IRU/FIATA

Dopravci žádají speditéry o pomoc při zlepšení situace v systému TIR

Představitelé Mezinárodní unie silniční dopravy IRU se na konci června obrátili na Mezinárodní federaci národních spedičních svazů FIATA s žádostí o mezinárodní podporu při prosazování požadavků dopravců na nápravu současné neuspokojivé situace v systému TIR. Stalo se tak v Ženevě na zasedání Pracovní skupiny pro celní záležitosti Evropské hospodářské komise OSN.

Bývalý prezident IRU David C. Green na zasedání vystoupil s příspěvkem „Přežití systému TIR je dnes ohroženo“, v němž zástupce členských zemí informoval o svízelné situaci v systému TIR. Poukázal především na narůstající počet případů celní kriminality v Ruské federaci a na rozpad vztahu mezi poměrně novou institucí EHK OSN – Sekretariátem TIR pro celní úmluvu TIR a IRU, která se o činnost systému TIR stará již téměř padesát let.

Pokud se podle Davida C. Greena v blízké budoucnosti nepodaří oba tyto problémy odstranit, může se stát, že systém TIR, na němž se podílí šedesát smluvních stran, zanikne. To by mělo významný dopad nejen na celý obor silniční dopravy a spedice, ale také, a to ještě více, na subjekty zahraničního obchodu i na vlastní celní úřady. Své tvrzení David C. Green doložil řadou písemných dokumentů.

Fatální chyby

IRU považuje za velkou chybu především skutečnost, že se do úmluvy TIR nepodařilo integrovat Doporučení EHK z 20. října roku 1995 o elektro­nickém kontrolním systému ukončování všech operací TIR, ačkoli je přijal administrativní výbor úmluvy. Zdrcující účinek na celý systém mají celní podvody, které mají na svědomí organizované zločinecké skupiny v Ruské federaci. S tím úzce souvisí i nesprávná interpretace úmluvy TIR a jejích ručitelských řetězců orgány Ruské federace, a to dokonce za podpory Sekretariátu TIR v rámci EHK OSN. To vše podle Davida C. Greena vážně ohrožuje přežití systému.

Delegace Ruské federace na zasedání mimo jiné uvedla, že situace se zlepšuje a že se počet podvodů týká méně než jednoho procenta karnetů TIR užívaných v Rusku. Za nepřijatelné označila skutečnost, že mezinárodní ručitelský řetězec tyto ztráty nekompenzuje.

Podle IRU však uvedené necelé jedno procento zneužitých karnetů naprosto neodpovídá skutečnosti. IRU naopak tvrdí, že těchto případů je stokrát více, než v době největší krize systému v letech 1992 až 1996, a reklamační nároky, které z nich plynou, by jen ze strany samotného Ruska vyžadovaly ročně částku téměř 400 miliónů USD.

Smyslem garančního režimu TIR není hradit částky za importéry nebo defraudanty, kteří neuhradili clo, ani nést důsledky za nesprávné uplatňování úmluvy či národní legislativy. Způsob, jakým úmluvu TIR interpretují ruské úřady, však podle IRU znamená podporu defraudantů, kteří díky tomu mohou ze systému těžit a unikat potrestání. Za tohoto stavu se opravdu může stát, že pojišťovatelé systému odmítnou pokračovat ve svých garančních dohodách a případné další finanční instituce odmítnou taková rizika nést, tvrdí IRU.

Žádost IRU směrovaná na FIATA

IRU žádá o intervenci u ředitele dopravního oddělení EHK OSN Josého Capel Ferrery v tom smyslu, aby se Sekretariát TIR působící při jeho úřadu urychleně „vzpamatoval“ a podnikl následující kroky.

V prvé řadě by měl nastolit politiku opravdového partnerství s IRU a uznat jasnou odpovědnost IRU bez zasahování ze strany Sekretariátu TIR. Dále by pak měl přeorientovat práci Sekretariátu TIR na řešení skutečných problémů, jež se vyskytují při aplikaci úmluvy TIR. Při jejich řešení by se měl soustředit na jeden z nejpodstatnějších problémů, a to na komplexní zavedení kontrolního počítačového systému Safe TIR. Situaci totiž komplikuje skutečnost, že jeho plné uplatnění bude možné až po jeho zapracování do textu úmluvy TIR. (ja)

spinner