9. května 2002
Sdružení ČESMAD Bohemia uspořádalo v dubnu zahraniční odborný
seminář „Státní odborný dozor v SRN a ve Francii“. Jeho účastníci
měli ojedinělou možnost získat bezprostřední informace o organizaci a
výkonu kontrolní činnosti přímo od kompetentních orgánů v zemích,
které představují jedny z nejžádanějších dopravních relací. V rámci
semináře účastníci nejprve navštívili Paříž; druhá zastávka byla
v Kolíně nad Rýnem.
Francie
„Hlavním cílem organizace silniční dopravy ve Francii je, aby náklady na
dopravu byly co nejnižší, aby byly vztahy mezi konkurencí průhledné, aby
měl uživatel možnost volby nabízených služeb a aby byla zajištěna
bezpečnost provozu,“ řekl účastníkům semináře ředitel odboru kontrol
francouzského ministerstva dopravy Yves Marchadour. „Aby těchto cílů bylo
dosaženo, musí existovat kontroly a přestupky musí být sankcionovány,“
dodal.
Kontroly a sankce
Obdobně jako v jiných zemích jsou i ve Francii dopravci kontrolováni buď
přímo na silnicích, nebo ve svých podnicích. Na silnicích se kontroluje
rychlost vozidel, hmotnost, rozměry, doba odpočinku, dokumenty atd., ve
firmách například podmínky pro získávání profesního osvědčení, doba
řízení a odpočinku za delší časové období, ilegální zaměstnávání
pracovníků, to, zda dopravce nenabízí příliš nízké ceny apod.
Sankce za porušení předpisů mohou být buď administrativní (týkají se
pouze firem se sídlem ve Francii) nebo trestní (i pro dopravce z jiných
zemí). První z nich se ukládají za závažný nebo opakovaný přestupek,
druhé za konkrétní chybu. V případě administrativních sankcí lze firmě
dokonce pozastavit činnost (dočasně i trvale) nebo imobilizovat její
vozový park (až na tři měsíce). O konkrétní sankci rozhoduje komise.
„Považujeme to za velmi účinný nástroj. Již jen to, že je firma
předvolána před komisi, vede téměř vždy k nápravě jejího
chování,“ prohlásil Yves Marchadour.
V současnosti mají kontroloři ve Francii k dispozici 195 vozidel, což
statisticky představuje 2,6 kontrolora na jedno vozidlo; cílem ministerstva
je dosáhnout, aby jedno vozidlo připadalo na dvě kontrolující osoby.
Každé vozidlo je vybaveno jako pojízdná kancelář.
Program GRECO
Kontroloři mají k dispozici například váhy či software GRECO, který má
tři moduly. První umožňuje vyhledat konkrétní činnost podle původu či
zápisu v registru. Druhý, v podstatě kontrolní modul umožňuje sledovat
činnost firmy a používá se pro vystavování protokolů. Třetí modul
slouží k editaci získaných údajů.
Program je k dispozici v každém regionu. Jsou v něm evidovány
i zahraniční firmy, které se ve Francii dopustily nějakého přestupku.
Pět tříd přestupků
Porušení předpisů může být kvalifikováno buď jako trestný čin, či
jako delikt nebo přestupek. Dopravců se týkají v podstatě jen dvě
posledně jmenované skupiny. Existují ovšem i delikty s tvrdým postihem.
Jedná se například o podvody s tachografem, při nichž mohou úřady
udělit pokutu až do výše 30 tisíc €; hrozí i trest odnětí svobody
až na jeden rok.
Přestupky jsou rozděleny do pěti tříd, z nichž pátá zahrnuje přestupky
s nejvyššími pokutami. Pokud dopravce pokutu zaplatí do tří dnů, může
být její výše snížena. Naopak, není-li pokuta zaplacena do třiceti dnů,
částka se zvyšuje. Například ve čtvrté třídě může být pokuta ve
výši 135 € snížena na 90 nebo na-opak zvýšena na 375 €. Do první
třídy spadají takové přestupky jako třeba špatné parkování. Do
čtvrté například překročení doby jízdy do 20 procent; při delším
překročení se již jedná o přestupek podle páté třídy.
Kauce
Dopravce má také možnost odmítnout zaplatit pevně stanovenou výši pokuty
a dát přednost soudnímu projednávání. V tomto případě však musí
zahraniční dopravce zaplatit kauci (například pro první třídu 11, pro
čtvrtou 135 a pro pátou 750 €).
Pokud se jedná o delikt, kauce je podstatně vyšší a stanovuje ji
prokurátor. Za nejtěžší delikt se pokládá padělání jakýchkoli
dokumentů.
Při placení kauce musí dopravce (nebo řidič) obdržet stvrzenku. Platba
kauce je možná pouze v hotovosti, eurošekem či šekem banky, která má
sídlo ve Francii. Francouzské úřady ovšem již připravují nový systém;
poté, co vstoupí v platnost, bude stačit, aby banka, s níž má dopravce
dohodu, faxem potvrdila, že za dopravce kauci zaplatí. Zatím však tento
systém nebyl schválen.
