​Svět logistiky se v posledních pěti letech výrazně změnil

​Svět logistiky se v posledních pěti letech výrazně změnil

7.1. - V letech 2019 až 2024 prošel svět logistiky zásadními změnami a výzvami. Od zavedení nového systému elektronického mýtného v České republice, přes aktualizaci mezinárodních dodacích podmínek, až po pandemii, která narušila globální dodavatelské řetězce. K tomu se přidaly problémy s námořní dopravou v Rudém moři, rostoucí důraz na udržitelnost a rozmach automatizace ve skladech. Tyto události ukázaly, jak křehká, ale zároveň flexibilní je moderní logistika, která se musela adaptovat na nové podmínky a technologie.

V období od roku 2019 do roku 2024 došlo v oblasti logistiky k několika významným událostem a milníkům, které ovlivnily její vývoj a směřování.

Pandemie covid-19

Nejvýraznějším milníkem, který narušil nejen logistický svět, byla pandemie covid-19. Začala se šířit koncem roku 2019 do celého světa a vedla k bezprecedentním opatřením. Pandemie narušila dodavatelské řetězce a mimo jiné vedla také k přetížení logistických kapacit. Firmy byly nuceny přehodnotit své strategie a zvýšit odolnost svých dodavatelských řetězců. Stejně tak byla ovlivněna námořní doprava. Vznikl obrovský tlak na přístavy, lodě čekaly dlouhé týdny na vykládku, tím i velký nedostatek lodních kapacit. Námořní přepravné vzrostlo o stovky procent, což vedlo k dramatickému zvýšení koncových cen. Došlo k poklesu objemu námořní přepravy na 10,65 miliard tun. Finančně se firmy pak zotavovaly několik let.

„Jak rychle přepravní trh během pandemie rostl, tak prudce po jejím ústupu klesl. Obchodníci se v době covidu předzásobili v očekávání pokračující poptávky, což po opadnutí krize vedlo k přebytkům zboží a poklesu poptávky po přepravě. Ceny námořní přepravy se zřítily, a rok 2023 byl pro rejdaře i speditéry ve znamení poklesu objemů a zisků – bojovalo se doslova o každou zásilku. Covid-19 zásadně změnil pravidla námořní přepravy, přičemž jeho dozvuky stále formují tento klíčový sektor“, uvedl Martin Jukl, ředitel oddělení námořní dopravy DSV Air & Sea.

Dodací podmínky INCOTERMS

V roce 2020 měl trh v Asii a Tichomoří největší podíl na logistickém trhu s hodnotou přibližně 3,9 bilionu USD, což je důsledek rozšiřování obchodních tras. Zahraniční obchod vzkvétá a logistika se potýká s rozdílností obchodního práva různých zemí. S cílem tyto problémy odstranit, byly na konci roku 2019 představeny nové dodací podmínky INCOTERMS 2020. Tyto změny měly významný dopad na oblast dopravy a spedice, ovlivňující smluvní podmínky v mezinárodním obchodě. INCOTERMS® (z anglického International Commercial Terms) jsou souborem mezinárodních pravidel pro výklad nejčastěji používaných obchodních doložek v zahraničním, ale i vnitrostátním obchodě.

Automatizace a robotizace skladů

Během let 2021 a 2022 nedostatek pracovní síly a rostoucí nároky zákazníků vedly k intenzivnímu zavádění automatizace a robotizace ve skladech. Tyto události zásadně ovlivnily logistický podobu skladových prostor, přičemž firmy musely adaptovat své strategie a investovat do nových technologií a postupů. Automatizace a robotizace přispěla k optimalizaci skladových procesů, zvýšení efektivity a snížení nákladů pro firmy.

DSV oslavilo 25 let na českém trhu

Jedním z úspěšných momentů, které se odehrály v posledních letech, a na které je společnost DSV hrdá, patří 25 let působení na českém trhu, které oslavila v polovině roku 2023. Globálně společnost vznikla v roce 1976 spojením deseti dánských nezávislých přepravců a globálně roste také pomocí silné strategie M&A. Za necelých 50 let globálního působení se společnost proslavila dravým a jedinečným přístupem k podnikání. Nejen díky kvalitě služeb, ale i díky nákupu logistických společností vykazuje firma každoroční růst a získává další akvizice. S těmi souvisí také chuť společnosti stoupat ze světové trojky na lídra světové logistiky. Mimo pozice třetího největšího světového přepravce byla DSV v roce 2024 na lokální půdě oceněna třetím místem v kategorii Nejatraktivnější zaměstnavatel v oboru logistiky.

Rudé moře

Začátkem roku 2024 čelila námořní doprava v Rudém moři vážným problémům kvůli útokům hútíjských povstalců na nákladní lodě. Tato situace narušila klíčovou trasu spojující Evropu a Asii, kterou prochází přibližně 12 % světového obchodu a 30 % kontejnerové přepravy. Do 21. března 2024 bylo napadeno 65 lodí, z nichž dvě se potopily. Tato vážná situace vedla k hledání alternativních tras. Přepravci, stejně jako DSV, se rozhodli odklonit svá plavidla z trasy přes Rudé moře a Suezský průplav na jih Afriky, což vedlo ke zvýšení přepravních časů i nákladů. Celkově tato krize zdůraznila zranitelnost globálních logistických tras a potřebu diverzifikace přepravních cest.

„Přírodní katastrofy, geopolitické události nebo jiné nepředvídané okolnosti by mohly mít závažnější důsledky a způsobit rozsáhlé narušení pohybu zboží, jako nám ukázala situace v Rudém moři, která bohužel stále trvá. Pro zajištění odolnosti a životaschopnosti logistického odvětví je zásadní faktor najít rovnováhu mezi konkurenceschopnými cenami a udržitelnými obchodními postupy“, uvedl Martin Jukl.

Udržitelnost a ekologické iniciativy

Rostoucí důraz na snižování emisí a ekologické aspekty vedl k implementaci udržitelných postupů v logistice, včetně využívání energeticky úsporných budov a ekologických dopravních prostředků. V rámci globálního úsilí o udržitelnější dopravu získala DSV od společnosti Volvo Trucks dodávku 300 elektrických nákladních vozidel, čímž se její flotila stala jednou z největších elektrických flotil v Evropě.

Jaké změny přinese rok 2025 a následující roky do logistiky? Toto odvětví je velmi proměnlivé a je tedy velmi těžké předvídat. Co se ale s jistotou předvídat dá, je stálý růst globálního logistického trhu, ten dosáhl v roce 2021 hodnoty přes 8,4 bilionu eur a očekává se, že do roku 2027 překročí 13,7 bilionu eur. Logističtí experti navíc vsází v roce 2025 na umělou inteligenci, která se stane klíčovým nástrojem v tomto odvětví. Díky AI bude možné lépe předvídat poptávku, plánovat trasy a řídit rizika na základě analýzy historických i aktuálních dat. Tyto inovace povedou k minimalizaci zpoždění a zvýší efektivitu rozhodování.

(lan)

Foto: DSV

spinner