DHL

DHL vyhlásila vítěze Exportní ceny DHL

Výsledky 5. ročníku soutěže Exportní cena DHL, kterou každoročně pro malé a střední firmy vyhlašuje společnost expresní přepravy DHL ve spolupráci s agenturou na podporu exportu CzechTrade (viz DN 10/02), vyhlásili na konci května v Praze představitelé obou pořádajících společností. Nezávislá porota letos poprvé udělila kromě tří cen v hlavní kategorii i cenu v kategorii „Exportní strategie roku“.
Vítězem pátého ročníku Exportní ceny DHL se stala společnost VSP DATA, a. s., z Tábora, která se zabývá implementací komplexních informačních systémů a prodejem, servisem a opravami výpočetní a komunikační techniky. Druhé místo obsadila společnost ADZ TRADING, s. r. o., z Prahy a jako třetí skončila firma MARC CZ, s. r. o., z Ústí nad Orlicí. Cenu „Exportní strategie roku“, která odměňuje nejlepší obchodní plán expanze na nový zahraniční trh, získala společnost Lux, s. r. o., z Jablonného nad Orlicí. Firma se zabývá výrobou jednoúčelových strojů a jejím zájmovým teritoriem je Irsko.
Manažeři: očekáváme pokles vývozu
Spolu s vyhlášením vítězů soutěže prezentovala agentura pro výzkum trhu GfK Praha výsledky „Exportního výzkumu DHL“. Z telefonického dotazování ředitelů, manažerů a členů vrcholového vedení 250 největších českých exportérů vyplynulo, že téměř pětina z nich očekává v příštích měsících pokles objemu svého exportu. Přitom vývozci na Moravě jsou ve svých odhadech pesimističtější než jejich čeští kolegové. Hlavní příčiny poklesu exportu spatřují respondenti dubnového průzkumu především v nepříznivém kurzu koruny a také v nízké konkurenceschop­nosti českých výrobků a služeb. Kromě toho dvě třetiny dotazovaných hodnotí podmínky pro export z České republiky jako spíše nebo velmi špatné. Podle vedoucího výzkumu trhu služeb GfK Praha Ladislava Kliky přitom podmínky za špatné označilo v letošním průzkumu třikrát více firem než na podzim loňského roku. Z hlediska komoditní struktury exportu podle respondentů nejrychleji roste vývoz automobilů.
(mna) 

spinner