2. května 2002
Zatímco růst HDP v západní Evropě se loni pohyboval pod hranicí
jednoho procenta, Česká republika v tomto ukazateli zaznamenala nárůst
o 3,6 procenta. V dubnu oznámený výsledek výkonnosti české ekonomiky
byl nejen potěšující pomlázkovou pozorností; lepší chod celého
hospodářství se očividně zasloužil i o to, že se česká doprava
nepotýkala s až tak kritickými problémy jako v případě některých
sousedních zemí. Například v Německu zaznamenali v druhém pololetí
loňského roku nejvíce krachů soukromých dopravních a spedičních firem za
celou řadu posledních let. A třeba ČSA zaznamenaly dokonce výrazný
nárůst carga, přestože se jinde letecké společnosti pohybovaly
v citelném minusu.
Duben ovšem nepřinesl jen dobré zprávy: například ČSPL – po
třiasedmdesáti letech! – uzavřela svou pobočku v Hamburku. A tak pro
naše potomky bude znít jen jako legenda to, že v „Hbg“ byla kdysi silná
česká plavecká kolonie, jejíž součástí byl dokonce i velký lodní
hotel a plovoucí mechanická dílna, o mnoha českých bárkách pracujících
pro přístav a desítkách dálkových šífů pendlujících mezi Děčínem a
světovým námořním přístavem ani nemluvě. Bude to podobná legenda, jako
že Československo mívalo ještě celkem nedávno úctyhodnou flotilu
námořních lodí a nebo že bylo díky Zlínu světově uznávaným výrobcem
obuvi. Mimochodem – nedávno jsem měl možnost spatřit fotografie
údajného „ekologického klenotu“ na severu Čech, který brání stavbě
jezů na Labi. Zobrazovaly jednu divokou skládku na druhé, takový přírodně
chráněný chlívek na druhou…
Svaz zaměstnavatelů a podnikatelů v dopravě „přemaloval“ firmu (nyní
Svaz dopravy). Vedle naplnění řady jistě pádných důvodů pro tento krok
se tak možná mimoděk vypořádal i s absurdní skutečností, že v jednom
ochranném spolku sdružoval jak dopravce, tak i jejich zákazníky. Jeho
charismatický předseda a vynikající režisér Otto Slavík (je až
s podivem, že po něm některá vláda nesáhla jako po ministru dopravy –
zvláště po určitých zkušenostech) předvádí mistrovský krotitelský
kousek, když v jedné manéži soustřeďuje elementy, jež jsou si ve
skutečné tržní ekonomice konkurenty na život a na smrt a skutečně si
„jdou po krku“. Několik velkých dopravních firem z konkurenčních
dopravních oborů asi výhodně spojuje vztah zaměstnavatelů především
vůči nepříjemným odborům. Ale ani hodně slibující nový název svým
obsahem – žel – stále nenaplňuje představu většinové reprezentace
české dopravy. Páteř dopravních soustav (co do počtu podnikatelských
subjektů) se u nás i jinde ve světě etablovala ve firmách středního
stavu, které ve svých tisících „tvrdí dopravní muziku“, a to i pokud
jde o výkony. A tady je u nás ještě pro vytvoření skutečně
většinové reprezentace české dopravní podnikatelské sféry pole
neorané…
Málo uvěřitelná náhoda tomu chtěla, že prakticky ve stejnou dobu se
v Praze souběžně konaly dvě významné logistické akce: zatímco Česká
logistická asociace uspořádala velkou mezinárodní konferenci se silným
akcentem na teorii logistiky, Svaz spedice a logistiky se na své valné
hromadě zaobíral (kromě jiného) i logistickou praxí. Maje tu čest
referovat na druhé akci o současné situaci evropské dopravy, pokusil jsem
se zbavit české speditéry případného „mindráku“, že ve své práci
nedrží dostatečně krok s posledními logistickými sny a vizemi. Ona totiž
každá taková vize nakonec stejně končí fyzickým přemístěním zboží a
zákazníka dnes stejně jako kdykoli dříve zajímá především to, aby se
tak stalo kvalitně a za přijatelnou cenu, a méně už ho tlačí, zda přitom
šlo o logistickou formu typu 3PL, 4PL nebo dokonce 5PL. A pak, evropské
zkušenosti ukazují, že i ta seberafinovanější logistická kreace může
ztroskotat na sotva průjezdné, respektive do krajnosti přetížené dopravní
cestě.
Jiří Kladiva