29. května 2003
Změna vlády ve Finsku přinesla změnu i ve vedení rezortu dopravy. Do čela ministerstva dopravy a komunikací přišla sociální demokratka Leena Lehtanenová a celé vládě předsedá Anneli Jaatenmakiová. Ministryni ovšem jmenovala finská prezidentka Tarja Halonenová (představme si dámské obsazení na nynější české lince Klaus-Špidla-Šimonovský…).
V Evropské unii vůbec stoupá podíl žen na polidštění dopravy. Ministryně dopravy mají také v některých dalších zemích. A co se týče nejvyššího dopravního a energetického postu v Evropě, ten již několik let úspěšně zastává komisařka Evropské komise – Španělka Loyola de Palaciová. Zmiňme ještě pro zajímavost třeba výraznou osobnost parlamentní sekretářky v německém spolkovém ministerstvu dopravy Angeliky Mertensové. A také ženu řídící jeden z největších podniků městské dopravy v Evropě, konkrétně v Paříži, či ženy v čele velkých zahraničních logistických firem. Jen těžko si lze vzpomenout, zda jsme vůbec někdy měli třeba jen náměstkyni ministra dopravy. A ani v hospodářské sféře ve vedeních logistických a dopravních firem se to ženami zrovna nehemží. Ba právě naopak, a to i přesto, že tolik chytrých děvčat u nás už po generace vychází z dopravních a jiných oborově blízkých fakult různých vysokých škol. Bude to snad božská EU, která má i na řešení této problematiky nějaké eso v rukávu?
Velký německý podnik mezinárodní kamiónové dopravy a silniční spedice Willi Betz, po léta více i méně chvalně známý ve většině zemí východní Evropy a především na Balkáně, zažil v minulých dnech doma policejní zátah, velice podobný rojnicím českých celníků na vietnamských tržištích. Úřadům SRN zřejmě došla trpělivost s podnikem sídlícím v Reutlingenu, o kterém se již dlouho říká, že úspěšně balancuje na ostré hraně povoleného. Několik set policistů, úředníků a čtrnáct státních zástupců tudíž obsadilo firemní a soukromé objekty podniku, nacházející se v několika spolkových zemích. Firma je podezřelá mimo jiné z toho, že pomocí korupce si pro svou kamionáž u zahraničních úředníků ilegálně obstarává univerzální evropská povolení CEMT – podezření vzbudily například transfery peněz v částkách až s šesti nulami na účty vysokých úředníků v bývalých sovětských republikách, za něž měla mít firma k dispozici „cemtky“ platné pro většinu Evropských zemí. Dalším deliktem má být nedovolené zaměstnávání „laciných“ zahraničních řidičů bez náležitých povolení, což je odedávna, a zejména v Německu, protizákonným činem.
Potud tedy kriminalita spíše skrytá. Ta otevřená se však také týká především hlavního dopravního oboru – kamionáže. Záznamy z poslední doby ze západní Evropy o 170 vykradených kamiónech vypovídají o tom, že pojišťovny v této souvislosti zaplatily skoro 14,3 miliónu € a že před dobře organizovanými bandami zlodějů si nemůže být jist prakticky nikdo. Ani se nechce věřit tomu, že při dopravě přes Německo se každý týden údajně ztratí nebo poškodí zboží za 5,1 miliónu €. Ale nechoďme daleko, gangy začaly nebývale operovat i na našich silnicích, a nelze než ocenit dálniční policejní skupinu či jihomoravskou „Kobru 11“, které jim úspěšně šlapou na paty.
V těchto dnech se v dopravě objevil i delikt vpravdě morální. Americký letecký koncern American Airlines (největší na světě) je na pokraji finančního zhroucení a jeho 99 tisíc zaměstnanců přešlo na mzdovou úsporu ve výši 1,8 miliard USD za rok, aby pomohlo své společnosti přežít. A v tomto klimatu počátkem května „praskla“ obrovská výše utajovaných prémií pro nejvyšší manažery. Šéf koncernu D. Karty musel na tlak odborů rezignovat – ty rozezlilo to, jak se šest topmanažerů AA tajně dělilo o enormní bonus, a také skutečnost, že bylo uhrazeno 41 miliónů USD na penzijní příplatky pro 45 manažerů společnosti – pro jistotu, aby snad nespadly do případné konkurzní podstaty. Jiří Kladiva