14. listopadu 2002
Skupina Deutsche Post World Net (DPWN) na konci října přistoupila k realizaci programu s označením „STAR“, který se týká všech členů skupiny. Stalo se tak poté, co Evropská komise v říjnu schválila její akvizici expresní společnosti DHL. Cílem programu je v krátké době zajistit úplnou integraci jednotlivých společností skupiny – DHL, Danzas a Deutsche Post Euro Express.
Předseda představenstva DPWN Klaus Zumwinkel po zahájení programu ve Frankfurtu nad Mohanem zveřejnil jeho cíl: čistý zisk z provozních činností (EBITA) skupiny by měl do roku 2005 vzrůst zhruba o 40 procent (z 2,2 miliardy € – odhad pro letošní rok – na 3,1 miliardy €). Tohoto cíle hodlá skupina podle Klause Zumwinkela dosáhnout pomocí trvalého využívání svých značných hodnotových rezerv a především díky
plné integraci všech společností skupiny z oblasti expresních služeb a logistiky pod hlavičku DHL.
„Naše společnost se s podobnými úkoly již v minulosti úspěšně vypořádala,“ prohlásil Klaus Zumwinkel. „S částkou 3,1 miliardy € jsme si vytyčili ambiciózní, avšak zároveň realistický cíl,“ dodal.
Od počátku letošního roku připravilo 150 vedoucích pracovníků Deutsche Post World Net, kteří pracují v sedmnácti skupinách, celkem 115 různých projektů, jež budou realizovány do konce roku 2005. Tyto projekty ovlivní podobu jednotlivých podnikových divizí, jejich funkce a administrativní centra (viz rámeček).
Velmi důležitá je v tomto kontextu společnost DHL, která bude v budoucnu vystupovat jako jediná značka pro veškeré aktivity skupiny v oblasti expresních a logistických služeb. Od začátku příštího roku značka DHL zastřeší všechny vnitrostátní i mezinárodní expresní služby včetně logistických činností, z nichž má DPWN ročně příjem celkem asi 21 miliard €. Nové motto „Jedna značka – jedna tvář pro zákazníka“ symbolizuje podle Klause Zumwinkela systematický „one-stop-shop“ přístup společnosti Deutsche Post World Net a přinese všem zákazníkům znatelné zvýšení kvality služeb. Tuto změnu by měla zároveň provázet výrazná synergie v oblasti nákladů a příjmů.
Kromě jednotné značky DHL a společného administrativního centra v Bruselu budou management nově integrované podnikové divize koordinovat členové představenstva DPWN Peter Kruse a Uwe Dörken. Za vlastní projekt STAR zodpovídá další člen představenstva Frank Appel.
(mna)
Evropské sítě
Společnost Deutsche Post World Net v současné době kromě sítí v jednotlivých zemích v Evropě provozuje šest paralelních sítí pro mezinárodní přepravu. Například ve Francii provozuje skupina čtyři takové sítě: EuroExpress, DHL, mezinárodní EUCA a vnitrostátní EUCA. V budoucnu pro tyto nezávislé sítě vytvoří novou integrovanou strukturu. Integrovaná evropská síť by měla zahrnovat i národní sítě, které budou splňovat požadavky zákazníků na mezinárodní přepravu. Toto opatření by DPWN do roku 2005 mělo přinést čistý zisk minimálně 130 miliónů €.
Nákup
Společnost Deutsche Post World Net provede na celém světě restrukturalizaci a optimalizaci svých nákupů a pořizovacích procesů. V současné době skupina ročně nakupuje zboží a služby za zhruba 15,6 miliardy €, z toho 8,2 miliardy € (přes 50 procent) vydá za přepravu. Nákup zboží a ostatních služeb činí 7,4 miliardy €. Restrukturalizace pořizovacích mechanismů skupiny, konsolidace nákupní síly, zavedení závazných nákupních standardů a efektivního řízení nákupů v rámci celé skupiny zlepší podle předpokladu jejího vedení čistý zisk (EBITA) Deutsche Post World Net do roku 2005 nejméně o 200 miliónů €.
Pošta – noční poštovní síť
V poštovní divizi skupina zefektivní mimo jiné noční poštovní síť. V budoucnu bude DPWN potřebovat o dvanáct nočních letů méně a sníží také objem noční pošty. Od ledna příštího roku nebudou zásilky mezi Frankfurtem nad Mohanem a Drážďany a Drážďany a Lipskem přepravovány letecky, místo toho společnost využije pozemní přepravu, což by mělo vést ke značným úsporám bez jakýchkoli důsledků pro zákazníka.
Od dubna příštího roku bude zrušeno dalších devět letů. Celková úspora by díky opatřením, která budou do roku 2005 přijata v poštovní divizi, měla dosáhnout až 300 miliónů €.
Informační technologie (IT)
Vedení Deutsche Post World Net spatřuje možnosti značných úspor také v oblasti informačních technologií. V současné době DPWN provozuje na celém světě osmnáct velkých regionálních datových center. Servery se nacházejí na 290 různých místech a zaměstnanci DPWN využívají přibližně 2500 databází a přes 130 tisíc osobních počítačů. Tyto systémy v současné době proti nepovolanému vstupu chrání více než 140 různých firewallů. Postupně bude struktura IT zjednodušena a regionální centra budou sjednocena do tří nebo čtyř globálních center. Další opatření zahrnují konsolidaci sítě a integraci páteřní sítě včetně harmonizace nastavení jednotlivých pracovních stanic. Navíc budou v rámci skupiny zavedeny standardní aplikace. Tato opatření přinesou podle vedení skupiny do roku 2005 úspory ve výši nejméně 50 miliónů €.
Sídlo společnosti a administrativní centrum
Změní se i sídla jednotlivých subjektů. Sídlo skupiny zůstane i nadále v Bonnu, brzy se však přesune do nového objektu Post Tower. Společnost DHL bude restrukturalizována: administrativní centra společností Danzas (Basilej), Euro Express (Bonn) a DHL (Brusel) budou sjednocena do jednoho objektu v Bruselu. Divize „DHL Danzas Air and Ocean“ zůstane v Basileji.