22. prosince 2024, lan
22.12. - Dotované stravenky nebo jízdy služebním automobilem pro soukromé účely, to jsou zaměstnanecké benefity, které stát štědře podporuje daňovým zvýhodněním pro firmy i samotné zaměstnance. Příspěvky na energeticky úspornou veřejnou dopravu k nim ale zatím nepatří. To je podle Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) v rozporu s Dopravní politikou ČR. Proto se snaží prosadit změnu, kterou podporuje i Hospodářská komora ČR.
„Firmy si dnes mohou příspěvek na veřejnou dopravu daňově započíst pouze v případě, že jde o benefit zakotvený v kolektivní smlouvě nebo ve firemních směrnicích, nebo pokud je zaměstnavatel zároveň provozovatelem veřejné dopravy. Zaměstnanec tento příspěvek musí zdanit a spolu se zaměstnancem z něj firma odvede i sociální a zdravotní pojištění. To jsou dvě základní bariéry, proč tento benefit u nás není dosud rozšířený,“ řekl výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia Petr Moravec.
Naproti tomu v případě pořízení služebního vozidla a hrazení jeho provozních nákladů může firma uplatnit odpočet DPH (je-li plátcem) a významně ušetřit na daních z příjmu zrychlenými daňovými odpisy vozidla v prvních dvou letech jeho vlastnictví. Zaměstnanec si hradí pohonné hmoty na soukromé cesty a nepatrně se mu zvyšuje daňový základ. Oproti nákladům na koupi, pojištění, provoz nebo opravy a údržbu vlastního auta jsou však tyto výdaje téměř zanedbatelné. Zřejmě i to je důvodem, proč u nás více než 70 % nových aut kupují právě firmy. A protože služební vozidlo reprezentuje status svého uživatele, stále více a více se kupují velké a energeticky náročné SUV či luxusní automobily. Stát tak v rozporu s vlastní politikou a v kontrastu s prioritami EU motivuje obyvatele k individuální automobilové dopravě.
„Přitom je v souladu s Dopravní politikou ČR i Strategií udržitelné mobility EU, aby lidé masivněji přešli do hromadné dopravy, do které se v posledních letech lijí miliardy s cílem zvýšit její spolehlivost, rychlost a komfort,“ uvedl Petr Moravec a dodal: „Požadujeme proto, aby byly náklady pro všechny zaměstnavatele na poskytnutí příspěvku zaměstnanci na veřejnou dopravu daňově uznatelné a příjem tohoto příspěvku zaměstnancem osvobozen od daně z příjmu, sociálního a zdravotního pojištění.“ Zaměstnavatelé tím navíc kromě naplnění environmentální odpovědnosti ušetří investiční i provozní náklady. Jen ceny parkovacích stání u nově zřizovaných budov v Praze v posledních pěti letech vzrostly až o polovinu - náklady na pořízení jednoho takového místa dnes činí zhruba 300 tisíc korun.
„Jsme na začátku cesty. S podporou Hospodářské komory chceme po Novém roce oslovit ministerstva dopravy a financí, aby se naším návrhem začala zabývat. Hovoříme o tom s odborníky i politiky, kteří nám mohou pomoci návrh prosadit,“ uzavřel Petr Moravec.
(lan)
Grafika: SVOD Bohemia