jízdném se vybere asi
šest miliard. Ze zbývajících 13 miliard však stát hradí pouze šest.
Ztrátu ještě částečně sníží asi 1,5miliardový zisk drah z nákladní
dopravy a ostatních činností.
Jaromír Dušek je však přesvědčen o tom, že si akciová společnost
vynutí, aby stát hradil ztrátu z osobní dopravy v plné výši. Tím budou
podle jeho přesvědčení dráhy ziskové a ze zisku naplní sociální fond,
který nyní obnáší 250 až 300 miliónů Kč.
Předseda nejsilnější odborové centrály na železnici zároveň minulý
týden potvrdil, že odboráři jsou připraveni za sociální fond stávkovat.
„Vytvoření fondu jsme schopni si vynutit,“ řekl. Odboráři si v roce
1997 pětidenní stávkou vymohli zastavení privatizace drah a odchod
generálního ředitele.
ČD letos ztrátu sníží o třetinu
České dráhy letos chtějí snížit celkovou ztrátu z loňských
očekávaných více než pěti miliard Kč na 3,4 miliardy Kč. Původně
firma letos plánovala záporný výsledek okolo šesti miliard Kč. Nižší
ztráta bude podle mluvčího Petra Šťáhlavského dosažena tím, že stát
se drahám zaváže uhradit část nákladů na zajištění dopravní
obslužnosti za 4,6 miliardy Kč místo původně slíbených necelých dvou
miliard Kč.
Přetrvávající ztrátu více než tři miliardy Kč podnik podle mluvčího
vykáže kvůli tomu, že stát dosud zce-la nehradí náklady na údržbu a
opravy tratí a na řízení provozu na železnici.
Dotace od státu zakotvuje smlouva, kterou podnik uzavřel na začátku
letošního roku. Smlouvu o úhradě ztráty drah ve veřejném zájmu
(zajištění dopravní obslužnosti) schválila loni na podzim vláda. Stát se
sice zaváže k úhradě těchto prostředků, ve skutečnosti však podnik
letos dostane necelou polovinu. Zbytek povedou ČD v účetnictví jako
pohledávku za státem. Vedle těchto prostředků určených na dálkovou
dopravu by měly uhradit kraje zhruba 1,8 miliardy Kč na dopravní obslužnost
v regionech.
Vlaky Českých drah loni přepravily 188 miliónů osob, což bylo
o 3,5 procenta více než v roce 2000. Výkony v nákladní dopravě se
pohybovaly na úrovni předchozího roku, kdy dráhy přepravily téměř
90 miliónů tun zboží.
Dráhy loni snížily počet zaměstnanců zhruba o dva tisíce na méně než
84 tisíc. Letos by měl podnik propustit dalších 1800 osob. (čtk)