České aerolinie

ČSA odhadují ztráty od září do prosince na téměř půl miliardy

České aerolinie loni v důsledku zářijových teroristických útoků na cíle v USA, ale také kvůli poklesu hospodářského růstu v USA i v Evropě nedosáhly očekávaného nárůstu osobní dopravy: místo tří miliónů cestujících jich přepravily 2,877 miliónu, tedy o 16,5 procenta více než v předchozím roce. Podíl ČSA na pravidelné osobní dopravě z Prahy se nicméně meziročně zvýšil z 52,8 na 55,4 procenta. Minulý týden to v Praze oznámil viceprezident společnosti pro marketing a prodej JUDr. Václav Král.
Objem přepraveného zboží a pošty se loni snížil o 2,3 procenta na 16 212 tun. I když v celosvětovém měřítku zaznamenala nákladní letecká doprava pokles asi o dvanáct procent, výkony většiny konkurentů ČSA na českém trhu se zvyšovaly. Podíl domácího dopravce se tak loni meziročně snížil. Václav Král to do značné míry přičítá zastavení linky do thajského Bangkoku a vysokému obsazení transatlantických letů (podle statistik mají ČSA primát ve vytížení kapacity letů mezi Evropou a USA), kvůli němuž na dokládku zboží do letadel zbývá jen malá kapacita.
Podle mezinárodních standardů loni se ziskem
V důsledku teroristických útoků na USA přišly ČSA v posledních třech až čtyřech měsících roku podle odhadu Václava Krále o zhruba sto tisíc cestujících; to snížilo jejich potenciální přímé výnosy o 450 až 480 miliónů Kč. Hospodaření společnosti dále negativně ovlivnil v souladu s celosvětovým trendem klesající podíl business klientely (snížil se pod deset procent, což se rovněž velmi negativně projevilo na výnosech společnosti), vysoká cena leteckých pohonných hmot a v neposlední řadě také silná koruna (ČSA generují 80 procent výnosů v zahraničí, více než polovinu nákladů naopak hradí v ČR).
Definitivní finanční výsledky za loňský rok zveřejní vedení ČSA nejdříve v květnu, podle Václava Krále nicméně podle českých účetních standardů očekává ztrátu. Podle mezinárodních standardů naopak předpokládá „velmi slušný zisk“, i když výrazně nižší než v roce 2000 (29,5 miliónu USD). Rozdíly mezi očekávaným výsledkem podle českých a mezinárodních standardů jsou podle Václava Krále dány především tím, že české standardy nezohledňují postupný převod hodnoty na leasing splácených letadel do aktiv. „V roce 2000 jsme byli vyhodnoceni jako druhá nejúspěšnější evropská společnost co do rentability, domnívám se, že i loni jsme patřili k nejúspěšnějším leteckým společnostem světa,“ zdůraznil Václav Král.
V roce 2000 vykázaly ČSA zisk 407 miliónů Kč a jejich tržby se zvýšily o čtvrtinu na 17,03 miliardy Kč. Podle nedávno zveřejněného průzkumu londýnské společnosti Sky-trax Research jsou ČSA nejlepší leteckou společností východní Evropy co do kvality poskytovaných služeb.
Aliance SkyTeam
V lednu letošního roku zaregistrovaly ČSA meziroční zvýšení počtu cestujících o jedenáct a v únoru o 22 procent. Na březen a duben předpokládá vedení ČSA nárůst až o 30 procent. Vývoj poptávky je velmi pozitivní, řekl Václav Král.
V rámci aliance SkyTeam by měly ČSA dále rozvíjet spojení na východ. Loni otevřely linky do slovinské Lublaně a litevského Vilniusu a v současné době zvyšují frekvenci letů do Bělehradu a Sofie; lety do polského Krakova zatím odložily. „Rádi bychom také zvýšili frekvenci do Kyjeva a Petrohradu, ale kvůli restriktivní politice obou zemí nemáme šanci,“ řekl Václav Král. Přínos členství dopravce v alianci SkyTeam hodnotil Václav Král pozitivně. Loňské výsledky jejich dvou největších členů – Delta Air Lines a Air France – označil za relativně dobré; Delta Air Lines podle něj mají dostatek disponibilních finančních zdrojů a Air France by dokonce jako jediný vel-ký evropský dopravce mohly vykázat zisk. Privatizace, na níž by se oba dopravci mohli podílet, byla podle Václava Krále na přání vlastníků společnosti odložena na příští rok.
Letní letový řád od 31. března
V letní sezóně, při níž budou ČSA létat do 63 destinací ve 40 zemích, očekává Václav Král nárůst počtu přepravených osob o 127 tisíc na 1,816 miliónu. To předpokládá 14 317 letů a v průměru 68 startů z pražského ruzyňského letiště denně.
Letový plán je podle Václava Krále nastaven na nynější flotilu třiceti letadel. Původně plánované rozšíření flotily loni v listopadu sice vedení ČSA zrušilo, v současné době však již podle Václava Krále jedná o nákupu dalšího letounu Boeing 737–400, který by mohl v případě sjednání výhodných nákupních podmínek flotilu dopravce rozšířit od května. V takovém případě by byl zřejmě předpokládaný počet přepravených cestujících ještě vyšší.
Seznam destinací českého národního leteckého dopravce v době platnosti letního letového řádu rozšíří Kolín nad Rýnem a Benátky, sezónně také Kuvajt a Split. Na přímou linku do Dubaje (bez mezipřistání v Larnace jako dosud) ČSA nasadí Airbus 310–300. Ve špičce sezóny budou zajišťovat denní spojení do New Yorku na letiště JFK. O jeden spoj týdně posílí lety do Manchesteru, Birminghamu, Sofie, Bělehradu, Istanbulu, Osla, Dublinu, Helsinek, Vilniusu a Lublaně; vyšší bude i frekvence letů do Kanady.
(spa)
www.csa.cz 

spinner