25. července 2002
Evropská komise vyslovila souhlas s českým požadavkem, aby otázka odkladu práva českých silničních dopravců poskytovat služby uvnitř ostatních členských států (kabotáž) byla vyjmuta z kapitoly „Dopravní politika“, která by tak mohla být rychle uzavřena. Není však jisté, zda s takovým nestandardním postupem budou srozuměny i členské státy.
„Komise nyní souhlasí s vyjmutím,“ prohlásil v závěru minulého týdne mluvčí komise Jean-Christo-phe Filori. Nevěděl však, zda exekutiva EU tento návrh předloží „patnáctce“ sama, nebo zda se bude na postupu teprve domlouvat s předsedajícím Dánskem. Dánské zdroje nebyly zatím schopny posun v kapitole „Dopravní politika“ potvrdit.
Česká republika od samého počátku nesouhlasila s návrhem EU, aby čeští dopravci byli po dobu až pěti let po vstupu zbaveni práva konkurovat na vnitřním trhu ostatních členských zemí (kabotáž). Česká firma by tak mohla dopravovat zboží mezi Prahou a Paříží, případně mezi Paříží a Mnichovem, nikoli však mezi Mnichovem a Berlínem. Evropská unie toto přechodné období, které si vymínily Německo a Rakousko, vnutila všem kandidátským zemím s výjimkou Slovinska, pro něž ho nenavrhla. Jediná ČR vzdorovala, mimo jiné proto, že sama, na rozdíl od ostatních uchazečů, nežádá v dopravní kapitole žádné dočasné úlevy. Podle státního tajemníka Pavla Teličky EU nedoložila přesvědčivě důvody, o něž by mohla opřít „citlivost“ tohoto problému; ČR naopak může prokázat, že náklady českých dopravců se už dnes blíží úrovni EU a jsou určitě stejné jako ve Slovinsku.
Vyjmutí kabotáže z dopravní kapitoly, tzv. set-aside, by bylo prvním příkladem použití této metody jednání, s níž Evropská komise ovšem ve svém „strategickém dokumentu“ z roku 2000 explicitně počítá. Spočívá v tom, že kapitola by mohla být uzavřena bez problému kabotáže, který by zůstal na stole a stal by se zřejmě součástí „balíku“ pro konečnou fázi jednání, kdy by byl případně použit jako směnná hodnota proti něčemu jinému. Pavel Telička navrhuje toto řešení již řadu měsíců, Evropská komise však dávala dlouho přednost přímému jednání s německou stranou, které ovšem nikam nevedlo. Ani českým vyjednávačům, ani komisaři Günteru Verheugenovi se nepodařilo německou vládu přesvědčit, aby na české dopravce dočasný zákaz kabotáže neuplatňovala. Diplomaté opakovali, že rozuzlení lze čekat až po německých volbách.
Pokud by změna postoje EK inspirovala členské státy, bylo by možné kapitolu „Dopravní politika“ uzavřít ještě při červencovém kole vstupních rozhovorů v posledních dnech měsíce. Nikde však není psáno, že diplomaté „patnáctky“ budou s uplatněním „set-aside“ souhlasit. Odpor se čeká zejména za strany Rakušanů, ale i dalších. Na projednání této věci mají pracovní skupina pro rozšíření a Výbor stálých zástupců (COREPER) pouhý týden. Pokud by se to povedlo, v návrhu společného stanoviska EU by se nic neměnilo, zřejmě ani pasáž o přechodném období pro kabotáž. Bylo by v něm pouze řečeno, že tato jedna „vyjmutá“ otázka bude předmětem jednání později. (čtk)