Vážení vozidel
Existují tři hlavní důvody pro vážení vozidel: zajištění bezpečnosti,
udržení rovných konkurenčních podmínek a ochrana infrastruktury.
Při kontrolách tvoří základ údaje uvedené v technickém průkazu.
Zvažují se však také proporce mezi tahačem a návěsem, zatížení
jednotlivých náprav, vzdálenosti náprav atd.
Vozidla lze vážit buď v klidu nebo za jízdy. V klidu se používají
statické či přenosné váhy. Nevýhodou tohoto způsobu je skutečnost, že
za hodinu mohou kontroloři zkontrolovat pouze šest kamiónů. V současné
době se proto ve Francii homologuje systém, který umožní vážit vozidla
jedoucí rychlostí 5 až 10 km/h. Kapacita se v tomto případě zvýší na
deset vozidel za hodinu.
Kromě toho se již také vyvíjí zařízení umožňující vážení vozidel
při běžné provozní rychlosti. Přestože tento systém ještě není
schválen, využívá se již k předběžnému zjištění přetížených
vozidel – ta jsou poté zastavena a zvážena schválenými vahami.
Pokud je vozidlo přetíženo o více než pět procent, je mu zakázána
další jízda do doby, než bude závada odstraněna. Dopravci musí počítat
i s tím, že ve Francii platí pravidlo „za jeden přestupek jedna
pokuta“. Je-li tudíž například zjištěno celkové přetížení a
přetížení dvou náprav, jedná se celkem o tři přestupky!
Pokud český dopravce naloží zboží ve Francii, v dokladech má uvedeno
20 tun a při vážení kontrola zjistí hmotnost 25 tun, může podle
francouzské legislativy zažalovat firmu, která mu vozidlo přeložila.
Vzhledem k silné konkurenci se však takový postup nejeví jako příliš
reálný.
Ve Francii také neexistují místa, kde by si zahraniční dopravce
v případě pochybností mohl nechat vozidlo převážit.
Celní problematika
Součástí semináře bylo i vystoupení ředitele sekce Celní unie a
mezinárodní spolupráce Generálního ředitelství cel Francie Marca Fradeta
a vedoucího oddělení předpisů a ekonomie Generálního ředitelství cel
Francie Alaina Lamoura, kteří českým dopravcům přiblížili systém
organizace svého rezortu. Na dotazy typu „jak si počínat, když má řidič
pochybnosti o zákroku kontrolního orgánu“ odpověděli, že
nejdůležitější je okamžitá obrana – pokud s rozhodnutím kontrolního
orgánu nesouhlasí, měl by se řidič okamžitě odvolat k jeho
nadřízenému. Což ovšem, i vinou jazykové bariéry, často není vůbec
jednoduché.
Německo
Organizaci kontrol silničních dopravců v Německu přiblížili
účastníkům semináře přímo pracovníci Spolkového úřadu pro nákladní
dopravu (Bundesamt für Güterverkehr – BAG) – Robert Maiworm zodpovědný
za silniční kontroly, Andrea Merx–Röbke, která má na starosti rozpočet
BAG, a Norbert Voß, do jehož kompetence spadají přestupky českých
dopravců.
Pro BAG v současné době pracuje asi tisíc zaměstnanců. Kromě centrály
v Kolíně na Rýnem má na území SRN dalších jedenáct poboček, z nichž
tři se specializují na přestupky zahraničních dopravců.
Kontroly se provádějí buď na silnicích, nebo v podnicích (v případě,
že je podezření z vážného porušení předpisů). V současnosti BAG
zaměstnává 290 silničních kontrolorů, kteří každým rokem zkontrolují
na 650 tisíc vozidel. Vzhledem k tomu, že byl vydán příkaz zvýšit tento
počet na osm set tisíc, připravuje se úřad na další rozšíření stavu
kontrolorů.
Kontroloři pracují ve dvojici a mají k dispozici vozidlo vybavené jako
pojízdná kancelář. Kromě namátkových kontrol provádějí kontroly také
na sedmi stech pevných kontrolních míst, která jsou viditelně označena.
Co mohou pracovníci BAG kontrolovat?
Výčet kompetencí BAG je shrnut v rozsáhlém seznamu. Především se
kontroloři zaměřují na vše, co se týká povolení, přestávek v jízdě
(AETR), hmotností a rozměrů. Dále pak na dálniční poplatky, předpisy
související s daní z obratu, dodržování Dohody ADR či svoz odpadů.
Zjistí-li nebo mají-li podezření na provinění, která přesahují jejich
kompetence (například jízdu pod vlivem alkoholu), přivolají policii.
Kontroloři mají pravomoc zastavovat vozidla, vybírat kauce, v případě
drobných přestupků mohu řidiče pouze napomenout. Při kontrolách na
hranicích mohou vozidlo vrátit, ve vnitrozemí mohou zakázat jeho další
jízdu.
