ČR/Evropská unie

Česká delegace jednala v Bruselu o dopravním protokolu

Zástupci České republiky minulý týden na jednání v Bruselu vysvětlili představitelům Evropské komise, proč požadují, aby k budoucí smlouvě o přistoupení České republiky k Evropské unii byl připojen dopravní protokol zohledňující postavení ČR jako tranzitní země. Zároveň naznačili, že pokud by Evropská unie umožnila od okamžiku rozšíření neomezený přístup českých dopravců na trh EU, mohla by česká strana od takového protokolu ustoupit. „Vzhledem k tomu, že stanovisko Evropské unie bude známé až v průběhu roku, omezili jsme se na vyjasnění českých obav a na výměnu názorů. Naznačili jsme, že pokud by unie nepoužila kvantitativní omezení vůči nám, protokol by teoreticky nemusel být nutný,“ řekl ředitel odboru integrace do Evropské unie ministerstva dopravy a spojů Jan Suntych, který vedl českou delegaci na technických konzultacích s Evropskou komisí. Podle Jana Suntycha představitelé komise po konzultacích lépe chápou obavy, které mají představitelé České republiky ze zatížení dopravních sítí v důsledku zvýšené tranzitní dopravy po vstupu ČR do EU, a to jak z hlediska infrastruktury, tak i ekologie. Protokol by měl tyto obavy zohlednit, aniž by však kladl jakékoli podmínky nebo obsahoval skrytou žádost o výjimku či přechodné období. Z vyjádření českých expertů vyplývá, že protokol chápou jako nástroj, který by mohl po vstupu ČR do EU pomoci vyvolat jednání se sousedními zeměmi v případě, že by tranzit přes území ČR způsoboval vážné problémy. Při jednání ho lze podle nich použít jako jistou protiváhu k případnému požadavku EU na přechodné období pro přístup českých dopravců na trh unie. Evropská komise již oznámila, že po rozšíření hodlá současným členům nabídnout několik variant otevření jejich trhu pro dopravce z nových členských zemí. Mezi těmito možnostmi by mělo být i dočasné omezení přístupu, zejména pro vnitrostátní dopravu ve stávajících zemích unie (kabotáž). Takové řešení požadují zejména Německo a Rakousko. Konzultace, které proběhly minulý týden, posloužily také k vyjasnění obsahu českého zákona o drahách a zejména návrhu zákona o transformaci Českých drah. Komise byla oficiálně požádána, aby prostudovala tento projekt schválený na přelomu února a března vládou a zaujala k němu stanovisko ještě předtím, než o něm bude zahájena rozprava v Parlamentu ČR. Česká delegace také navrhla uskutečnit k této problematice další technické konzultace. „Transformace a restrukturalizace Českých drah je pro Evropskou komisi prioritou,“ řekl Jan Suntych. (čtk)

spinner