28. března 2002
České aerolinie loni v důsledku zářijových teroristických útoků na
cíle v USA, ale také kvůli poklesu hospodářského růstu v USA
i v Evropě nedosáhly očekávaného nárůstu osobní dopravy: místo tří
miliónů cestujících jich přepravily 2,877 miliónu, tedy o 16,5 procenta
více než v předchozím roce. Podíl ČSA na pravidelné osobní dopravě
z Prahy se nicméně meziročně zvýšil z 52,8 na 55,4 procenta. Minulý
týden to v Praze oznámil viceprezident společnosti pro marketing a prodej
JUDr. Václav Král.
Objem přepraveného zboží a pošty se loni snížil o 2,3 procenta na
16 212 tun. I když v celosvětovém měřítku zaznamenala nákladní
letecká doprava pokles asi o dvanáct procent, výkony většiny konkurentů
ČSA na českém trhu se zvyšovaly. Podíl domácího dopravce se tak loni
meziročně snížil. Václav Král to do značné míry přičítá zastavení
linky do thajského Bangkoku a vysokému obsazení transatlantických letů
(podle statistik mají ČSA primát ve vytížení kapacity letů mezi Evropou a
USA), kvůli němuž na dokládku zboží do letadel zbývá jen malá
kapacita.
Podle mezinárodních standardů loni se ziskem
V důsledku teroristických útoků na USA přišly ČSA v posledních třech
až čtyřech měsících roku podle odhadu Václava Krále o zhruba sto tisíc
cestujících; to snížilo jejich potenciální přímé výnosy o 450 až
480 miliónů Kč. Hospodaření společnosti dále negativně ovlivnil
v souladu s celosvětovým trendem klesající podíl business klientely
(snížil se pod deset procent, což se rovněž velmi negativně projevilo na
výnosech společnosti), vysoká cena leteckých pohonných hmot a
v neposlední řadě také silná koruna (ČSA generují 80 procent výnosů
v zahraničí, více než polovinu nákladů naopak hradí v ČR).
Definitivní finanční výsledky za loňský rok zveřejní vedení ČSA
nejdříve v květnu, podle Václava Krále nicméně podle českých
účetních standardů očekává ztrátu. Podle mezinárodních standardů
naopak předpokládá „velmi slušný zisk“, i když výrazně nižší
než v roce 2000 (29,5 miliónu USD). Rozdíly mezi očekávaným výsledkem
podle českých a mezinárodních standardů jsou podle Václava Krále dány
především tím, že české standardy nezohledňují postupný převod
hodnoty na leasing splácených letadel do aktiv. „V roce 2000 jsme byli
vyhodnoceni jako druhá nejúspěšnější evropská společnost co do
rentability, domnívám se, že i loni jsme patřili k nejúspěšnějším
leteckým společnostem světa,“ zdůraznil Václav Král.
V roce 2000 vykázaly ČSA zisk 407 miliónů Kč a jejich tržby se
zvýšily o čtvrtinu na 17,03 miliardy Kč. Podle nedávno zveřejněného
průzkumu londýnské společnosti Sky-trax Research jsou ČSA nejlepší
leteckou společností východní Evropy co do kvality poskytovaných
služeb.
Aliance SkyTeam
V lednu letošního roku zaregistrovaly ČSA meziroční zvýšení počtu
cestujících o jedenáct a v únoru o 22 procent. Na březen a duben
předpokládá vedení ČSA nárůst až o 30 procent. Vývoj poptávky je
velmi pozitivní, řekl Václav Král.
V rámci aliance SkyTeam by měly ČSA dále rozvíjet spojení na východ.
Loni otevřely linky do slovinské Lublaně a litevského Vilniusu a
v současné době zvyšují frekvenci letů do Bělehradu a Sofie; lety do
polského Krakova zatím odložily. „Rádi bychom také zvýšili frekvenci do
Kyjeva a Petrohradu, ale kvůli restriktivní politice obou zemí nemáme
šanci,“ řekl Václav Král. Přínos členství dopravce v alianci SkyTeam
hodnotil Václav Král pozitivně. Loňské výsledky jejich dvou největších
členů – Delta Air Lines a Air France – označil za relativně dobré;
Delta Air Lines podle něj mají dostatek disponibilních finančních zdrojů a
Air France by dokonce jako jediný vel-ký evropský dopravce mohly vykázat
zisk. Privatizace, na níž by se oba dopravci mohli podílet, byla podle
Václava Krále na přání vlastníků společnosti odložena na příští
rok.
Letní letový řád od 31. března
V letní sezóně, při níž budou ČSA létat do 63 destinací ve
40 zemích, očekává Václav Král nárůst počtu přepravených osob
o 127 tisíc na 1,816 miliónu. To předpokládá 14 317 letů a
v průměru 68 startů z pražského ruzyňského letiště denně.
Letový plán je podle Václava Krále nastaven na nynější flotilu třiceti
letadel. Původně plánované rozšíření flotily loni v listopadu sice
vedení ČSA zrušilo, v současné době však již podle Václava Krále
jedná o nákupu dalšího letounu Boeing 737–400, který by mohl
v případě sjednání výhodných nákupních podmínek flotilu dopravce
rozšířit od května. V takovém případě by byl zřejmě předpokládaný
počet přepravených cestujících ještě vyšší.
Seznam destinací českého národního leteckého dopravce v době platnosti
letního letového řádu rozšíří Kolín nad Rýnem a Benátky, sezónně
také Kuvajt a Split. Na přímou linku do Dubaje (bez mezipřistání
v Larnace jako dosud) ČSA nasadí Airbus 310–300. Ve špičce sezóny budou
zajišťovat denní spojení do New Yorku na letiště JFK. O jeden spoj
týdně posílí lety do Manchesteru, Birminghamu, Sofie, Bělehradu, Istanbulu,
Osla, Dublinu, Helsinek, Vilniusu a Lublaně; vyšší bude i frekvence letů
do Kanady.
(spa)
www.csa.cz