14. listopadu 2002
Zatímco v evropských zemích firmy i jednotlivci výhody expresních balíkových služeb již objevili,
míra jejich využívání v České republice je stále poměrně nízká. Vyplynulo to z výzkumu, který pro společnost DPD letos v červenci provedla agentura Brand Brothers. Výsledky výzkumu společnost zveřejnila v polovině září.
Z výsledků výzkumu je patrné, že plných 63 procent středních a velkých českých podniků dosud služby expresní balíkové přepravy nevyužívá. Tato skutečnost podle ředitele společnosti Brand Brothers Tomáše Papírníka omezuje konkurenceschopnost českých firem a snižuje jejich šanci, že se úspěšně prosadí na evropských trzích.
„Zkušenosti firmy DPD z Evropy ukazují, že míra využívání expresních balíkových služeb přímo souvisí s mírou ekonomické vyspělosti. Například v Německu dnes těchto služeb využívá 94 procent podniků, zatímco v České republice 37 a na Slovensku jen 29 procent firem. Mám-li to vyjádřit jednoduše: expresní balíkové služby díky své spolehlivosti, rychlosti a dobrým cenám posilují firemní konkurenceschopnost. V tomto ohledu mají české podniky, které chtějí úspěšně působit na evropském trhu, co zlepšovat,“ uvedl k výsledkům výzkumu ředitel společnosti DPD v České republice Alexandr Boss.
V Německu expresní balíkové služby využívá 94 procent, v České republice 37 a na Slovenku 29 procent podniků
Pokud firmy vůbec využívají expresní a balíkovou přepravu, pak posílají nejčastěji jednu až čtyři zásilky měsíčně. Nejmenší skupinu tvoří firmy, které posílají 31 až sto zásilek za měsíc (šest procent), zatímco více než stovku zásilek posílá měsíčně osm procent respondentů.
Výzkum, jehož se zúčastnilo 353 středních a velkých podniků, podle Tomáše Papírníka ukázal, že do zahraničí směřuje pouze osm procent expresních zásilek, trend nárůstu je ovšem vzhledem k poměrně nedávnému rozvoji tohoto typu přepravy daleko vyšší než u přepravy vnitrostátní. Většina expresních zásilek navíc směřuje přímo ke spotřebiteli (56 procent), pro obchodní partnery je určeno 39 procent zásilek a pouze pět procent zásilek přepravují expresní balíkové společnosti mezi pobočkami jedné společnosti. Nejčastěji v České republice objednávají expresní přepravu sekretářky (33 procent) a obchodníci (22 procent).
Respondenti jsou s kvalitou služeb spokojeni
Na otázku „Jak jste spokojen/a
s vaším dodavatelem expresní a balíkové přepravy?“ odpovědělo plných 98 procent dotazovaných, že jsou velmi nebo spíše spokojeni. Pouze dvě procenta respondentů byla spíše nespokojena. Většina českých podniků nejčastěji pomocí kusových zásilek přepravuje zboží (59 procent firem), následují dokumenty (13 procent) a náhradní díly (11 procent). (mna)