Státní odborný dozor v zahraničí

Čeští autodopravci se setkali s kontrolními orgány Francie a SRN

Sdružení ČESMAD Bohemia uspořádalo v dubnu zahraniční odborný seminář „Státní odborný dozor v SRN a ve Francii“. Jeho účastníci měli ojedinělou možnost získat bezprostřední informace o organizaci a výkonu kontrolní činnosti přímo od kompetentních orgánů v zemích, které představují jedny z nejžádanějších dopravních relací. V rámci semináře účastníci nejprve navštívili Paříž; druhá zastávka byla v Kolíně nad Rýnem.
Francie
„Hlavním cílem organizace silniční dopravy ve Francii je, aby náklady na dopravu byly co nejnižší, aby byly vztahy mezi konkurencí průhledné, aby měl uživatel možnost volby nabízených služeb a aby byla zajištěna bezpečnost provozu,“ řekl účastníkům semináře ředitel odboru kontrol francouzského ministerstva dopravy Yves Marchadour. „Aby těchto cílů bylo dosaženo, musí existovat kontroly a přestupky musí být sankcionovány,“ dodal.
Kontroly a sankce
Obdobně jako v jiných zemích jsou i ve Francii dopravci kontrolováni buď přímo na silnicích, nebo ve svých podnicích. Na silnicích se kontroluje rychlost vozidel, hmotnost, rozměry, doba odpočinku, dokumenty atd., ve firmách například podmínky pro získávání profesního osvědčení, doba řízení a odpočinku za delší časové období, ilegální zaměstnávání pracovníků, to, zda dopravce nenabízí příliš nízké ceny apod.
Sankce za porušení předpisů mohou být buď administrativní (týkají se pouze firem se sídlem ve Francii) nebo trestní (i pro dopravce z jiných zemí). První z nich se ukládají za závažný nebo opakovaný přestupek, druhé za konkrétní chybu. V případě administrativních sankcí lze firmě dokonce pozastavit činnost (dočasně i trvale) nebo imobilizovat její vozový park (až na tři měsíce). O konkrétní sankci rozhoduje komise. „Považujeme to za velmi účinný nástroj. Již jen to, že je firma předvolána před komisi, vede téměř vždy k nápravě jejího chování,“ prohlásil Yves Marchadour.
V současnosti mají kontroloři ve Francii k dispozici 195 vozidel, což statisticky představuje 2,6 kontrolora na jedno vozidlo; cílem ministerstva je dosáhnout, aby jedno vozidlo připadalo na dvě kontrolující osoby. Každé vozidlo je vybaveno jako pojízdná kancelář.
Program GRECO
Kontroloři mají k dispozici například váhy či software GRECO, který má tři moduly. První umožňuje vyhledat konkrétní činnost podle původu či zápisu v registru. Druhý, v podstatě kontrolní modul umožňuje sledovat činnost firmy a používá se pro vystavování protokolů. Třetí modul slouží k editaci získaných údajů.
Program je k dispozici v každém regionu. Jsou v něm evidovány i zahraniční firmy, které se ve Francii dopustily nějakého přestupku.
Pět tříd přestupků
Porušení předpisů může být kvalifikováno buď jako trestný čin, či jako delikt nebo přestupek. Dopravců se týkají v podstatě jen dvě posledně jmenované skupiny. Existují ovšem i delikty s tvrdým postihem. Jedná se například o podvody s tachografem, při nichž mohou úřady udělit pokutu až do výše 30 tisíc €; hrozí i trest odnětí svobody až na jeden rok.
Přestupky jsou rozděleny do pěti tříd, z nichž pátá zahrnuje přestupky s nejvyššími pokutami. Pokud dopravce pokutu zaplatí do tří dnů, může být její výše snížena. Naopak, není-li pokuta zaplacena do třiceti dnů, částka se zvyšuje. Například ve čtvrté třídě může být pokuta ve výši 135 € snížena na 90 nebo na-opak zvýšena na 375 €. Do první třídy spadají takové přestupky jako třeba špatné parkování. Do čtvrté například překročení doby jízdy do 20 procent; při delším překročení se již jedná o přestupek podle páté třídy.
Kauce
Dopravce má také možnost odmítnout zaplatit pevně stanovenou výši pokuty a dát přednost soudnímu projednávání. V tomto případě však musí zahraniční dopravce zaplatit kauci (například pro první třídu 11, pro čtvrtou 135 a pro pátou 750 €).
Pokud se jedná o delikt, kauce je podstatně vyšší a stanovuje ji prokurátor. Za nejtěžší delikt se pokládá padělání jakýchkoli dokumentů.
Při placení kauce musí dopravce (nebo řidič) obdržet stvrzenku. Platba kauce je možná pouze v hotovosti, eurošekem či šekem banky, která má sídlo ve Francii. Francouzské úřady ovšem již připravují nový systém; poté, co vstoupí v platnost, bude stačit, aby banka, s níž má dopravce dohodu, faxem potvrdila, že za dopravce kauci zaplatí. Zatím však tento systém nebyl schválen.
