12. září 2002
Vlajkovou loď modelového mixu značky DAF a také prodejně nejúspěšnější model nizozemského výrobce představují vozidla řady DAF 95XF. Po pěti letech od jeho uvedení na trh DAF přichází s jejich první zásadní inovací: novinku s mírně odlišným označením DAF XF95 představuje tento týden ve světové premiéře na mezinárodní výstavě užitkových vozidel IAA Nutzfahrzeuge v německém Hannoveru. První vozidla nové řady by pak měla sjet z výrobní linky závodu DAF v nizozemském Eindhovenu již v polovině října; ihned poté je výrobce začne nabízet i na českém trhu.
Čím může vozidlo ověnčené titulem „Truck of the Year 1998“ překvapit v novém kabátě, střiženém podle módy roku 2002? Odpověď na tuto otázku hledala na konci srpna při první prezentaci nových vozidel pro evropský tisk i skupina českých novinářů. Dostala možnost si je jako obvykle vyzkoušet nikoli v rovinatém Nizozemsku, nýbrž v mírně zvlněném terénu belgických Arden.
Exteriér: revoluce se nekoná
Protože řada XF je tvůrcem image značky a zásadně se v posledních letech podepsala na upevňování pozice DAF na evropském trhu (od jejího uvedení na trh se podíl značky na trhu vozidel nad 15 tun zvýšil z 9,6 až na 13,0 procenta), není divu, že její vnější vzhled nezaznamenal žádných dramatických změn. „Ne-šlo nám o revoluci, ale spíše o další evoluci osvědčené techniky,“ komentoval změny product & service manager společnosti DAF Huub van Berlo.
Nově navržená čelní strana XF95 se od dosavadních vozidel přesto odlišuje – novými čirými skly světel, mírně pozměněnou maskou a vkusně tvarovanými rohovými spoilery. Výrobce se ovšem snažil vyhnout tomu, aby předešlá generace XF vedle nového modelu vypadala zastarale. Vzhled vozidel je samozřejmě sladěn také s designem nových řad LF a CF pro rozvážku a přepravu na střední vzdálenosti.
Primárním cílem vývoje však samozřejmě nebyl nový vzhled, nýbrž opět o něco vyšší produktivita, nižší provozní náklady a ještě větší pohodlí řidiče. Za jen mírně pozměněným designem se proto skrývá celá řada technologických inovací – mimo jiné lehčí podvozek, hospodárnější motory a elektronicky ovládané kotoučové brzdy. Ke snížení provozních nákladů přispívají i delší meziúdržbové intervaly; řidiče zase může potěšit nová automatická převodovka AS-Tronic, s níž DAF vozidlo rovněž nabízí.
Lehčí podvozek přispěl k úspoře hmotnosti
Řada XF95 je vybavena nově vyvinutým podvozkem. Jeho rozložení s pozměněnou žebřinovou konstrukcí a kvalitní ocel zajišťují vysokou tuhost při za-
chování nízké hmotnosti. I díky podvozku je nová verze ve srovnání s dosavadními vozidly až o 200 kilogramů lehčí. Podvozek je shora zcela plochý a většina součástí byla vestavěna mezi postranní díly.
Jak přední, tak i zadní nápravy nové řady XF95 jsou osazeny kotoučovými brzdami (s výjimkou náprav s redukcemi v nábojích kol), které vyvinula přímo společnost DAF. Jejich hlavním rysem jsou zcela ploché brzdové kotouče, připevňované k nábojům kol pomocí speciálního připojení svorkou a šroubem, což podle výrobce přispívá ke zvýšení životnosti brzd. Brzdový systém je ovládán plně elektronicky. Výrobce vozidla na přání doplňuje i motorovou brzdou DAF (DEB) a retardérem.
