ČR/Evropská unie

Česká republika se ohradila proti koncepci odkladu pro kabotáž

Státní tajemník Pavel Telička se minulý týden ohradil proti tomu, jak Evropská unie koncipuje přechodné období, po které by dopravci z dnešních kandidátských zemí neměli mít právo podnikat na vnitřních trzích členských zemí EU (kabotáž). Velvyslancům „patnáctky“ řekl, že jejich přístup odporuje principům jednotného vnitřního trhu unie.
České straně vadí zejména to, že pro kandidáty by mělo platit plošné přechodné období, ale s jednotlivými členskými zeměmi by si mohli individuálně vyjednat kvóty pro přístup svých dopravců na jejich trh. Podle Pavla Teličky by to vedlo k rozdrobenosti dopravního trhu v Evropské unii. „Liberalizace na národní bázi odporuje duchu Evropské unie a představuje pro nás zásadní problém,“ prohlásil minulý týden v Bruselu.
Belgie jako předsedající země unie navrhla ostatním členským státům, aby kandidátským zemím nabídly formuli „dva plus dva plus jeden“ pro kabotáž. Znamená to, že odklad práva poskytovat dopravní služby v zemích EU by pro české firmy platil zprvu po dva roky, bylo by však možné ho prodloužit o další dva, případně pak ještě o rok.
Podle Pavla Teličky nemá smysl žádné přechodné období. Pokud však už má být uplatněno, je jeho zpružnění oproti návrhu Evropské komise (čtyři plus jedna) vítané. Česká strana by si nicméně přála, aby EU více diferencovala mezi kandidáty jak podle toho, kdo z nich sám požaduje jaká přechodná období v dopravě, tak podle skutečné výše nákladů na dopravu. Česká republika například jako jediný kandidát nechce v dopravě žádnou úlevu.
Evropská unie neaplikuje přechodné období na Slovinsko s odůvodněním, že náklady na dopravu v této zemi jsou srovnatelné s EU a nehrozí tedy, že by slovinští dopravci měli zájem podnikat na trzích dnešních členských zemí. Podle Pavla Teličky je však třeba brát v potaz nejen mzdové náklady, ale všechny výdaje spojené se silniční dopravou.
Kabotáží se míní vnitrostátní přeprava zboží uvnitř jednotlivých zemí, tedy nikoli mezinárodní přeprava. Německo a Rakousko, které přechodné období navrhly a prosazují, se obávají hlavně toho, že by dopravci z České republiky, Polska, Slovenska či Maďarska mohli obsadit trh v jejich příhraničních oblastech.
Pracovní skupina pro rozšíření se belgickým návrhem začala zabývat tento týden. Podle Pavla Teličky je málo pravděpodobné, že by kapitola byla zralá pro uzavření do konce roku; přednost dává jejímu kvalitnímu vyjednání.
(čtk) 

spinner