Vážení vozidel
Existují tři hlavní důvody pro vážení vozidel: zajištění bezpečnosti, udržení rovných konkurenčních podmínek a ochrana infrastruktury.
Při kontrolách tvoří základ údaje uvedené v technickém průkazu. Zvažují se však také proporce mezi tahačem a návěsem, zatížení jednotlivých náprav, vzdálenosti náprav atd.
Vozidla lze vážit buď v klidu nebo za jízdy. V klidu se používají statické či přenosné váhy. Nevýhodou tohoto způsobu je skutečnost, že za hodinu mohou kontroloři zkontrolovat pouze šest kamiónů. V současné době se proto ve Francii homologuje systém, který umožní vážit vozidla jedoucí rychlostí 5 až 10 km/h. Kapacita se v tomto případě zvýší na deset vozidel za hodinu.
Kromě toho se již také vyvíjí zařízení umožňující vážení vozidel při běžné provozní rychlosti. Přestože tento systém ještě není schválen, využívá se již k předběžnému zjištění přetížených vozidel – ta jsou poté zastavena a zvážena schválenými vahami.
Pokud je vozidlo přetíženo o více než pět procent, je mu zakázána další jízda do doby, než bude závada odstraněna. Dopravci musí počítat i s tím, že ve Francii platí pravidlo „za jeden přestupek jedna pokuta“. Je-li tudíž například zjištěno celkové přetížení a přetížení dvou náprav, jedná se celkem o tři přestupky!
Pokud český dopravce naloží zboží ve Francii, v dokladech má uvedeno 20 tun a při vážení kontrola zjistí hmotnost 25 tun, může podle francouzské legislativy zažalovat firmu, která mu vozidlo přeložila. Vzhledem k silné konkurenci se však takový postup nejeví jako příliš reálný.
Ve Francii také neexistují místa, kde by si zahraniční dopravce v případě pochybností mohl nechat vozidlo převážit.
Celní problematika
Součástí semináře bylo i vystoupení ředitele sekce Celní unie a mezinárodní spolupráce Generálního ředitelství cel Francie Marca Fradeta a vedoucího oddělení předpisů a ekonomie Generálního ředitelství cel Francie Alaina Lamoura, kteří českým dopravcům přiblížili systém organizace svého rezortu. Na dotazy typu „jak si počínat, když má řidič pochybnosti o zákroku kontrolního orgánu“ odpověděli, že nejdůležitější je okamžitá obrana – pokud s rozhodnutím kontrolního orgánu nesouhlasí, měl by se řidič okamžitě odvolat k jeho nadřízenému. Což ovšem, i vinou jazykové bariéry, často není vůbec jednoduché.

Německo
Organizaci kontrol silničních dopravců v Německu přiblížili účastníkům semináře přímo pracovníci Spolkového úřadu pro nákladní dopravu (Bundesamt für Güterverkehr – BAG) – Robert Maiworm zodpovědný za silniční kontroly, Andrea Merx–Röbke, která má na starosti rozpočet BAG, a Norbert Voß, do jehož kompetence spadají přestupky českých dopravců.
Pro BAG v současné době pracuje asi tisíc zaměstnanců. Kromě centrály v Kolíně na Rýnem má na území SRN dalších jedenáct poboček, z nichž tři se specializují na přestupky zahraničních dopravců.
Kontroly se provádějí buď na silnicích, nebo v podnicích (v případě, že je podezření z vážného porušení předpisů). V současnosti BAG zaměstnává 290 silničních kontrolorů, kteří každým rokem zkontrolují na 650 tisíc vozidel. Vzhledem k tomu, že byl vydán příkaz zvýšit tento počet na osm set tisíc, připravuje se úřad na další rozšíření stavu kontrolorů.
Kontroloři pracují ve dvojici a mají k dispozici vozidlo vybavené jako pojízdná kancelář. Kromě namátkových kontrol provádějí kontroly také na sedmi stech pevných kontrolních míst, která jsou viditelně označena.
Co mohou pracovníci BAG kontrolovat?
Výčet kompetencí BAG je shrnut v rozsáhlém seznamu. Především se kontroloři zaměřují na vše, co se týká povolení, přestávek v jízdě (AETR), hmotností a rozměrů. Dále pak na dálniční poplatky, předpisy související s daní z obratu, dodržování Dohody ADR či svoz odpadů. Zjistí-li nebo mají-li podezření na provinění, která přesahují jejich kompetence (například jízdu pod vlivem alkoholu), přivolají policii.
