Expresní klub ssl

Expresní klub o vývoji trhu v zahraničí

Účastníci říjnového zasedání Expresního klubu SSL věnovali pozornost různým aspektům přepravy kusových zásilek v České republice. Současně se však seznámili i s výsledky nedávného zahraničního průzkumu, který zmapoval současný stav trhu v německy mluvících zemích Evropy.
Z výsledků podrobné studie společnosti UGW z německého Wiesbadenu, která v Německu, Rakousku
a Švýcarsku oslovila 300 zástupců spedičních, výrobních a obchod-
ních firem, vyplývá, že pro tyto země s tradičně velmi rozvinutou přepravou kusových zásilek je příznačný vysoký konkurenční tlak, ostrá cenová soutěž a vysoké nároky klientů na kvalitu poskytovaných služeb. Charakteristický je pro ně také nárůst trhu a nízká věrnost zákazníků. Tento stav by se podle průzkumu neměl do konce roku 2003 příliš měnit.
Výrobní a obchodní firmy i speditéři hodnotí současnou situaci – s výjimkou konkurence v oblasti cen – až podivuhodně stejně. Také pohled na budoucnost mají velmi podobný,
i když i v tomto případě výjimka potvrzuje pravidlo. Zatímco představitelé průmyslu a obchodu počítají do roku 2003 s vyšší hladinou cen, speditéři jsou – pravděpodobně na základě dosavadních zkušeností – podstatně pesimističtější.
Všechny subjekty na trhu počítají s mírným zvýšením konkurenčního tlaku, vyšší úrovní kvality poskytovaných služeb a nízkou věrností zákazníků. Ta se ovšem může zvýšit, pokud spedice skutečně splní své sliby a citelně zlepší kvalitu služeb. Autoři studie tuto skutečnost označili dokonce za hlavní výzvu pro spedici v nadcházejících letech.
Priority spedice
Jakými opatřeními hodlají speditéři na změněné tržní a konkurenční prostředí reagovat? Nejvyšší prioritu má optimalizace výkonového potenciálu, za ní následují investice do informačních technologií a snižování celkových nákladů. O snižování poč-tu pracovníků naopak uvažuje pouze několik málo spedičních firem. Průzkum dále ukázal, že přetrvává zájem o služby s přidanou hodnotou. Každý speditér přitom komisionářství nabízí, ale využívá jej pouze 42 procent zákazníků v průmyslu
a 38 procent v obchodě. Podobně je tomu i se skladováním.
Tento stav by se ovšem měl do roku 2003 změnit: komisionářství se podle výsledků studie stane nejvyhledávanější službou (60 % průmysl, 48 % obchod), za ním bude následovat příprava rozvozu, skladování
a příjem příkazů jménem zákazníka.
Nedorozumění ohledně termínů
Zdá se, že mezi speditéry a jejich příkazci roste nedorozumění, pokud jde o dodržování termínů. Pro 44 procent dotazovaných průmyslových firem je dodržování termínů při volbě poskytovatele služeb tím nejdůležitějším kritériem. Také v obchodě je dodržování termínů vysoce hodnoceno – za důležité je považuje 22 procent respondentů. Ale jen devět procent speditérů věří, že termíny jsou pro zákazníky nejvyšší prioritou – není proto divu, že to s věrností zákazníků nevypadá nejlépe.
Stále důležitější marketing
Marketing, prodej a služba zákazníkům budou mít v příštích letech podle speditérů z německy mluvících zemí stále větší význam. Jak
v Německu, tak i v Rakousku a ve Švýcarsku přebije „Customer Service“ tradiční disciplíny – prodej
a marketing. Zatímco Němci a Švýcaři chtějí bojovat na všech komerčních frontách, Rakušané jsou spokojeni spíše se svým klasickým prodejem.
Nejspokojenější se současným stavem jsou podle výsledků studie němečtí speditéři. Nejdůležitější tři opatření pro zlepšení obchodu z jejich pohledu představuje zvýšení údernosti v prodeji, optimalizace výkonového portfolia (sortimentu) a investice do elektronických instrumentů. Investice do průzkumu trhu zaujímají v katalogu opatření jedno
z posledních míst. Zajímavý je i poznatek, že v elektronickém obchodu spatřuje nové šance 97 procent speditérů působících v oblasti přepravy kusových zásilek. Sedmnáct procent představitelů průmyslových podniků a devět procent zástupců
z oblasti obchodu se přitom domnívá, že internet přinese speditérům více rizik než nových příležitostí.
(ja) 

spinner