13. června 2002
Výsledky 5. ročníku soutěže Exportní cena DHL, kterou každoročně
pro malé a střední firmy vyhlašuje společnost expresní přepravy DHL ve
spolupráci s agenturou na podporu exportu CzechTrade (viz DN 10/02),
vyhlásili na konci května v Praze představitelé obou pořádajících
společností. Nezávislá porota letos poprvé udělila kromě tří cen
v hlavní kategorii i cenu v kategorii „Exportní strategie roku“.
Vítězem pátého ročníku Exportní ceny DHL se stala společnost VSP DATA,
a. s., z Tábora, která se zabývá implementací komplexních informačních
systémů a prodejem, servisem a opravami výpočetní a komunikační techniky.
Druhé místo obsadila společnost ADZ TRADING, s. r. o., z Prahy a jako
třetí skončila firma MARC CZ, s. r. o., z Ústí nad Orlicí. Cenu
„Exportní strategie roku“, která odměňuje nejlepší obchodní plán
expanze na nový zahraniční trh, získala společnost Lux, s. r. o.,
z Jablonného nad Orlicí. Firma se zabývá výrobou jednoúčelových strojů
a jejím zájmovým teritoriem je Irsko.
Manažeři: očekáváme pokles vývozu
Spolu s vyhlášením vítězů soutěže prezentovala agentura pro výzkum
trhu GfK Praha výsledky „Exportního výzkumu DHL“. Z telefonického
dotazování ředitelů, manažerů a členů vrcholového vedení
250 největších českých exportérů vyplynulo, že téměř pětina z nich
očekává v příštích měsících pokles objemu svého exportu. Přitom
vývozci na Moravě jsou ve svých odhadech pesimističtější než jejich
čeští kolegové. Hlavní příčiny poklesu exportu spatřují respondenti
dubnového průzkumu především v nepříznivém kurzu koruny a také
v nízké konkurenceschopnosti českých výrobků a služeb. Kromě toho
dvě třetiny dotazovaných hodnotí podmínky pro export z České republiky
jako spíše nebo velmi špatné. Podle vedoucího výzkumu trhu služeb GfK
Praha Ladislava Kliky přitom podmínky za špatné označilo v letošním
průzkumu třikrát více firem než na podzim loňského roku. Z hlediska
komoditní struktury exportu podle respondentů nejrychleji roste vývoz
automobilů.
(mna)