Kontroloři mají pravomoc zastavovat vozidla, vybírat kauce, v případě drobných přestupků mohu řidiče pouze napomenout. Při kontrolách na hranicích mohou vozidlo vrátit, ve vnitrozemí mohou zakázat jeho další jízdu.
„Čeští dopravci nejméně problémoví“
V loňském roce bylo v SRN zkontrolováno celkem 634 tisíc vozidel a závady byly zjištěny u 20 procent
z nich. Nejvíce nedostatků kontroly zjistily u Němců (24,1 procenta), cizinci měli potíže pouze v 17,4 procenta případů.
Ač to budou čeští dopravci možná pokládat za překvapivé, hodnotí je pracovníci BAG jako nejméně problémové. Loni u nich bylo zjištěno 5049 přestupků, které byly ve více než devadesáti procentech řešeny pokutou; v některých případech postačila domluva, ale dvě procenta vozidel museli kontroloři zajistit. Celkem tři sta postižených se odvolalo, z toho sto odvolání bylo řešeno u soudu a o dvou stech rozhodl přímo BAG.
Nejčastějších přestupků se dopravci (nejen čeští) dopouštějí v souvislosti s porušováním ustanovení Dohody AETR a se zahraničními vstupními povoleními.
Vybírání kaucí
Přímo na silnicích pracovníci BAG vybírají od řidičů kauce. Pokud se však zjištěný přestupek vztahuje k dopravci, mohou kauci od řidiče vybrat pouze v případě, že s platbou za dopravce souhlasí.
Kauce se vybírá ve výši podle očekávané pokuty (podle sazebníku pokut). Od příslušníků některých států (včetně ČR) se kauce vybírá paušálně pouze ve výši 25 procent očekávaných nákladů; tato částka se od konečné pokuty odčítá. To se však týká pouze řidiče. Zavinil-li přestupek přímo dopravce, kauce se od pokuty neodečítá!
Vzhledem k tomu, že ne každý má možnost zaplatit pokutu okamžitě, nabízejí pracovníci BAG i splátkový kalendář, při kterém se nepřipočítávají žádné úroky. Řidiči i dopravci mohou rovněž zažádat i o roční odklad platby; dopravci ovšem jen v případě, že mohou prokázat, že se nacházejí v těžké finanční situaci.
Doprava podle dohody ADR
Pro některé druhy přeprav, zvláště velmi nebezpečných látek, musí být ještě před zahájením dopravy stanovena trasa, po níž se bude vozidlo pohybovat. Tyto přepravy lze provádět pouze ve zvláštních úsecích.
Zajištění nákladu
Na dotaz, podle čeho kontrolní orgán usoudí, že zajištění nákladu je dostatečné, obdrželi dopravci následující odpověď. Posuzuje se řada skutečností a vychází se z normy DIN. K dispozici je také speciální software, při jehož využití lze na základě hmotnosti a rozměrů nákladu určit, jak má být zboží zajištěno. Zároveň však pracovníci BAG připustili, že v EU zatím neexistuje jednotný přístup k tomu, jak má být náklad kurtován.
Placení mýtného
Vzhledem k tomu, že se Německo chystá v příštím roce zavést mýtné pro nákladní vozidla, poskytl Robert Maiworm k této problematice následující informaci. Podle zákona, který schválila Spolková rada, budou provozovatelé vozidel nad 12 tun platit na dálnicích mýtné podle počtu kilometrů. Vzhledem k velkému rozsahu dálniční sítě v SRN není reálné, aby systém vybírání mýtného zajišťovaly státní orgány – počítá se proto se soukromým provozovatelem. Výše mýtného dosud nebyla stanovena, předpokládá se však, že by se měla pohybovat kolem 0,15 €/km. Očekávané roční příjmy ve výši zhruba 3,5 miliardy € se využijí na další výstavbu a údržbu infrastruktury a také pro ulehčení situace drobných dopravců.
Mezinárodní spolupráce
V současné době existuje dohoda Euro Controle Route, kterou podepsaly Francie, země Beneluxu, Německo a Irsko. Velká Británie a Španělsko mají statut pozorovatelů, ale předpokládá se, že se v brzké době stanou plnoprávnými členy. Smyslem této dohody je kontroly v jednotlivých zemích postupně sjednotit, odstranit jazykové bariéry u kontrolních orgánů, a především postupně přispět ke sjednocení legislativy v této oblasti včetně výše pokut. Rozdíly jdou tak daleko, že například to, co je v SRN charakterizováno jako přestupek, může být jinde označeno za trestný čin. Rozvíjí se však i spolupráce s kandidátskými zeměmi. Například Polsko již pracuje s Neměckem a Francií na vybudování kontrolního systému, v podstatě podle vzoru BAG.
Milan Frydryšek
(Veškeré informační materiály včetně metodických pokynů ze studijní cesty se právě překládají.
Brzy by měly být k dispozici na internetových stránkách
Sdružení ČESMAD Bohemia.) 

spinner