12. prosince 2002
Říjnové zasedání Námořního klubu při Svazu spedice a logistiky ČR projednalo celou řadu aktuálních odborných témat z oblasti námořní přepravy zboží. Zúčastnili se jej zástupci nejen spedičních firem, ale i námořních přístavů, rejdařství a námořních agentur. Hostem zasedání, které řídil předseda klubu Jiří Šťastný, byl také někdejší prezident Mezinárodní federace národních spedičních svazů FIATA Jiří Kadaník.
Generální ředitel akciové společnosti Metrans Jiří Samek účastníky zasedání informoval o zlepšení situace, pokud jde o dopravu kontejnerů do německé spolkové země Sasko a dále do severoněmeckých přístavů. Po ničivých záplavách byl opět obnoven provoz vlaků přes Děčín (již na dvou kolejích), o něco horší zůstává situace ve východní části SRN. Jiří Samek uvedl, že i přes ničivé důsledky záplav operátoři kombinované dopravy v České republice zaznamenali nárůst přepravy kontejnerů. Pozitivní výsledky přinesla především nová relace do Maďarska, na níž evidovali vysoké tempo růstu. V důsledku očekávaného zvýšení dálničních poplatků v Rakousku a SRN lze v budoucnu předpokládat také vyšší využití relace do Itálie. Jiří Samek dále upozornil na přísnější celní kontroly zboží při dovozu, jež mají odhalit a omezit dovoz napodobenin značkových výrobků. Členové klubu získali přehled registrací ochranných známek výrobců, kteří tuto kontrolu požadují.
Vývoj v námořním právu
Sekretariát SSL členy klubu informoval o některých námořních pravidlech a o snaze některých zemí (USA, Austrálie, Čína, Skandinávie) aplikovat na námořní odpovědnost vlastní národní právo. Účastníci zasedání získali také informace z jednání pracovní skupiny pro mezinárodní obchodní právo Organizace spojených národů (UNCITRAL), která z pověření Valného shromáždění OSN projednává návrh na no-vý právní instrument pro námořní a multimodální dopravu. K tomuto návrhu Mezinárodního námořního výboru CMI již zaujala záporné stanovisko Mezinárodní federace národních spedičních svazů FIATA, která se obává monopolizace řeše-ní odpovědnosti relace dům-dům v rámci námořní konvence. V říjnu se uskutečnilo další kolo jednání – tentokrát ve Vídni.
Nová námořní politika EU
V diskusi účastníci hovořili především o aspektech nového celního zákona a vyřizování nových záruk k 1. říjnu (řada malých i velkých exportérů a importérů situaci podcenila).
Členové klubu se dále seznámili se zásadami nové námořní politiky Evropské unie, které na květnové konferenci Marilog v Hamburku prezentovala komisařka pro dopravu Evropské unie Loyola de Palaciová. Námořní politika EU se opírá o čtyři hlavní pilíře: zlepšení konkurenčních podmínek v rámci evropské námořní flotily, podporu bezpečnosti námořní dopravy, odbourávání správních a zákonných překážek a etablování námořní dopravy jako alternativy ke
stále přetíženějším silničním sítím.
Účastníci také velmi živě diskutovali o zvyšujícím se obratu námořní burzy v Londýně a důvodech kontraktů druhu FFA a SWAPS. Jednali i o možnostech jištění proti kolísání sazeb na námořním trhu – především nečekaně vysoké charterové sazby totiž mohou výrazně zvyšovat ceny v oblasti mezinárodního obchodu. Platí pravidlo, že čím více času uplyne mezi nákupem zboží a jeho odesláním, tím je situace pro odesilatele riskantnější. K jištění proti nepříznivým cenovým vlivům nabízejí naloďovací agenti a námořní burzy stále častěji specifické námořní obchody.
Členové klubu se dále seznámili s diskriminačními prvky nového čínského zákona o námořní dopravě v oblasti ustavování filiálek a o povinnosti registrovat sazby a kontrakty, a to i v relaci z čínské pevniny do Hongkongu.
Problematika příbřežní plavby
Poprvé se účastníci jednání zabývali problematikou příbřežní plavby. V Bonnu se nedávno uskutečnil první ročník akce „Short Sea Dialog“, kterou uspořádalo centrum SPC (Short Sea Shipping Promotion Center Deutschland) za účasti třiceti velkých logistických subjektů z oblasti průmyslu a obchodu. Ukázalo se při ní, že se tento druh dopravy potýká s řadou problémů. Ve srovnání se silniční dopravou je například stále dražší, a to i přes nižší kvalitu přepravy. Vedle toho příbřežní plavbě chybí koordinační role spedice.
„TOP 20“ kontejnerových rejdařů
Sekretariát SSL předal účastníkům zasedání písemnou informaci o hlavních změnách úprav v oblasti dopravy nebezpečných věcí po moři. Po diskusi účastníci přijali návrh, aby klub na počátku příštího roku na toto téma uspořádal seminář. Díky nabídce přístavu Hamburk by seminář mohl vést lektor z Německa.
Členové Námořního klubu dále získali žebříček největších kontejnerových rejdařství podle podílu v disponibilních kapacitách v loňském roce (včetně srovnání s rokem 1980) „TOP 20“. Seznam dokazuje, že zatím nedochází k neúměrné koncentraci flotil a zákazníci si mohou stále ještě vybírat z velkého počtu dopravců.
Na zasedání zazněla informace o tom, že příští rok oslaví francouzský rejdařský svaz sto let existence. Při této příležitosti zjednoduší svůj název na „Francouzští rejdaři“ (Armateurs de France). Obchodní flotila pod francouzskou vlajkou letos čítá 208 lodí s 4,5 miliónu BRT (meziročně +1,6 procenta). Francouzský svaz v poslední době stále častěji kritizuje skutečnost, že stát neplní svůj slib, že ponese část sociálních výdajů při registraci nových plavidel.
Srovnání největších evropských a světových přístavů
Spojené státy americké se snaží dosáhnout kontroly nad dováženým zbožím v kontejnerech, aby zabránily ilegálnímu dovozu zbraní hromadného ničení (v rámci tzv. antiterorismu). V důsledku toho se snaží soustředit celosvětovou kontejnerovou přepravu zboží do USA pouze do deseti přístavů (z nichž jen tři leží v Evropě). Evropská unie tento přístup ostře kritizuje.
Vedoucí reprezentace přístavu Hamburk v Praze Bohumil Průša a jeho zástupce Vladimír Doboš informovali o aktuálním dění v tomto severoněmeckém přístavu. Zaměřili se přitom zejména na nový informační systém o kontejnerech COAST, který společnost HHLA bezplatně nabízí speditérům, dopravcům a odesilatelům. Hovořili i o přepravních výsledcích a překladu kontejnerů v přístavu v letech 1990 až 2001. Pro srovnání získali členové klubu také přehled výkonů v hlavních evropských i světových přístavech.
Na zasedání dále zazněla informace o balíku opatření, který Evropská unie přijala v zájmu regulace evropských přístavních služeb a s cílem zlepšit je a zlevnit. Řada různých evropských svazů z oblasti námořní dopravy opatření kritizuje, protože nově získávané licence k činnostem na základě výběrových řízení budou relativně krátkodobé. Nezbytné investice bude podle jejich názoru nutné amortizovat v kratší době, což se projeví na zvýšení nákladů.
Na závěr účastníci zasedání Námořního klubu SSL obdrželi informace o prvních pěti nejvýznamnějších kontejnerových přístavech v čele s Hongkongem a seznámili se s jejich ekonomickými výsledky.
(ja)