4. dubna 2002
České dráhy se po třech letech aktivního asociovaného členství staly
na konci března plnoprávným členem Sdružení evropských železnic. Podle
generálního ředitele Českých drah to mimo jiné znamená, že podnik může
přímo ovlivňovat tvorbu evropských předpisů v oblasti železniční
dopravy.
„Dostali jsme tak možnost nejen využívat veškerý servis, ale také mluvit
do tvorby technických norem a podílet se na finančních možnostech, které
Sdružení evropských železnic poskytuje,“ řekl Dalibor Zelený.
Upřesnil, že už v minulých letech se ČD podařilo prosadit své zástupce
do klíčových orgánů sdružení, například do rady pro výzkum nebo do
rady pro interoperabilitu, v nichž se v podstatě rozhoduje o budoucím
vývoji evropské železnice a o možnostech financování ze strany Evropské
unie.
Dalibor Zelený při této příležitosti uvedl, že v nedávných návrzích
Evropské komise na další liberalizaci železniční dopravy v EU spatřuje
spíše nové šance. „Až se naše země stane součástí jednotného
vnitřního trhu Evropské unie, dostaneme možnost podnikat v celé Evropě
bez omezení jako nezávislá obchodní organizace. České dráhy jsou na to na
rozdíl od západoevropských železnic připraveny. V České republice je už
opravdu liberalizované prostředí, externí subjekty české dopravní cesty
do značné míry využívají a my úspěšně podnikáme v zahraničí,“
prohlásil. Jako příklad expanze ČD uvedl, že jejich strojvedoucí jezdí
už i přes hranice, do Drážďan, aniž by je na hranicích střídaly
německé posádky (viz DN 09/02).
Členy Sdružení evropských železnic jsou velké společnosti všech
členských zemí Evropské unie, Norska, Švýcarska, České republiky a
Polska. Sdružení vzniklo vyčleněním podniků působících v členských
zemí EU z Mezinárodní železniční unie (UIC), aby mohly odděleně
projednávat evropské direktivy a vyjadřovat se ke směrnicím Bruselu.
Organizace je oficiálním partnerem Evropské komise a dalších institucí EU
v oblasti železniční dopravy. Vztahy mezi UIC a sdružením jsou upraveny
chartou. Podle Dalibora Zeleného patří ČD mezi členy sdružení spíše
k větším subjektům a v každém případě k nejaktivnějším.
„Přestože jsme rozlohou malá železnice, za poslední dva roky se co do
výkonů a podílu na trhu řadíme v Evropě na čtvrté místo,“ uvedl.
(von/čtk)