11. března 2017, Jiří Kladiva
Britská předsedkyně vlády Theresa Mayová zcela nedávno vyhlásila, že odchod její země z Evropské unie proběhne „natvrdo“ a bez dlouhých průtahů. Končí tak jedna část nejistot. Na druhé straně tu je další nejistota, totiž jak celá věc dopadne a jaké budou opravdové důsledky. Není pochyb o tom, že právě na úseku dopravy a logistiky půjde o velmi náročnou záležitost, a uvádíme proto několik pohledů na tuto oblast.
Britská premiérka v minulých dnech vyvolala velkou pozornost na prestižním Světovém hospodářském fóru ve švýcarském Davosu, kam přijela představit brexit z pohledu svého dvanáctibodového plánu, třetí den fóra získal dokonce nálepku Brexit--Day. V souvislosti s tímto plánem mimo jiné řekla: „Velká Británie se považuje za obhájce volného trhu a svobodného obchodu. EU sice opustíme, ale obejmeme se se světem.“ Přes toto její ujištění se přítomné finanční špičky světa nezdály být moc přesvědčené a hovořily s novináři o plánech zredukovat své londýnské kanceláře.
Z mezinárodních nevládních organizací již loni reagovala Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA. Svým členským aerolinkám kupříkladu zmínila reakce leteckého trhu, kde se dochází k závěrům, že hospodářský dopad může být mnohem tvrdší, než mnozí očekávali. Předběžné odhady uvádějí, že počet leteckých cestujících ze Spojeného království (UK) se může do roku 2020 snížit o tři až pět procent a cargo bude ovlivněno menším mezinárodním obchodem. IATA se také ptá členů: Jak dopadne brexit na vaši činnost? Chcete si spočítat, jak ovlivní vaše předpovědi? A současně nabízí své údaje pro strategické analýzy a plánování postavené na zprávách o cestujících z UK a o objemech zboží přepravovaných v obou směrech. S odchodem z EU se UK očividně rozloučí se společným evropským leteckým trhem a ztratí práva plynoucí z úmluvy Open Sky s USA.
Zůstaňme ještě u letectví: londýnské velkoletiště Heathrow čeká velký rozvoj. Ten byl po deset let předmětem nekonečných diskusí a konečně v říjnu loňského roku vláda schválila rozvojové akce, včetně třetí přistávací a startovací dráhy a nového osobního terminálu. Připomeňme, že kolem 40 procent britského zahraničního obchodu v hodnotovém vyjádření se realizuje leteckou cestou, přičemž většina jde přes Heathrow. Hodnota letištní investice se pohybuje kolem 21 miliard €. A politická pikanterie: po léta podporovali výstavbu labouristé a konzervativci byli zásadně proti. A ejhle – nyní ji schválila konzervativní vláda. Ona se totiž země zřejmě stane v exportním zboží díky expanzním plánům letiště ještě méně závislou na EU.
Mezi speditéry UK se šíří obava, že brexit povede k chaosu při odbavování na hranicích a při vyplňování celních a dovozních prohlášení. Kromě jiného ani infrastruktura IT není vybavena na očekávaný skokový nárůst celních deklarací po výstupu. Spediční společenstvo FTA (Transport Freight Association) uvádí, že nelze přehlížet, že 50 procent britského exportu jde do Evropy. Vyzvalo vládu, aby hledala dialog se zástupci spedičního a logistického sektoru. Také zástupci jiných oborů si stěžují na obtížný dialog s vládou. Logistiky straší obava před masivními frontami při zpracovávání celních dokladů. V jeho rámci se zpracovává kolem 50 milionů prohlášení pro zboží ze zemí mimo EU, a to pomocí 25 let starého IT systému Chief.
V přípravě je nicméně nový celní deklarační systém CDS (Customs Declaration System), jenž má být zaveden od prosince roku 2018 a který má být postaven na kapacitu 100 milionů celních prohlášení, krátkodobě i na 350 milionů. Zatím se ale v přípravné fázi jeví spíše zklamání. Pamětníci proto vzpomínají na velkou akci – otevření moderního terminálu 5 na Heathrow. Nedostatečné testy s IT vedly k tomu, že zpočátku muselo být zrušeno 500 letů a 23 tisíc zavazadel bylo směrováno chybně.
Pro spojení s ostrovním královstvím má zásadní význam trajektová doprava přes kanál La Manche. V posledních měsících, ještě bez vlivu brexitu, jdou nahoru přepravní objemy z Velké Británie na kontinent až o 30 procent a třeba dánské rejdařství DFDS přidalo do zdejší služby další dvě lodě; celkem jich nasazuje šest.
Nakonec dosti srozumitelný výrok amerického prezidenta Donalda Trumpa k britskému kroku: „Brexit will be a phantastic thing for the UK.“
Jiří Kladiva