Čr/Evropská unie

České dráhy zahájily twinningový projekt s RENFE

Celkem dva milióny € obdrží od Evropské unie Česká republika na aplikaci pravidel EU a evropských zkušeností při transformaci železničního sektoru v ČR. Z toho 1,15 miliónu € bude určeno na twinningový projekt, který minulý týden představitelé Českých drah slavnostně zahájili za účasti velvyslance Evropské unie v České republice Ramiro Cibriana a zástupců Španělských státních drah RENFE. Zbývajících 850 tisíc € obdrží v podobě technické pomoci vítěz veřejné mezinárodní soutěže, která se uskuteční letos v září.

Cílem twinningových projektů je pomoci kandidátským zemím posílit jejich institucionální a administrativní schopnosti při přípravě na členství v Evropské unii. Twinning představuje mechanismus pro přímé předávání znalostí a zkušeností při zavádění legislativy EU a praxe mezi členskými a kandidátskými zeměmi. V České republice se projekt zaměří na tři oblasti: na harmonizaci zpoplatnění používání infrastruktury pro dopravní provoz, na úpravu rozhraní a vztahů mezi železničním podnikem a manažerem infrastruktury a na realizaci procesu transformace v oblasti lidských zdrojů.

Klíčovou součástí twinningu je tzv. předvstupní poradce, odborník z členské země Evropské unie, který po dobu nejméně jednoho roku působí přímo v kandidátské zemi. Jeho odborné znalosti a znalosti expertů, kteří se twinningu zúčastní, by měly přispět k tomu, aby si kandidátská země osvojila potřebné znalosti nutné ke zlepšování struktur pro zavádění pravidel a předpisů EU. U Českých drah působí od minulého týdne ve funkci předvstupního poradce ředitel pro mezinárodní spolupráci Španělských státních železnic RENFE Gabriel Fernández, který v České republice stráví patnáct měsíců. Vedoucím projektu za českou stranu byl jmenován ředitel odboru strategie ČD Zdeněk Zouhar.

Podle velvyslance Evropské unie v České republice Ramiro Cibriana může tento projekt Phare zmírnit potíže při zakládání akciové společnosti České dráhy. Velvyslanec EU se podle svých slov bude nejvíce zajímat o to, jakým způsobem se podaří vyřešit rovnocenné zpoplatnění železniční infrastruktury. „Podle mého názoru je zapotřebí se na restrukturalizaci železnice dívat jako na příležitost, nikoli jako na hrozbu. České dráhy nejsou ohroženy ostatními provozovateli železniční dopravy, spíše je ohrožuje ztráta železničního trhu ve prospěch jiných druhů dopravy,“ uvedl při slavnostním zahájení twinningu Ramiro Cibrian. Železnice podle něj musí získat větší podíl na dopravním trhu, aby zůstala odpovídajícím alternativním dopravním prostředkem i v rámci celé

Evropské unie. „Toho lze dosáhnout jedině zvýšením její výkonnosti, která bude vycházet z úspěšné restrukturalizace,“ dodal s tím, že železnice není z ekologických a bezpečnostních hledisek dosud doceněna.

Twinningový projekt Phare byl zahájen téměř současně se založením akciové společnosti České dráhy. Podle náměstka ministra dopravy a spojů a předsedy Správní rady ČD Pavla Stoulila projekt významnou měrou napomůže oběma nástupnickým organizacím při jejich vzniku a umožní rovněž rozptýlit existující pochyby o tom, zda transformační zákon odpovídá směrnicím Evropské unie.

Generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený při slavnostním zahájení projektu poznamenal, že spolupráce ČD se španělskými železnicemi se osvědčila již při přípravě projektu. „Zaměstnance ČD naučila a ještě naučí, jak uvést do života i budoucí projekty. Doufám také, že spolupráce přinese užitek i našim španělským kolegům a že i oni získají zkušenosti od Českých drah, které jsou například v oblasti nákladní dopravy čtvrtým nejvýznamnějším železničním dopravcem na evropském kontinentu v množství přepraveného nákladu a na druhém místě v tranzitní dopravě,“ prohlásil Dalibor Zelený. Připomněl, že od platnosti zákona o drahách z roku 1994 mají na železniční infrastrukturu v České republice volný přístup i další domácí dopravci, kteří realizují přibližně deset procent objemu nákladní dopravy. „Kromě Švýcarska také máme nejhustší železniční síť s velmi malou průměrnou vzdáleností železničních stanic a obdobně jako RENFE velmi intenzivně rozvíjíme integrovanou osobní dopravu ve velkých městech a jejich okolí,“ dodal.

Španělská železnice již prošla řadou významných změn. České dráhy proto podle mluvčí Českých drah Zdenky Celé očekávají, že zahajovaný projekt umožní uplatnění španělských zkušeností s aplikací pravidel Evropské unie na domácím železničním trhu. „Současně by nám měli zástupci španělských železnic svými znalostmi napomoci při vytváření harmonizovaného prostředí na dopravním trhu v České republice. Do projektu bude zapojena řada pracovníků Českých drah z různých funkčních úrovní, především pak z oblasti lidských zdrojů,“ uvedla. (Podrobnosti o restrukturalizaci Španělských státních železnic zveřejníme v příštím čísle Dopravních novin.)

(von)

spinner