18. července 2002
Novým ministrem dopravy ČR v nové koaliční vládě jmenoval na počátku tohoto týdne prezident
Václav Havel prvního místopředsedu KDU-ČSL a senátora Milana Šimonovského. Třiapadesátiletý
Milan Šimonovský, který byl i účastníkem jednání mezi ČSSD a Koalicí o podobě nového kabinetu, byl zatím znám především jako místopředseda Výboru pro evropskou integraci Senátu.
V průběhu svého funkčního období na ministerstvu dopravy a spojů by měl mimo jiné naplnit úkoly, k nimž se smluvní strany zavázaly v koaliční dohodě. V rámci projednávání kapitoly „Dopravní politika“ s Evropskou unií by podle ní měl prosazovat rovnocenné postavení českých dopravců, podporovat rozvoj dopravní infrastruktury za využití stálých (daně z pohonných hmot, dálniční poplatky, silniční daň) i mimořádných (příjmy z privatizace a pronájmu, fondy Evropské unie) zdrojů a v budoucnu i strukturálních fondů Evropské unie. Strany koalice se rovněž zavázaly, že dokončí transformaci Českých drah, při které budou klást důraz na jejich obchodní a investiční rozvoj.
Jaromír Schling:
Ministr musí dokončit transformaci ČD
Jaromír Schling za nejdůležitější úkoly svého nástupce považuje dokončení transformace Českých drah a zvyšování bezpečnosti dopravy. „V současné době už došlo k zlepšení a je nutné v něm stále pokračovat, protože statistiky dopravních nehod jsou stále alarmující,“ uvedl Jaromír Schling.
Ke zvýšení bezpečnosti podle něj přispěje také zlepšování silniční sítě díky výstavbě nových dálnic a budování železničních koridorů. V České republice je z cílového stavu přibližně tisíce kilometrů v současnosti v provozu přes 500 kilometrů dálnic. Železniční koridory z Děčína do Břeclavi a z Ostravy do Břeclavi by měly být dokončeny v letech 2003 a 2005.
Milan Šimonovský bude podle Jaromíra Schlinga moci ve funkci ministra dopravy a spojů zúročit své zkušenosti, které získal v komunální politice.
Podnikatelé: Rozdělení ministerstva může dopravě prospět
Zástupci podnikatelských svazů se shodují na tom, že předpokládaný přechod resortu spojů z ministerstva dopravy na nově vytvářené ministerstvo informatiky by mohl dopravě prospět. Podnikatelé však zároveň přiznávají, že postava nového ministra dopravy Milana Šimonovského je pro ně velkou neznámou.
Podle předsedy Společenství autodopravců Čech a Moravy a Sdružení podnikatelů ČR Bedřicha Dandy by rozdělení resortu dopravy a spojů mohlo umožnit větší koncentraci úředníků na řešení problémů v dopravě, například při přípravě legislativy a předpisů. Dosud totiž trvalo vytvoření prováděcích vyhlášek k zákonům i jeden rok. „Trochu mě mrzí, že se doprava dává na okraj a nikdo se o to nepere. Přitom je to živoucí tepna celého hospodářství,“ uvedl.
„Pana Šimonovského vůbec neznáme,“ uvedl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar. Dodal, že určitým úspěchem je, že doprava zůstane jako samostatný resort, protože se nedávno uvažovalo o jeho sloučení s ministerstvem průmyslu a obchodu.
Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka má Milan Šimonovský jako dopravní inženýr odborné předpoklady pro výkon funkce ministra dopravy. „Jelikož je i brněnským patriotem, lze doufat v jeho osobní podporu mezinárodním automobilovým výstavám Autotec a Autosalon,“ dodal.
Pavel Němec: Největším problémem je železnice
Před podpisem dohody o vytvoření vlády se spekulovalo také o tom, že post ministra dopravy a spojů by mohl obsadit i Pavel Němec, který působil v parlamentním podvýboru pro dopravu a podílel se na vzniku několika právních úprav v odvětví. Třicetiletý poslanec US-DEU byl ovšem jmenován ministrem pro místní rozvoj.
Ve sněmovně v uplynulých čtyřech letech prosazoval například volnější režim na silnicích: chtěl nahradit maximální povolenou rychlost na dálnicích a silnicích pouze rychlostí doporučenou a tolerovat půl promile alkoholu v krvi řidičů. Vystupoval také proti zákonu o transformaci Českých drah. „Zákon o transformaci Českých drah v přijatém znění nezajistí skutečné tržní prostředí na
železnici. Jsem přesvědčen, že železniční infrastrukturu by měla spravovat jiná právnická osoba, která by měla rovné soutěžní podmínky pro všechny operátory na železničním trhu,“ tvrdil v minulosti Pavel Němec.
Za největší problém pro budoucího ministra dopravy považuje Pavel Němec oblast železniční dopravy. Podle něj bude v prvé řadě nutná konsolidace Českých drah a vytvoření jasných pravidel pro jejich financování. Mezi další úkoly resortu dopravy a spojů zařadil doladění legislativy s právem Evropské unie a další předvstupní vyjednávání o podmínkách v oblasti dopravy.
Odboráři se netají obavami
Odboráři považují Milana Šimonovského v čele ministerstva dopravy za přijatelnějšího než Pavla Němce. „U Milana Šimonovského máme šanci vyargumentovat a obhájit svůj názor,“ řekl minulý týden místopředseda Odborového sdružení železničářů Jiří Kratochvíl.
Odboroví předáci se nicméně netají obavami z nového ministra, který nemá zkušenosti s železnicí. Proto se rozhodli pozvat ho na zářijové zasedání svého ústředí, kde by s ním chtěli hovořit o budoucnosti resortu a především železnice. „Nepochybně tu nabídku učiníme,“ řekl předseda OSŽ Jaromír Dušek.
Z předchozích ministrů dopravy přijali pozvání odborové centrály a zúčastnili se zasedání jejího statutárního orgánu Jaromír Schling a Petr Moos. Antonín Peltrám s odbory spolupracoval již před jmenováním do funkce.
„Přál bych novému panu ministrovi, aby byl jedním z mála, ne-li vedle pana Moose jediným, který bude ministerstvo řídit. Dosud jsme se dočkali toho, že úředníci řídili svého
ministra,“ uvedl Jaromír Dušek. Nevyloučil, že se ČSSD chtěla problémového ministerstva zbavit. „Neuspěje-li však ministr proto, že ho bude sociální demokracie ve vládě uzurpovat svojí většinou, pak jeho neúspěch bude i neúspěchem pana premiéra Špidly a vlády ČSSD,“ zdůraznil.
Také Jiřího Kratochvíla překvapilo, že se ČSSD zbavila resortu, který bude příjemcem značných dotací z evropských fondů. „Už jsem taky slyšel, že ti koaliční ministři tam byli nabráni zejména z toho důvodu, aby bylo koho měnit po třech měsících,“ dodal žertem s tím, že to samozřejmě nebyl oficiální názor.
(čtk/von)