Ing. Josef Holan pro DN

„Členství v CLECAT je součástí přípravy české spedice na vstup do EU“

Novým předsedou Svazu spedice a logistiky ČR (SSL) se na dubnové valné hromadě svazu stal jeho zakládající člen ing. Josef Holan. Ve funkci nahradil ing. Zdeňka Miarku, který na ni v souladu se stanovami SSL rezignoval. S Josefem Holanem jsme hovořili o jeho záměrech do příštích řádných voleb a o činnosti SSL v nadcházejícím období.
„Co budete v průběhu svého jednoročního předsednictví v SSL považovat za své hlavní cíle?“
„Za svůj hlavní úkol považuji zachování kontinuity činnosti svazu a plnění krátkodobých i hlavních cílů, které vyplývají ze stanov svazu. Mezi krátkodobé cíle patří například zajištění řádných voleb v dubnu příštího roku, v nichž by podle mého názoru měla dostat příležitost mladší generace. Ve svazu pracuje celá řada mladších osob, které se osvědčily při řízení pracovních skupin a které jsou schopny navázat na naši práci ve vrcholných orgánech svazu. Za další velmi důležitý krátkodobý úkol, ale s dlouhodobým horizontem, považuji rovněž rozvoj činnosti svazu v mezinárodních strukturách, například v Mezinárodní federaci národních spedičních svazů FIATA.“
„Jak se SSL připravuje na pořádání kongresu FIATA v České republice v roce 2005?“
„Máme určitou vizi, starosti nám ovšem způsobuje skutečnost, že v České republice není jednoznačně definované prostředí. Nevíme například, zda bude mít pražské Kongresové centrum v roce 2005 stejný status jako má dnes, nebo zda se ocitne v soukromých rukou a ceny za jeho využití se zvýší natolik, že je svaz nebude moci akceptovat. Zabýváme se i otázkou, zda lze ekonomické zázemí postavit pouze na sponzorech, kteří svazu na uspořádání kongresu finančně přispějí. Ekonomika se totiž stále vyvíjí jak v rámci Evropy, tak ve světovém měřítku. A firem, které mají zájem o propagaci české spedice, s postupující globalizací stále ubývá. Před parlamentními volbami si také netroufáme odhadnout, zda budeme moci počítat s podporou státu. Veškeré tyto záležitosti se pokusíme co nejrychleji vyhodnotit, abychom mohli učinit zásadní rozhodnutí: zda si budeme moci dovolit kongres upořádat, či nikoli.“
„Svaz spedice a logistiky se zřejmě 1. července stane přidruženým členem CLECAT. Co bude tento krok pro českou spedici znamenat?“
„Členství SSL ve Výboru speditérů členských zemí Evropské unie CLECAT je součástí přípravy české spedice na vstup země do Evropské unie. Očekáváme, že se SSL stane plnohodnotnou součástí evropských struktur, získá bezprostřední přístup k informacím o aktuálním dění a vývoji v evropské spedici a bude je moci poskytnout svým členům. Firmy, které se staly součástí zahraniční společnosti, přístup k informacím mají, ale vyloženě české firmy – a to hovořím z vlastní zkušenosti – získávají informace obtížně.“

„Jaké kompenzace se připravují v souvislosti s očekávaným útlumem činnosti celní spedice po vstupu České republiky do Evropské unie?“
„Při řešení tohoto problému jsme vycházeli ze zkušeností Finska a Rakouska. V těchto zemích, které do Evropské unie vstupovaly také dodatečně, kvantifikovali počet osob, jichž se problém týká, i objem výkonů, které po vstupu do EU odpadnou. Pracovníkům pak bylo například nabídnuto výhodné odstupné či rekvalifikace. Na nákladech s tím spojených se podílela nejen příslušná spediční firma, ale i stát a Evropská unie. Podobně chceme tento problém řešit i v českých podmínkách. Musíme si přitom uvědomovat, že tito pracovníci jsou většinou zaměstnáni v oblastech, v nichž není dostatek pracovních příležitostí. I s touto skutečností musí stát a jeho pracovní úřady počítat a včas vypracovat nějaké programy.“
„Byla na svazu přijata nějaká konkrétní opatření?“
„Málokdo si uvědomuje, že práce speditéra na hranicích vlastně vychází vstříc společenské objednávce a je určována zákony. Z tohoto hlediska nastane velký problém, až si pracovníci působící na hranicích nebo v oblasti celních deklarací začnou uvědomovat, že se vstupem České republiky do EU bude jejich pracovní místo zrušeno a začnou si hledat jiné zaměstnání. Bude totiž nutné, aby své dosavadní funkce plnili do poslední chvíle; v opačném případě by se mohl i zcela zastavit tok zboží. Na svazu v současné době shromažďujeme potřebné údaje, abychom se mohli obrátit na příslušné státní orgány. Chceme dosáhnout také toho, aby se tato záležitost řešila i v rámci přístupové strategie České republiky do Evropské unie.“
„Některá ustanovení celního zákona, který vstoupí v platnost 1. července letošního roku, budí nevoli držitelů zboží a speditérů…“
„Ustanovení celního zákona musela být zpracována tak, aby odpovídala přístupové strategii České republiky a byla v souladu se směrnicemi Evropské unie. Jiná situace ovšem panuje při vypracovávání prováděcích předpisů, v nichž se mohou odrazit česká specifika. Na některé problémy jsme upozornili v právě probíhajícím připomínkovém řízení. Poukázali jsme například na rozdílný výklad zákona u jednotlivých celních orgánů – komerční sféra totiž musí mít pro svou činnost jasně definované podmínky.“
„Stačí se speditéři a celníci s novým zákonem včas seznámit?“
„Nedostatek času, který budou mít obě strany na to, aby se se zněním zákona podrobně seznámily, považuji za nejožehavější problém. I když se všechny připomínky do zákona zapracují do konce května, zákon se k celníkům a speditérům nedostane dříve než v polovině června. Takže na proškolení těchto pracovníků zbude jen čtrnáct dní. V minulosti se ovšem podobné problémy vždy zvládly, takže doufám, že tomu tak bude i v tomto případě.“
„Jak probíhají jarní jednání pracovních skupin svazu?“
„Myslím si, že pracovní skupiny a kluby pracují velmi dobře a jednotlivé firmy mohou jejich prostřednictvím řešit své dílčí problémy, kterými se nelze zabývat na úrovni svazu. Velmi dobře odstartovala také pracovní skupina pro jakost. Záleží ovšem na lidech, kteří pracují v čele jednotlivých skupin. Například celní skupina, na jejímž vzniku jsem se podílel, se dostatečně vyprofilovala a díky její systematické a dlouhodobé práci získal náš svaz potřebnou váhu na ministerstvu financí – mimo jiné i v rámci výše zmíněného právě probíhajícího připomínkového řízení k prováděcím předpisům nového celního zákona – a má tak možnost naplňovat poslání svazu: hájit oprávněné zájmy svých členů.“
(von) 


spinner