6. prosince 2001
Státní tajemník Pavel Telička se minulý týden ohradil proti tomu, jak
Evropská unie koncipuje přechodné období, po které by dopravci
z dnešních kandidátských zemí neměli mít právo podnikat na vnitřních
trzích členských zemí EU (kabotáž). Velvyslancům „patnáctky“ řekl,
že jejich přístup odporuje principům jednotného vnitřního trhu unie.
České straně vadí zejména to, že pro kandidáty by mělo platit plošné
přechodné období, ale s jednotlivými členskými zeměmi by si mohli
individuálně vyjednat kvóty pro přístup svých dopravců na jejich trh.
Podle Pavla Teličky by to vedlo k rozdrobenosti dopravního trhu v Evropské
unii. „Liberalizace na národní bázi odporuje duchu Evropské unie a
představuje pro nás zásadní problém,“ prohlásil minulý týden
v Bruselu.
Belgie jako předsedající země unie navrhla ostatním členským státům,
aby kandidátským zemím nabídly formuli „dva plus dva plus jeden“ pro
kabotáž. Znamená to, že odklad práva poskytovat dopravní služby
v zemích EU by pro české firmy platil zprvu po dva roky, bylo by však
možné ho prodloužit o další dva, případně pak ještě o rok.
Podle Pavla Teličky nemá smysl žádné přechodné období. Pokud však už
má být uplatněno, je jeho zpružnění oproti návrhu Evropské komise
(čtyři plus jedna) vítané. Česká strana by si nicméně přála, aby EU
více diferencovala mezi kandidáty jak podle toho, kdo z nich sám požaduje
jaká přechodná období v dopravě, tak podle skutečné výše nákladů na
dopravu. Česká republika například jako jediný kandidát nechce v dopravě
žádnou úlevu.
Evropská unie neaplikuje přechodné období na Slovinsko s odůvodněním,
že náklady na dopravu v této zemi jsou srovnatelné s EU a nehrozí tedy,
že by slovinští dopravci měli zájem podnikat na trzích dnešních
členských zemí. Podle Pavla Teličky je však třeba brát v potaz nejen
mzdové náklady, ale všechny výdaje spojené se silniční dopravou.
Kabotáží se míní vnitrostátní přeprava zboží uvnitř jednotlivých
zemí, tedy nikoli mezinárodní přeprava. Německo a Rakousko, které
přechodné období navrhly a prosazují, se obávají hlavně toho, že by
dopravci z České republiky, Polska, Slovenska či Maďarska mohli obsadit trh
v jejich příhraničních oblastech.
Pracovní skupina pro rozšíření se belgickým návrhem začala zabývat
tento týden. Podle Pavla Teličky je málo pravděpodobné, že by kapitola
byla zralá pro uzavření do konce roku; přednost dává jejímu kvalitnímu
vyjednání.
(čtk)