Evropská unie

Evropská komise věří v posílení pozice železniční dopravy

První desetiletí jednadvacátého století představuje pro evropské dráhy poslední šanci na zvrácení negativního trendu ztráty pozic na trhu. Pokud by se jim nepodařilo propad zastavit, musí počítat s tím, že ztratí podporu politiků. Volné finanční prostředky by v takovém případě byly poskytnuty k dispozici pro jiné dopravní obory. Na konci června to prohlásil ředitel odboru pozemní dopravy Generálního ředitelství dopravy a energie Evropské komise Heinz Hilbrecht.

Heinz Hilbrecht ovšem zůstává optimistou a další výrazný pokles podílu železniční dopravy na trhu neočekává. „Jsem přesvědčen o tom, že v příštích deseti letech evropské dráhy dokáží svou pozici posílit,“ dodal. Jeho slova potvrzuje dynamika nástupu nových subjektů na železniční trh v mnoha evropských zemích. Například v Německu působí na síti Deutsche Bahn (spravované DB Netz) již celkem 232 nezávislých železničních společností, které obsadily kolem osmi procent letošního plánu vytížení tratí.

Evropská komise se intenzivně věnuje projektu vytváření jednotného evropského železničního trhu, který by se měl stát skutečností již v příštím roce. Do 15. března příštího roku totiž musí ve všech zemích EU začít působit směrnice 12/2001 a 14/2001 infrastrukturního balíčku. Heinz Hilbrecht zdůraznil, že národní legislativy musí v souladu s komunitárním právem obsahovat příslušné předpisy, otevírající železniční trh. „Jinak bude komise nucena důrazně zakročit proti všem, kteří nedodržují závazky,“ zdůraznil Heinz Hilbrecht.

První železniční balíček řeší především otázky bezpečnosti, technické a provozní harmonizace (interoperability) a podmínky přístupu na trh. Polovičatá řešení si však vyžádala přijetí druhého železničního balíčku, který Evropská komise zveřejnila letos v lednu (viz DN 05/02). Obsahoval další směrnice o jednotných standardech bezpečnosti na železnici. Komise navrhuje, aby byla směrnice o interoperabilitě rozšířena i na konvenční železniční systémy v Evropské unii a neomezovala se jen na transevropské sítě TEN.

Důležitou úlohu Heinz Hilbrecht přisuzuje plánovanému založení Evropské železniční agentury, která bude koordinovat aplikaci bezpečnostních standardů a bude rovněž působit jako nezávislá poradenská instituce. Evropská komise bude usilovat o to, aby se železniční trh v Evropě zcela otevřel, a navrhne novelizaci směrnice 12/2001. Pokud půjde vše hladce a druhý železniční balíček se podaří prosadit v Evropském parlamentu a v Evropské radě, mohly by národní legislativy aplikovat příslušná ustanovení již do roku 2006.

A

spinner