„Čeští dopravci nejméně problémoví“
V loňském roce bylo v SRN zkontrolováno celkem 634 tisíc vozidel a
závady byly zjištěny u 20 procent
z nich. Nejvíce nedostatků kontroly zjistily u Němců (24,1 procenta),
cizinci měli potíže pouze v 17,4 procenta případů.
Ač to budou čeští dopravci možná pokládat za překvapivé, hodnotí je
pracovníci BAG jako nejméně problémové. Loni u nich bylo zjištěno
5049 přestupků, které byly ve více než devadesáti procentech řešeny
pokutou; v některých případech postačila domluva, ale dvě procenta
vozidel museli kontroloři zajistit. Celkem tři sta postižených se odvolalo,
z toho sto odvolání bylo řešeno u soudu a o dvou stech rozhodl přímo
BAG.
Nejčastějších přestupků se dopravci (nejen čeští) dopouštějí
v souvislosti s porušováním ustanovení Dohody AETR a se zahraničními
vstupními povoleními.
Vybírání kaucí
Přímo na silnicích pracovníci BAG vybírají od řidičů kauce. Pokud se
však zjištěný přestupek vztahuje k dopravci, mohou kauci od řidiče
vybrat pouze v případě, že s platbou za dopravce souhlasí.
Kauce se vybírá ve výši podle očekávané pokuty (podle sazebníku pokut).
Od příslušníků některých států (včetně ČR) se kauce vybírá
paušálně pouze ve výši 25 procent očekávaných nákladů; tato částka
se od konečné pokuty odčítá. To se však týká pouze řidiče. Zavinil-li
přestupek přímo dopravce, kauce se od pokuty neodečítá!
Vzhledem k tomu, že ne každý má možnost zaplatit pokutu okamžitě,
nabízejí pracovníci BAG i splátkový kalendář, při kterém se
nepřipočítávají žádné úroky. Řidiči i dopravci mohou rovněž
zažádat i o roční odklad platby; dopravci ovšem jen v případě, že
mohou prokázat, že se nacházejí v těžké finanční situaci.
Doprava podle dohody ADR
Pro některé druhy přeprav, zvláště velmi nebezpečných látek, musí být
ještě před zahájením dopravy stanovena trasa, po níž se bude vozidlo
pohybovat. Tyto přepravy lze provádět pouze ve zvláštních úsecích.
Zajištění nákladu
Na dotaz, podle čeho kontrolní orgán usoudí, že zajištění nákladu je
dostatečné, obdrželi dopravci následující odpověď. Posuzuje se řada
skutečností a vychází se z normy DIN. K dispozici je také speciální
software, při jehož využití lze na základě hmotnosti a rozměrů nákladu
určit, jak má být zboží zajištěno. Zároveň však pracovníci BAG
připustili, že v EU zatím neexistuje jednotný přístup k tomu, jak má
být náklad kurtován.
Placení mýtného
Vzhledem k tomu, že se Německo chystá v příštím roce zavést mýtné
pro nákladní vozidla, poskytl Robert Maiworm k této problematice
následující informaci. Podle zákona, který schválila Spolková rada, budou
provozovatelé vozidel nad 12 tun platit na dálnicích mýtné podle počtu
kilometrů. Vzhledem k velkému rozsahu dálniční sítě v SRN není
reálné, aby systém vybírání mýtného zajišťovaly státní orgány –
počítá se proto se soukromým provozovatelem. Výše mýtného dosud nebyla
stanovena, předpokládá se však, že by se měla pohybovat kolem
0,15 €/km. Očekávané roční příjmy ve výši zhruba 3,5 miliardy €
se využijí na další výstavbu a údržbu infrastruktury a také pro
ulehčení situace drobných dopravců.
Mezinárodní spolupráce
V současné době existuje dohoda Euro Controle Route, kterou podepsaly
Francie, země Beneluxu, Německo a Irsko. Velká Británie a Španělsko mají
statut pozorovatelů, ale předpokládá se, že se v brzké době stanou
plnoprávnými členy. Smyslem této dohody je kontroly v jednotlivých zemích
postupně sjednotit, odstranit jazykové bariéry u kontrolních orgánů, a
především postupně přispět ke sjednocení legislativy v této oblasti
včetně výše pokut. Rozdíly jdou tak daleko, že například to, co je
v SRN charakterizováno jako přestupek, může být jinde označeno za
trestný čin. Rozvíjí se však i spolupráce s kandidátskými zeměmi.
Například Polsko již pracuje s Neměckem a Francií na vybudování
kontrolního systému, v podstatě podle vzoru BAG.
Milan Frydryšek
(Veškeré informační materiály včetně metodických pokynů ze studijní
cesty se právě překládají.
Brzy by měly být k dispozici na internetových stránkách
Sdružení ČESMAD Bohemia.)