25. listopadu 2024, PR
26.11. - V nákladní dopravě se speciálním nebo projektovým cargem rozumí přeprava zboží, které je příliš velké nebo široké pro standardní dopravní prostředky. Přestože je stále považováno za mezeru na trhu, obchod s projektovým cargem se celosvětově rozrostl, a to především kvůli zvýšené poptávce vyvolané rozmanitostí probíhajících projektů. O jejich zkušenostech a trendech v segmentu těžké nákladní dopravy jsme hovořili s Alešem Kocijanem, vedoucím prodeje z terminálu všeobecného carga v Luka Koper.
Jaké jsou výzvy spojené s manipulací s projektový cargem náklady z pohledu provozovatele přístavu?
V přístavní manipulaci představuje projektové cargo vždy výzvu z hlediska vybavení, personálu a organizace. Obvykle každý náklad představuje jedinečnou zkušenost a jen zřídka lze dva projekty řešit stejnou metodou a vybavením.
Jaké typy speciálního carga můžete přijmout?
Přístav Koper může zpracovávat projektové cargo na svém všeobecném terminálu (cargo terminál), kontejnerovém terminálu a terminálu pro přepravu automobilů a Ro‑Ro, které nabízejí různá řešení přepravy. Všechny tři terminály jsou spravovány stejnou společností, takže synergie může přinést větší flexibilitu a efektivitu při manipulaci s nákladem, zejména pokud jsou k přepravě nákladu zapotřebí služby více než jednoho terminálu.
Jak vypadá typická manipulace s nadměrným nákladem?
V případě typického kusu volně loženého nákladu, například lopatek větrných turbín, se tento náklad zpracovává na našem terminálu generálního nákladu pomocí těžkotonážních mobilních jeřábů s nosností od 63 do 105 tun. Na manipulaci s nákladem se podílejí také vysokozdvižné vozíky, reachstackery a různé speciální doplňky zdvihacích zařízení, včetně mnoha drobných technických inovací, které jsou šité na míru každému projektu. Námořní balicí služby nabízejí odesílatelům poskytovatelé v blízkosti přístavu. Uvazování a upevňování nákladu na lodích, kontejnerech a přívěsech provádějí zaměstnanci přístavu a osvědčení o vhodném upevnění vydávají revizní společnosti. Společnosti z přístavního společenství poskytují také dopravní služby, přepravní povolení, spediční služby, nákladní, celní a daňové zastupování, pronájem lodí a další služby.
Jak je to s přepravou nadrozměrných nákladů na kontejnerových lodích? Jednou ze zřejmých výhod je množství liniové dopravy s mnoha destinacemi…
V posledních letech je patrný nárůst nadrozměrného, těžkého a projektového carga přepravovaného na kontejnerových lodích. Díky rozsáhlé síti týdenních lodních linek se středomořskými přístavy, přístavy Středního a Dálného východu zaznamenává Koper zvýšenou průchodnost nákladu na plochých regálových kontejnerech a speciálních plošinách.
Zmínil jste se, že nadměrné náklady zpracováváte také na terminálu pro automobily. Jaký druh nákladu je pro tento způsob přepravy vhodný?
Car a Ro‑Ro Terminal v přístavu Koper loni odbavil více než 900000 hotových vozidel, především osobních automobilů, což z něj činí jeden z největších terminálů v Evropě. Terminál nabízí také překládku dalšího nákladu na palubách lodí typu Ro‑Ro a autodopravců. Může přijímat všechny druhy kolového nákladu, jako jsou osobní automobily, nákladní automobily, autobusy, stavební stroje, vysoké a těžké jednotky a další projektové cargo na přívěsech, stejně jako statický náklad, který je do nákladového prostoru plavidla přemisťován vysokozdvižnými vozíky a terminálovými nákladními automobily. Rozsáhlá síť Ro‑Ro služeb, a to jak pobřežních, tak hlubokomořských, spojuje přístav Koper s přístavy ve Středomoří, na Blízkém a Dálném východě díky rostoucímu podnikání v oblasti automobilových terminálů. Přívěsy pro Ro‑Ro přepravu jsou v Koperu snadno dostupné u lodních společností a některých logistických poskytovatelů.
Jaké plány máte v segmentu projektového carga?
Předpokládáme, že poptávka po speciálních nákladech bude i nadále růst, a proto jsme zahájili několik projektů. Výstavba přístaviště 12, která by měla být dokončena na konci roku 2026, zlepší provozní možnosti kotviště a manipulační kapacitu a flexibilitu služeb. Přístaviště bude dlouhé 200 metrů a jeho hloubka bude
12 metrů. V příštích letech plánujeme pořídit další mobilní pobřežní jeřáby s nosností až 200 tun. V dlouhodobějším horizontu chceme také vybudovat novou speciální bránu pro nákladní automobily pro projektové cargo.
(PR)
Foto: Luka Koper