8. února 2001
Evropským železničním společnostem se v loňském roce navzdory všeobecnému očekávání podařilo zvrátit dosavadní negativní vývoj. Objem přepravovaného zboží se ve srovnání s rokem 1999 zvýšil o 5,3 procenta a výkony dokonce o 6,3 procenta. V lednu to na zasedání v Bruselu prohlásil prezident Společenství evropských železnic (SEŽ/GEB) Lousi Gallois s tím, že objem zboží přepraveného dráhami ze zemí střední a východní Evropy vzrostl o 6,1 procenta a jejich výkony o 4, 8 procenta. Za klíčový úkol pro letošní rok Luis Gallois považuje praktické prosazení liberalizace mezinárodní nákladní dopravy na evropských železničních sítích. Evropské dráhy podle jeho slov od Evropské unie očekávají, že budou přijata opatření, která umožní vytvořit podmínky pro vyváženou intermodální konkurenci. Evropská dopravní komisařka Loyola de Palaciová v Bruselu přislíbila, že Evropská komise ještě letos připraví návrh směrnice o liberalizaci evropské železniční dopravy. Předpokládá, že národní trhy nákladní dopravy budou otevřeny i pro kabotáž, což umožní snížit objem prázdných jízd. Evropské železniční společnosti Loyola de Palaciová vyzvala, aby již v době, než vstoupí v platnost první opatření týkající se liberalizace, daly otevírajícímu se trhu nákladní dopravy „novou dimenzi“. Úspěšné prosazení směrnice je podle odborníků komise naprosto nezbytné. Prognózy totiž uvádějí, že pokud nebudou v železniční dopravě podniknuta účinná opatření, přibližně polovinu ze čtyřicetiprocentního nárůstu objemu přeprav zboží do roku 2010 by převzala kamiónová doprava.