3. ledna 2002
Při pohledu na českou dopravu v závěru uplynulého roku si také jednou
povšimněme nějakého pozitivního jevu – třeba rostoucí role českých
dopravních osobností ve světových vládních a nevládních organizacích.
Připomeňme si například vstup ředitele odboru civilního letectví
ministerstva dopravy a spojů Oldřicha Gorgola do výkonné rady ICAO,
nejvyššího orgánu hlavní mezivládní světové organizace v oblasti
letecké dopravy. V nevládní sféře vyzdvihněme znovuzvolení předsedy
Svazu spedice a logistiky ČR Zdeňka Miarky viceprezidentem Světové federace
spedičních svazů FIATA a současně předsedou její – pravděpodobně
nejvýznamnější – pracovní skupiny „Evropa“. A do třetice:
předseda Sdružení ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta byl zvolen za člena
prezidia velmi silné a prestižní Mezinárodní unie silniční dopravy IRU.
Takové ocenění získala naše silniční doprava za téměř čtyřicet let
členství v této organizaci teprve podruhé. Češi v rámci FIATA a IRU
figurují i na dalších významných volených postech, „našinec“
profesionálně působí i v dopravní divizi sekretariátu EHK OSN a asi by
se našli i další…
Je ovšem až příliš skromné zmínit se o tomto veskrze dobrém vývo-ji
pouze v měsíčním sloupku Do-
pravních novin. Českým atletům byla na počátku adventu za jejich skvělé
výsledky věnována – a oprávněně – široká publicita. Připomeňme
s trochou nadsázky, že tři výše jmenovaní dopravní experti nyní ve
svých oborech patří do první desítky osob v branžích, v nichž ve
světě působí statisíce lidí. Kdybych byl ministrem dopravy a spojů,
počítal bych s tím, že mi s nimi můj mezinárodní odbor sjedná
společnou schůzku, kde jim poblahopřeji a nechám se s nimi vyfotit se
sklenkou sektu. Fotografii pak pošlu nejen do novin, ale i dopravním školám
jako příklad pro nejmladší dopravní generaci. Někdy se tomu říká
zlepšování image a společenského významu odvětví. Žel, v naší
dopravě je těch nápaditých „image-makerů“ pohříchu málo. Co dosud
neudělal stát, mohly by snad zorganizovat Dopravní noviny, včetně
uspořádání nějakého kulatého stolu, abychom se dověděli zajímavosti
přímo z kuchyně organizací zastřešujících významnou část světové
dopravy. A zvláště před vstupem do Evropské unie by to jistě nebylo
vůbec od věci…
A jsme-li u image, pak na tom dopravní resort, včetně celé řady
posledních ministrů, nebyl a není nijak skvěle. Stejně jako politici se
v průzkumech oblíbenosti pohyboval – při vší ošidnosti těchto
průzkumů – na spodních příčkách tabulky. Ministr Jaromír Schling se
dokonce domnívá, že se vysoká nepopularita úřadu, který řídí,
podepsala na jeho nevalném postavení při nedávných stranických
kvalifikacích pro volby. A pak přijde tenhle Stanislav Gross na vnitro a
Jaroslav Tvrdík na obranu a dokážou, že lze u obyvatelstva velmi slušně
obstát i v případě nepopulárních ministerstev, a pověst jejich resortů
solidně vylepšují…
Chtělo by se na počátku roku 2002 jen přát, aby se česká doprava jako
celek i její jednotlivé obory lépe prezentovaly, aby se na práci těch
tisíců řidičů, strojvůdců, lodníků, ale i manažerů a účetních,
vládních radů na MDS atd. atd. nehledělo někdy jaksi skrz prsty a aby bylo
zřejmé, že bez nich to v hospodářství prostě nejde, aniž by to bylo
nutné dokazovat stávkami. Aby dopravu brala s respektem i nejvyšší
politická reprezentace a abychom třeba dosáhli toho, co se před pár dny
odehrálo v Německu – sám spolkový kancléř se tam sešel
s představiteli všech dopravních oborů a dopravního průmyslu a společně
se s nimi zabýval problémem mobility v zemi i důsledky rozšíření
Evropské unie pro obor dopravy. Přeji dobrý dopravní a špeditérský rok
2002! Jiří Kladiva