​EK zkoumá možné porušení antimonopolních pravidel

​EK zkoumá možné porušení antimonopolních pravidel

Evropská komise vyšetřuje, zda České dráhy (ČD) ve snaze vytlačit v osobní železniční dopravě konkurenci neúčtovaly ceny, které byly nižší než náklady. Takový postup by totiž byl v rozporu s antimonopolními pravidly unie. České dráhy zopakovaly, že podle nich žádné nařízení porušeno nebylo.

„Musíme podrobně prozkoumat obchodní praktiky společnosti České dráhy, abychom se ujistili, že nevytlačují konkurenty v neprospěch cestujících,“ uvedla v tiskové zprávě eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Komise upozornila, že tento krok nepředjímá výsledek vyšetřování. Kvůli vyšetřování komise letos v dubnu uskutečnila kontroly v prostorách ČD. „Trváme na tom, že k porušení zákona z naší strany nedošlo, a jsme připraveni to EK dokladovat, stejně jako to činíme v případě šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS),“ řekl mluvčí drah Radek Joklík. České dráhy ve stejné věci loni prvoinstančně vyhrály soud se soukromou společností Leo Express, která dráhy kvůli údajnému zneužití dominantního postavení zažalovala. Na aktuálním vyšetřování bude dopravce s Evropskou komisí spolupracovat, dodal mluvčí.

Soukromí dopravci obvinění ČD potvrzují

Naopak soukromí konkurenti Českých drah zahájení vyšetřování vítají. „Potvrzuje se naše pode-zření, že chování ČD je nekalosoutěžní. Před naším vstupem ČD účtovaly na trase Praha – Ostrava přes 600 Kč za jízdenku do pendolina a vykazovaly ztrátu. V reakci na náš vstup snížily cenu za jízdenku o 60 procent,“ uvedl v tiskovém prohlášení Leo Express. Podobně i RegioJet Radima Jančury uvedl, že evropské orgány v tomto případě nahrazují státní instituce, které selhávají nebo nejsou dostatečně aktivní.

Věcí se Brusel podle tiskové zprávy „bude zabývat prioritně“. Pro vyšetřování nejsou stanoveny žádné právní lhůty a jeho délka závisí obvykle na složitosti případu nebo třeba na tom, jak vyšetřovaná firma s komisí spolupracuje. Unijní exekutiva připomněla, že ČD byly do roku 2011 jedinou společností, která nabízela služby na železniční trati z Prahy do Ostravy. Až když na tento trh vstoupily v roce 2011 a 2012 konkurenční firmy RegioJet a Leo Express, společnost ČD podle komise „značně snížila ceny účtované cestujícím na této trase“. Komise má obavy, že ČD mohly účtovat tak nízké ceny, že by ani nepokryly náklady služby. „Takové praktiky mohou bránit konkurentům, aby zůstali na trhu, což je v neprospěch cestujících,“ uvedla komise. Unijní smlouvy zakazují zneužívání dominantního postavení na trhu, které může nepříznivě ovlivnit obchod mezi členskými státy EU. Takové zneužívání může zahrnovat nepřiměřené nákupní či prodejní ceny anebo jiné nerovné obchodní podmínky. 

(tj/čtk)

spinner