16. ledna 2003
Železniční síť v České republice potřebuje pro uvedení do stavu odpovídajícího požadovaným normám investice do obnovy kolem 160 miliard Kč. Na udržení provozuschopnosti tratí včetně zabezpečovacího zařízení, tunelů a mostů pak bude nutné vynaložit nejméně 20,5 miliardy Kč. Minulý týden to uvedlo ministerstvo dopravy v návrhu sektorového dokumentu „Operační program doprava“.
Ministerstvo v návrhu konstatuje, že technická úroveň železniční infrastruktury ČD není vyhovující. Například na více než polovině jejich tratí je povolená rychlost nižší než 80 kilometrů za hodinu a jen na šesti procentech se pohybuje v rozmezí 120 až 160 km/h. Světelnou signalizací je vybavena jen třetina železničních přejezdů.
Vyhovující parametry nemá zhruba pětina délky železničního svršku. Pro zajištění normového stavu kolejnic, pražců a výhybek by bylo třeba 31,2 miliardy Kč, pro zajištění provozuschopnosti pak minimálně 8,2 miliardy. Železniční spodek, tedy kolejové lože a štěrk, je hodnocen jako nevyhovující na 62 procentech délky tratí. Pro zajištění normového stavu by podle dokumentu bylo třeba 19,3 miliardy Kč a pro udržení provozuschopnosti pak 3,2 miliardy. Obnova zabezpečovacího zařízení by si vyžádala investici 56,1 miliardy Kč.
Státní fond dopravy letos plánuje běžné výdaje na opravy tratí kolem 5,5 miliardy Kč a kapitálové výdaje, především do výstavby I. a II. koridoru, by měly dosahovat přibližně 10,8 miliardy Kč. Koridory z Děčína do Břeclavi a z Bohumína do Břeclavi by měly být z větší části dokončeny letos.
Na dostavbu dálniční sítě odhaduje sektorový program náklady kolem 160 miliard Kč a dalších 46 miliard na dostavbu rychlostního okruhu kolem Prahy.
(čtk)