Operační program Doprava

ČR může dostat z evropského programu OPD 2 až 125 miliard

ČR může dostat z evropského programu OPD 2 až 125 miliard

Evropská komise (EK) minulý týden schválila Operační program Doprava pro období 2014 až 2020. České republice umožní čerpat z evropských fondů až 4,7 miliardy € (asi 125 miliard Kč) na rozvoj silniční a železniční infrastruktury. Ministerstvu dopravy se prý podařilo prosadit české požadavky prakticky v těch parametrech, které ministerstvo EK předložilo.

„Chceme evropské prostředky využít především na páteřní dálniční síť, tedy R35 spojující Hradec Králové a Olomouc, Pražský okruh, spojení s Rakouskem přes D3 a s Polskem přes D11,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Důležité jsou podle něj také projekty na železnici, například modernizace trati Plzeň – Domažlice – státní hranice, která by měla zrychlit spojení na Mnichov, či dráha na pražské letiště. „Budeme z programu nově financovat také obnovu vozového parku na železnici a městskou dopravu, tedy infrastrukturu pro tramvaje, metro a trolejbusy,“ dodal ministr.

Hlavními prioritami OPD 2014 – 2020 jsou velké infrastrukturní projekty v oblasti silniční a železniční dopravy. „Chci, abychom byli na čerpání evropských prostředků v dalším období lépe připraveni a nebrzdilo nás to, že máme kvůli zmražení přípravy staveb v minulých letech málo projektů. Proto jsme výrazně posílili investice do přípravy projektů a rozběhly se i výkupy pozemků, které byly další překážkou,“ uvedl Dan Ťok. Investice z evropských prostředků budou nově směřovat i na modernizaci vozového parku osobní železniční dopravy, což výrazně přispěje k většímu komfortu cestujících na české železnici. Součástí programu je i rozvoj dopravní telematiky a inteligentních dopravních systémů (ITS). Cílem OPD je dále podpora multimodální nákladní dopravy, zejména pak rozvoj překladišť kombinované dopravy. Více než doposud bude mít v programu místo městská hromadná doprava v elektrické trakci (metro, tramvajové systémy, trolejbusové systémy). Mezi tyto projekty patří například výstavba linky D pražského metra či tramvajové napojení univerzitního kampusu v Brně.

Výhodou je členění operačního programu do podstatně nižšího počtu prioritních os, než tomu bylo u OPD pro období 2007 – 2013, který měl celkem sedm os. Rozdělení do čtyř prioritních os umožní flexibilnější využití prostředků a lepší celkové dočerpání programu. „Klíčová dopravní spojení, na jejichž rozvoj přispějí unijní finanční prostředky, propojí české regiony nejen mezi sebou, ale i s transevropskou dopravní sítí, jež protíná celý evropský kontinent. Regiony tak budou dostupnější a atraktivnější pro podniky a investory. Občané ČR budou mít zase prospěch z bezpečnější, ekologičtější a udržitelnější dopravy,“ prohlásila evropská komisařka pro regionální politiku Corina Creţuová.

Z hlediska EK patří mezi hlavní priority zejména infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu (téměř 2,4 miliardy €), silniční infrastruktura na síti TEN-T a veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu (1,3 miliardy €) a silniční infrastruktura mimo síť TEN-T (0,9 miliardy €). První výzvy k předkládání návrhů v rámci programu se očekávají v průběhu roku 2015.

Tomáš Johánek

spinner