18. prosince 2003
Od příštího roku bude mít Česká republika přístup k čerpání finančních prostředků z Fondu soudržnosti, respektive ze strukturálních fondů Evropské unie. Asociace dopravních inženýrů (ADI) uspořádala 4. prosince v Praze informační seminář „Využití finančních zdrojů EU při rozvoji dopravní infrastruktury ČR“, jehož cílem bylo informovat o využitelnosti těchto finančních zdrojů, která je limitována pevně stanovenými pravidly.
Seminář byl zaměřen na prezentaci výsledků čerpání finančních prostředků z předvstupních fondů EU a představil účastníkům budoucí možnosti financování rozvoje dopravní infrastruktury.
Semináře, rozděleného do dvou bloků, se zúčastnilo přibližně třicet účastníků, především z řad vedoucích útvarů dopravy a regionálního rozvoje krajských úřadů a statutárních měst – hlavních cílových skupin potenciálních příjemců strukturální pomoci EU. Dopolední blok semináře byl zaměřen na prezentaci výsledků finanční pomoci EU v předvstupním období, tedy finančních nástrojů ISPA a Phare, o kterých informovala zástupkyně Delegace Evropské komise v ČR Hana Martinovská. Na její vystoupení navázali náměstek ministra pro místní rozvoj Petr Forman, který ve svém příspěvku vymezil rámec finanční pomoci EU, a ředitelka odboru řídicího orgánu Fondu soudržnosti Radka Bučilová.
Odpolední blok semináře byl věnován operačnímu programu Infrastruktura a Společnému regionálnímu programu (SROP), jež prezentovali Josef Zatloukal z Ministerstva dopravy ČR a Věra Jourová, ředitelka odboru řídicího orgánu SROP. V příspěvku informovali o opatřeních operačních programů, které vytvářejí předpoklad finanční pomoci EU pro projekty rozvoje dopravní infrastruktury a trvale udržitelných dopravních systémů. Věra Jourová svůj příspěvek rozšířila i o problematiku přípravy a hodnocení předkládaných projektů, která je podstatným faktorem úspěchu žadatelů o finanční spoluúčast EU na jednotlivých projektech.
Úspěšné budou pouze dokonale připravené projekty
Závěrečná diskuse účastníků s přednášejícími poukázala na skutečnost, že problematika čerpání finanční pomoci pro rozvoj dopravní infrastruktury je v obecném smyslu velmi široká a potenciální zájemci postrádají, i přes intenzivní komunikaci zainteresovaných stran a médií, optimální tok informací. První programovací období řádného členství ČR v EU je poměrně krátké (2004 až 2006) a úspěšné budou pouze dokonale připravené projekty.
Vlastní příprava projektů a jejich řízení je pravděpodobně nejproblematičtější oblastí, a proto se jí ADI bude věnovat v některém z příštích seminářů, na jehož přípravě již teď pracuje. ADI je připravena podpořit projekty trvale udržitelné dopravy, které směřují ke zvýšení kvality života občanů, a v této oblasti nabízí společně se svými partnery spolupráci.
Seminář byl připraven za podpory ministerstva pro místní rozvoj, ministerstva dopravy a také dopravní fakulty ČVUT v Praze, s níž ADI dlouhodobě spolupracuje. Mediálním partnerem akce byly mimo jiné Dopravní noviny a měsíčník Logistika, kterým organizátoři semináře touto cestou děkují za podporu. Informační materiály přednášejících lze získat na internetových stránkách ADI.
Rád bych využil této příležitosti a poděkoval členům, ale také všem partnerům a spolupracovníkům ADI za spolupráci v roce 2003. Do nového roku 2004, který pro nás bude prvním rokem života ve sjednocené Evropě, vám všem přeji hodně zdraví, štěstí a úspěchů v osobním i profesním životě, a věřím, že ADI pro vás bude partnerem při řešení problematiky v rozšířeném evropském dopravním prostoru.
Ondřej Jašek,
člen prezidia pro komunikaci s veřejností a médii,
Asociace dopravních inženýrů