26. září 2002
Netradiční nový projekt marketingové spolupráce vyvinula pražská zastoupení hamburského přístavu a letecké společnosti Lufthansa Cargo. Vedoucí reprezentace Hafen Hamburg Marketing v Praze Bohumil Průša a regionální manažer Lufthansa Cargo pro ČR, Slovensko, Slovinsko, Bulharsko, Rumunsko a Chorvatsko Andreas Löffler společně v polovině září do Německa pozvali zástupce předních spedičních společností působících na českém a slovenském trhu, aby jim v rámci programu „Sea and Air Ports“ zblízka představili ty nejlepší možnosti, které dnes tato země pro přepravu zboží ve vzduchu i na moři nabízí.
„V návaznosti na skutečnost, že v logistice mezinárodních přeprav stále rychleji mizí dříve tak zažité hranice mezi zpracováním zásilek pro jednotlivé druhy dopravy, snažili jsme se seznámit zástupce spedičních firem s posledními novinkami dvou světových dopravních center -letiště ve Frankfurtu nad Mohanem a námořního přístavu Hamburk,“ řekl Bohumil Průša.
Jejich první zastávkou se staly moderní kapacity Lufthansa Cargo na domácím letišti největší nákladní letecké společnosti světa v hessenském Frankfurtu nad Mohanem. Moderní Lufthansa Cargo Center, které se po zprovoznění první části v únoru roku 1982 v několika etapách rozrostlo do dnešní rozlohy 53 tisíc m2 s více než 22 tisíci skladovacími místy (jen na nátěr budov musela loni Lufthansa vynaložit pět miliónů DEM), je centrálním bodem světové logistické sítě Lufthansa Cargo. Svými výkony se také největší měrou podílí na první příčce letiště v tabulce evropských center nákladní letecké dopravy. V loňském roce se v něm odbavilo 1,4 miliónu tun zboží ve více než čtyřech miliónech zásilek. Vysoký podíl přitom zaujímá široká paleta „time-definite“ produktů. Vysoce automatizované zařízení je vybaveno pro přepravu jakéhokoli zboží, společnost si podle průvodce Dietera Zimmermanna zvláště zakládá na kapacitách pro přepravu živých zvířat a nebezpečného zboží. Vysoký stupeň automatizace se uplatňuje zejména při překladu leteckého zboží na náhradní kamiónovou dopravu (road feeder service).
Lufthansa Cargo provozuje čtrnáct letadel MD-11F a osm nákladních verzí letadla Boeing 747, z nichž dva vzhledem k poklesu poptávky dočasně odstavila. Prostřednictvím freighterů i osobních letadel obsluhuje celkem 450 desti-nací. Vedení LH Cargo: Očekáváme oživení trhu
Loni společnost převedla své klíčové aktivity do tří oddělených jednotek a v březnu zahájila provoz služby Round-the-World, s níž nyní třikrát týdně nově obsluhuje i australský trh.
Lufthansa Cargo AG, která je od roku 1994 samostatným podnikem v rámci koncernu Lufthansa, zaměstnává na celém světě 5300 pracovníků. Loni přepravila 1,66 miliónu tun zboží a pošty a prodala 7,28 miliardy tunokilometrů. Potvrdila tak svou vedoucí pozici na světovém trhu nákladní letecké dopravy. Po dramatickém poklesu výkonů v loňském roce má společnost podle posledních údajů to nejhorší již za sebou: zatímco v prvním čtvrtletí loňského roku utrpěla ztrátu ve výši 12,9 miliónu €, letos již ve stejném období zaznamenala kladný hospodářský výsledek – před zdaněním zhruba 2,8 miliónu €. S výrazným zotavením trhu počítá vedení Lufthansa Cargo v posledním čtvrtletí letošního roku. Tuto prognózu potvrzuje i vývoj indexu ADX (Airfreight Development Index).
Hamburk: nový terminál s roční kapacitou 1,1 miliónu TEU
V Hamburku jedenáct českých speditérů čekala druhá část programu – prohlídka námořního přístavu, konkrétně zcela nového kontejnerového terminálu CTA (Container Terminal Altenwerder). V pořadí již třetí hamburský kontejnerový terminál byl uveden do provozu letos 24. června a ve špičce zatím podle kapitána Steffena Fischera z vedení CTA pracuje na 70 procent.
V terminálu, který od roku 1996 staví společnost Hamburger Hafen- und Lagerhaus AG (HHLA), bude možné po dokončení druhé fáze projektu v polovině roku 2004 překládat až 1,9 miliónu TEU ročně.
V současné době činí roční kapacita terminálu CTA 1,1 miliónu TEU; již dnes je také vybaven dvěma místy pro odbavení velkých plavidel s celkovou délkou nábřežního mola 800 metrů. Po dokončení prací bude možné v CTA odbavit celkem čtyři obří plavidla u 1400 metrů dlouhého kotviště. V té době bude terminál vybaven také celkem čtrnácti jeřáby typu super-postpanamax (dnes jich je v činnosti sedm), které umožňují rychlou nakládku a vykládku i těch největších plavidel. Přepravu kontejnerů do skladiště za nábřežní zdí a zpět k lodím zajišťuje 35 (po dokončení až 60) automaticky řízených přepravních vozidel (Automated Guided Vehicles).
Již nyní CTA disponuje 112 tisíci m2 skladové plochy, která by se po úplné dostavbě terminálu měla rozšířit na 225 tisíc m2. Celkem šest železničních kolejí se třemi portálovými jeřáby umožňuje odbavení až 700 metrů dlouhých ucelených vlaků.
Kontejnery: druhý největší meziroční nárůst
V oblasti překladu kontejnerizovaného zboží loni Hamburk dále posílil svou pozici, když vykázal (po Šanghaji) druhý největší meziroční nárůst a v celkovém pořadí zaujal osmou příčku žebříčku největších kontejnerových přístavů světa. Současně posílil i svou pozici druhého největšího kontejnerového přístavu v Evropě. Počet kontejnerů, přeložených loni v Hamburku, se meziročně zvýšil o 10,4 procenta na 4,7 miliónu TEU. V oblasti překladu konvenčního zboží se podařilo zastavit pokles, když bylo v loňském roce v přístavu přeloženo 3,366 miliónu tun.
Programu pro české speditéry se v Hamburku zúčastnili i zástupci vládní agentury pro podporu zahraničního obchodu CzechTrade z německého zastoupení v Kolíně nad Rýnem, pro něž má přístavní město díky stále intenzivnějším hospodářským vztahům s ČR rostoucí význam.
Vedoucí reprezentace Hafen Hamburg Marketing v Praze Bohumil Průša při této příležitosti v Hamburku jednal na hamburské radnici se zástupci partnerského města Prahy i o pomoci hanzovního města záplavami postižené pražské části Karlín a o obnově hamburského obchodně-kulturního centra Hafen Hamburg Club-Hanse Trade Center, které vzniklo letos v dubnu právě v pražském Karlíně. (spa