Motory s optimalizovanou křivkou točivého momentu
Bylo by s podivem, kdyby se inovace nedotkla i motoru: nová řada XF95 přichází na trh s modernizovaným šestiválcem DAF o objemu 12,6 litru, s turbodmychadlem, mezichladičem stlačeného vzduchu a 24 ventily. Zákazníci si mohou vybrat ze čtyř výkonových verzí: o výkonu 280 kW s maximálním točivým momentem 1750 Nm, 315 kW s 1950 Nm, 355 kW s 2100 Nm a 390 kW s maximálním točivým momentem 2350 Nm. Použití vysokojakostní litiny pro blok motoru a hlavy válců výrobci umožnilo zvýšit kompresní poměr z 16,4:1 na 17,4:1. V kombinaci s úpravami turbodmychadla a elektronického systému řízení motoru DAF podle svých údajů dosáhl snížení spotřeby paliva o 1,5 až dvě procenta. Kromě toho se konstruktérům podařilo dále zlepšit průběh křivky točivého momentu a díky použití bezúdržbových částí prodloužit interval mezi jednotlivými servisními kontrolami – dokonce až na 120 tisíc kilometrů za předpo-
kladu, že provozovatel používá syntetický olej. Standardně DAF dodává motory s manuální šestnáctirychlostní převodovkou s hydraulickým posilovačem řazení.
Automatická převodovka AS-Tronic: pro pohodlí a nižší spotřebu
V zájmu ještě většího pohodlí a účinnosti mohou být ovšem verze 4×2 a 6×2 na přání vybaveny i automatickou převodovkou AS-Tronic (dvanáctistupňovou, pro použití v mimořádně těžkých podmínkách i šestnáctistupňovou) z produkce firmy ZF. Díky elektronicky řízené volbě odpovídajícího rychlostního stupně AS-Tronic v jakékoli situaci kombinuje optimální pohodlí s nízkou spotřebou paliva. Řidič se může plně soustředit na dění na silnici před ním, což zvyšuje bezpečnost, ale chce-li se ujmout plné vlády nad vozidlem sám, může AS-Tronic velice jednoduše obsluhovat i ručně: po přepnutí se změní v obdobu sekvenční převodovky, známé z luxusních osobních vozidel.
Kabina i pro největšího řidiče
Nizozemci mají jako národ s největší průměrnou výškou na světě na rozměr a ergonomické uspořádání kabiny zvláště přísné nároky. A je to znát: vedle možnosti nastavení optimální polohy pro sedícího řidiče jakékoli postavy (i volant má téměř nekonečné možnosti nastavení) přispívá k dobrému pocitu řidiče například i nový, zavěšený pedál plynu, který mu na podlaze nabízí více místa pro nohu (to ocení zvláště v případě, že používá tempomat). Sérii úprav v zájmu zvýšení pohodlí dovršilo prodloužení délky horního lůžka v kabinách Comfort Cab a ve velkoprostorové Space Cab z 1,88 m na 2,05 metru.
Fleet management standard (FMS)
Každé vozidlo DAF XF95 výrobce na přání vybavuje přípojkou pro čtení širokého spektra dat prostřednictvím standardního palubního počítače FMS. Standardizovaná přípojka poskytuje přístup k celé řadě informací – například o dosažené rychlosti, spotřebě, poloze pedálu plynu a charakteristikách motoru, ale také o používání tempomatu, spojky a přídavných pohonů; to vše může dopravce využít pro další optimalizaci efektivního využívání vozidla.
V ČR přijede DAF XF95
za zákazníky sám
České premiéry se novinka dočká při sérii prezentací na několika místech v Čechách i na Moravě. Představení bude mít podle marketingového manažera společnosti DAF Trucks ČR Rostislava Ovčarika podobu etapové „Road Show“, na níž by se mělo nejprodávanější vozidlo značky DAF v České republice přiblížit co největšímu počtu zájemců.
Verze 4×2 nové řady DAF XF95 (tahače i podvozky) budou uvedeny do výroby již na začátku října, stejně jako tahače 6×2 s druhou řízenou nápravou (FTG) a speciální verze tahače 6×2 s mimořádně lehkou vodicí zadní nápravou pro zatížení 4,4 tuny a s koly o průměru 17,5“ (FTP). Na začátku příštího roku budou následovat podvozky 6×2 s nepoháněnou zadní nápravou (FAR a FAS), podvozky 6×2 s řízenou zadní nápravou (FAN) a tahače 6×2 s nepoháněnou zadní nápravou (FTR a FTS). V průběhu příštího roku DAF přikročí také k zahájení výroby vozidel v konfiguraci 6×4 a 8×4 a nového modelu FTM (tahač 8×4 s poháněnou tandemovou nápravou a druhou řízenou nápravou pro provoz ve velmi těžkých podmínkách).
(spa)