Komentář

Co přinesl prosinec v dopravě

Při pohledu na českou dopravu v závěru uplynulého roku si také jednou povšimněme nějakého pozitivního jevu – třeba rostoucí role českých dopravních osobností ve světových vládních a nevládních organizacích. Připomeňme si například vstup ředitele odboru civilního letectví ministerstva dopravy a spojů Oldřicha Gorgola do výkonné rady ICAO, nejvyššího orgánu hlavní mezivládní světové organizace v oblasti letecké dopravy. V nevládní sféře vyzdvihněme znovuzvolení předsedy Svazu spedice a logistiky ČR Zdeňka Miarky viceprezidentem Světové federace spedičních svazů FIATA a současně předsedou její – pravděpodobně nejvýznamnější – pracovní skupiny „Evropa“. A do třetice: předseda Sdružení ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta byl zvolen za člena prezidia velmi silné a prestižní Mezinárodní unie silniční dopravy IRU. Takové ocenění získala naše silniční doprava za téměř čtyřicet let členství v této organizaci teprve podruhé. Češi v rámci FIATA a IRU figurují i na dalších významných volených postech, „našinec“ profesionálně působí i v dopravní divizi sekretariátu EHK OSN a asi by se našli i další…
Je ovšem až příliš skromné zmínit se o tomto veskrze dobrém vývo-ji pouze v měsíčním sloupku Do-
pravních novin. Českým atletům byla na počátku adventu za jejich skvělé výsledky věnována – a oprávněně – široká publicita. Připomeňme s trochou nadsázky, že tři výše jmenovaní dopravní experti nyní ve svých oborech patří do první desítky osob v branžích, v nichž ve světě působí statisíce lidí. Kdybych byl ministrem dopravy a spojů, počítal bych s tím, že mi s nimi můj mezinárodní odbor sjedná společnou schůzku, kde jim poblahopřeji a nechám se s nimi vyfotit se sklenkou sektu. Fotografii pak pošlu nejen do novin, ale i dopravním školám jako příklad pro nejmladší dopravní generaci. Někdy se tomu říká zlepšování image a společenského významu odvětví. Žel, v naší dopravě je těch nápaditých „image-makerů“ pohříchu málo. Co dosud neudělal stát, mohly by snad zorganizovat Dopravní noviny, včetně uspořádání nějakého kulatého stolu, abychom se dověděli zajímavosti přímo z kuchyně organizací zastřešujících významnou část světové dopravy. A zvláště před vstupem do Evropské unie by to jistě nebylo vůbec od věci…
A jsme-li u image, pak na tom dopravní resort, včetně celé řady posledních ministrů, nebyl a není nijak skvěle. Stejně jako politici se v průzkumech oblíbenosti pohyboval – při vší ošidnosti těchto průzkumů – na spodních příčkách tabulky. Ministr Jaromír Schling se dokonce domnívá, že se vysoká nepopularita úřadu, který řídí, podepsala na jeho nevalném postavení při nedávných stranických kvalifikacích pro volby. A pak přijde tenhle Stanislav Gross na vnitro a Jaroslav Tvrdík na obranu a dokážou, že lze u obyvatelstva velmi slušně obstát i v případě nepopulárních ministerstev, a pověst jejich resortů solidně vylepšují…
Chtělo by se na počátku roku 2002 jen přát, aby se česká doprava jako celek i její jednotlivé obory lépe prezentovaly, aby se na práci těch tisíců řidičů, strojvůdců, lodníků, ale i manažerů a účetních, vládních radů na MDS atd. atd. nehledělo někdy jaksi skrz prsty a aby bylo zřejmé, že bez nich to v hospodářství prostě nejde, aniž by to bylo nutné dokazovat stávkami. Aby dopravu brala s respektem i nejvyšší politická reprezentace a abychom třeba dosáhli toho, co se před pár dny odehrálo v Německu – sám spolkový kancléř se tam sešel s představiteli všech dopravních oborů a dopravního průmyslu a společně se s nimi zabýval problémem mobility v zemi i důsledky rozšíření Evropské unie pro obor dopravy. Přeji dobrý dopravní a špeditérský rok 2002! Jiří Kladiva 

spinner