Hodnotící zpráva Evropské komise 2001

„Česká republika dosáhla v dopravě relativně velkého pokroku“

„Od loňské pravidelné zprávy dosáhla Česká republika v kapitole „Dopravní politika“ značného pokroku, a to především v legislativní úpravě silniční dopravy,“ uvádí se v úvodu deváté kapitoly letošní Pravidelné zprávy Evropské komise, která byla zveřejněna před dvěma týdny. Celou tuto kapitolu hodnotící zprávy zveřejňujeme v plném znění.
Transevropské dopravní
koridory/infras­truktura
Státní fond dopravní infrastruktury postupně přejímá úlohu centrálního úřadu pro financování investic do infrastrukturních projektů. Z prostředků fondu je hrazena nová výstavba i modernizace silnic, dálnic, železničních tratí a vnitrozemských vodních cest. Na projektech se podílí asi stovka organizací, mezi nejvýznamnější patří České dráhy a také Ředitelství silnic a dálnic ČR zřízené ministerstvem dopravy.
V oblasti budování infrastruktury učinila česká vláda v březnu 2001 první krok k zapojení soukromého kapitálu: uzavřela smlouvu o výstavbě a provozu dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou
k polským hranicím. Přidělení zakázky bez řádného výběrového řízení však vzbudilo řadu pochybností o transparentnosti postupu kabinetu.
Úspěšně pokračuje modernizace tratí IV. a VI. železničního koridoru.
Pozemní doprava
Při přejímání dopravního acquis u pozemní dopravy zaznamenala České republika určitý pokrok, například v oblasti silniční dopravy vstoupil v červenci 2001 v platnost zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Již v lednu 2001 nabyl účinnosti zákon o provozu na pozemních komunikacích a také zákon o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. V květnu 2001 přistoupila vláda k dohodě Interbus o příležitostné mezinárodní autobusové dopravě. Pokud jde o železniční a vnitrozemskou vodní dopravu, nebyl při implementaci předpisů platných v EU zaznamenán žádný pokrok, ačkoli vláda v tomto ohledu několik návrhů předložila parlamentu.
Letecká doprava
Česká republika se 12. prosince 2000 stala plnoprávným členem organizace Sdružených leteckých úřadů JAA (The Joint Aviation Authorities). Tímto krokem se staly všechny technické předpisy JAA (JAR) závazné i pro Českou republiku. V říjnu 2000 byl sice založen poradní výbor pro udělování slotů, nicméně rozhodování o jejich udělování linkovým letům i nadále přísluší národnímu leteckému dopravci – Českým aeroliniím. Pozitivním krokem je posílení správních kapacit. Zvýšil se počet pracovníků jak Úřadu pro civilní letectví, tak i Řízení letového provozu, které současně prošlo transformací.
Námořní doprava
V této oblasti nebyl zaznamenán žádný nový vývoj.
Celkové hodnocení
Při prosazování dopravního práva Evropské unie učinila Česká republika relativně velký pokrok, především u silniční dopravy. V případě železniční dopravy bude nutné zavést řadu právních úprav, obzvláště citelně chybí nový zákon o železniční síti. Žádoucí bude také další posílení kapacit správních orgánů, zejména u silniční dopravy.
Státní fond dopravní infrastruktury by měl výrazněji podporovat výstavbu dopravní infrastruktury. Jeho závislost na transferech slábnoucích příjmů z privatizace prostřednictvím Fondu národního majetku komplikuje financování důležitých projektů. Významný pokrok při harmonizaci s právem unie představovalo přijetí zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. V případě správních orgánů bude zapotřebí provést řadu zlepšení: pokuty jsou příliš nízké na to, aby plnily odstrašující funkci. Ministerstvo vnitra má stále problémy s předáváním správní agendy na krajské a další regionální úřady, souběžně navíc probíhá reforma státní správy. V rámci decentralizace bude nutné vypracovat detailní plán na přesun kompetencí mezi jednotlivými úřady a dále posílit dozorčí funkci ministerstva. Při odboru silniční dopravy ministerstva dopravy vznikl referát pro kontrolu aplikace právních, daňových a sociálních předpisů včetně předpisů upravujících podmínky pro přístup na trh a k povolání ze strany krajů, který současně dohlíží na dodržování předpisů AETR. Vzhledem k šíři působnosti je jeho obsazení pouze čtyřmi pracovníky nedostatečné.
V oblasti legislativy železniční dopravy nebyl učiněn žádný pokrok,
ačkoli na nevyhovující stav upozorňovala již loňská zpráva. Zvýšení úsilí bude nutné i s ohledem na to, že v roce 2001 přijme Evropská unie další balíček předpisů s cílem vytvoření liberalizovaného železničního trhu. Česká republika musí urychlit legislativní proces směřující k plné harmonizaci s železničním právem EU. Bude se jednat zejména o implementaci nejnovějších drážních předpisů unie, které budou mimo jiné směřovat k nezávislosti provozovatelů sítě při udělování kapacit a stanovování poplatků za užití dopravní cesty.
V rámci současné právní úpravy se Drážní úřad jako výkonný orgán plně osvědčil a vykazuje vysokou funkčnost. Zaměstnává kolem 60 pracovníků působících ve čtyřech regionálních střediscích. Mezi jeho nejdůležitější úkoly patří regulace železniční dopravy, schvalování infrastrukturních projektů a udělování povolení pro železniční techniku. Drážní úřad dále vydává právní normy, týkající se například bezpečnosti, a dohlíží na dodržování stávajících zákonů a předpisů. Z finančního a organizačního hlediska je podřízen ministerstvu dopravy, které také stanovuje jeho rozpočet a jmenuje generálního ředitele. V loňském roce provedl Drážní úřad u tisícovky provozovatelů železniční dopravy kontroly a udělil přitom patnáct pokut.
Při přejímání práva EU v letecké dopravě Česká republika dále výrazně pokročila. ČR se stala plnoprávným členem JAA, založením výboru pro přidělování slotů byly vytvořeny podmínky pro jejich skutečně nezávislé přidělování. Bude však nutné ustavit nezávislý úřad pro vyšetřování nehod v civilní letecké dopravě.
V případě vnitrozemské plavby se stále čeká na zřízení fondu vnitrozemské plavby, který by v případě krize
trhu převzal správu kapacitních opatření. Státní plavební správa (SPS) zodpovídá za všechny splavné vnitrozemské dopravní cesty. Zaměstnává asi 300 pracovníků a je plně funkční. Úkolem SPS je dohlížet na bezpečnost vnitrozemské plavby a kontrolovat, zda všichni provozovatelé vodní dopravy i přístavů dodržují příslušné předpisy. Kromě toho správa registruje všechna plavidla plující pod českou vlajkou. Hrubá lodní tonáž ČR se pohybuje kolem 150 tisíc tun a v loňském roce byl zaznamenán její pokles o 10 procent. Úřad je oprávněn udělovat provozovatelům lodí při zjištění nedostatků pokuty. Není však jisté, do jaké míry je kontrolní pravomoc využívána.
Údržba, správa a ohraničení vnitrozemských vodních cest spadá do působnosti jednotlivých správ povodí podléhajících ministerstvu zemědělství.
(K dopravě se vztahují i některé pasáže dalších kapitol hodnotící zprávy. Celá zpráva je k dispozici na internetové adrese Evropské komise.)
www.europa.eu.int/…/enlargement
www.evropska-unie.cz 


spinner