28. listopadu 2002
Šestého ročníku mezinárodní konference Transport 2002, která se minulý týden pod záštitou Evropské komise a českého ministra dopravy a spojů Milana Šimonovského uskutečnila v ostravském hotelu Atom, se zúčastnilo přes 250 odborníků ze střední a východní Evropy. Jednali především o urychleném dokončení šestého tranzitního koridoru od polského přístavu Gdaňsk přes Ostravu až po Vídeň jako předpokladu pro ekonomický rozvoj celé této oblasti. Milan Šimonovský současně s polským partnerem hovořil o výstavbě terminálu v Bohumíně a odpovídal na dotazy ohledně budoucnosti výstavby dálnice D47.
Trasa šestého tranzitního koridoru směřuje ze Skandinávie přes Polsko, Českou republiku a Rakousko do Itálie a dále na Balkán a do Turecka. Na českém území chybí především dálnice D47 z Lipníku nad Bečvou k polské hranici; bude rovněž nutné dokončit modernizaci druhého železničního koridoru mezi Petrovicemi u Bohumína a Břeclaví. V sousedním Polsku koridor čeká na výstavbu dálnice A1 od hranice s Českou republikou do polského vnitrozemí.
Dalšími tématy konference bylo splavnění řeky Odry, dopravní napojení střední Evropy na hlavní evropské přístavy (Rotterdam, Hamburk, Štětín, Gdyni, Gdaňsk, Terst, Koper), rozvoj a využití ostravského letiště, výstavba mezinárodních terminálů a logistických center ve střední Evropě nebo návaznost regionální dopravy na základní trasy koridoru (rychlostní komunikace I/48, I/11, I/57).
Terminál v Bohumíně:
Polsko v lepší pozici
Milan Šimonovský při příležitosti konference jednal s náměstkem polského ministra infrastruktury Mie-czyslawem Muszyn´ským o výstavbě bohumínského terminálu, který měl podle memoranda podepsaného na konci června loňského roku zástupci ministerstev dopravy ČR, Ruska a Ukrajiny a soukromého investora, nadnárodní firmy Shiran, sloužit pro překlad zboží z Transsibiřské magistrály. O tom, jestli bude terminál jen v polském Slavkově, kde končí širokorozchodná trať, nebo jestli nakonec skutečně vyroste i v Bohumíně, podle něj poté, co se Polsko k memorandu odmítlo připojit, rozhodne až konečný objem zboží z Dálného východu.
„Situace je výhodná pro polskou stranu. Ta této výhody chce využít. Pokud nebudou stačit kapacity ve Slavkově, dohodneme se na kooperaci překladových prací na našem území,“ řekl na následné tiskové konferenci. Podle Mieczyslawa Muszyn´ského mohou existovat oba terminály – ve Slavkově i v Bohumíně. „Nyní však není jisté, kolik zboží bude z východu putovat. Neví se, jestli to bude milión či 400 tisíc kontejnerů ročně,“ řekl s tím, že Polsko by se nemohlo angažovat, pokud investice nebude efektivní. Odhadl, že vybudování stodvacetikilometrového úseku širokorozchodné trati do Bohumína by si vyžádalo více než 500 miliónů USD; za daleko levnější variantu považuje využití železničních vozů s nastavitelnou šířkou os.
S dokončením terminálu se původně počítalo již v polovině listopadu letošního roku a činnost měl zahájit v lednu příštího roku. Investice měly dosáhnout výše 200 až 300 miliónů USD (asi 7,6 až 11,4 miliardy Kč). Nyní by konečné řešení otázky výstavby terminálu měly najít skupiny polských a českých expertů, které situaci již delší dobu hodnotí. Mieczyslaw Muszyn´ski v Ostravě nicméně nedovedl odhadnout, kdy se polská strana definitivně vyjádří.
Pokud by Polsko s prodloužením širokorozchodné trati nesouhlasilo, investor akce uvažuje i tom, že by trať vedl přes Slovensko. „Žádná oficiální jednání dosud nebyla,“ uvedl k tomu v Ostravě slovenský ministr dopravy Pavol Prokopovič.
D47: Dodatek realizační smlouvy během několika týdnů
Milan Šimonovský v Ostravě odpovídal i na dotazy ohledně výstavby severomoravské dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Ostravy, poté co vláda v polovině listopadu rozhodla o obnovení jednání o podobě realizační smlouvy s izraelskou společností Housing & Construction (viz DN 47/02). Dodatek ke smlouvě by podle ministra měl být uzavřen během několika týdnů. „Dodatek zpřesní podmínky, aby výstavba probíhala bez problémů,“ uvedl ministr na tiskové konferenci v rámci konference Transport 2002.
Podle Milana Šimonovského dodatek dohodu upřesní v bodech, který stát po analýze shledal jako nevyjasněné. „Dodatek smlouvy by naše povinnosti zpřesnil a také umožnil státu, aby své povinnosti dokázal plnit. Některé povinnosti měl stát podle realizační dohody již plnit,“ uvedl dále Milan Šimonovský a jako příklad uvedl nepředání některých pozemků. Dodatkem se podle Milana Šimonovského neotvírá realizační dohoda. „Volně definovaná realizační smlouva může být v průběhu výstavby vykládána oběma partnery jinak. My chceme, aby oba partneři měli jasně definované povinnosti od začátku,“ řekl ministr s tím, že zahájení výstavby se nezpozdí. „Naší snahou je, aby D47 začala a skončila v termínech, které byly v realizační dohodě. To znamená, že by začala v roce 2003 výstavbou dvou úseků,“ zdůraznil Milan Šimonovský. „Od projektu D47 se neustupuje. Byl vytvořen speciální tým na Ředitelství silnic a dálnic, který se bude zabývat přípravou území tak, aby bylo připraveno pro investora,“ dodal.
Ani podle ředitele projektu z izraelské firmy Housing & Construction Amira Ronena nelze dohodu o výstavbě dálnice D47 z Lipníka do Ostravy znovu otevřít. „Rozhodnutí (vlády) vrhlo na projekt velmi špatné světlo na mezinárodním finančním trhu,“ uvedl Amir Ronen na začátku minulého týdne, když firma musela odvolat již ohlášenou nabídku obligací za 830 miliónů € na výstavbu dálnice. (čtk)