29. listopadu 2001
Účastníci říjnového zasedání Expresního klubu SSL věnovali
pozornost různým aspektům přepravy kusových zásilek v České republice.
Současně se však seznámili i s výsledky nedávného zahraničního
průzkumu, který zmapoval současný stav trhu v německy mluvících zemích
Evropy.
Z výsledků podrobné studie společnosti UGW z německého Wiesbadenu,
která v Německu, Rakousku
a Švýcarsku oslovila 300 zástupců spedičních, výrobních a obchod-
ních firem, vyplývá, že pro tyto země s tradičně velmi rozvinutou
přepravou kusových zásilek je příznačný vysoký konkurenční tlak,
ostrá cenová soutěž a vysoké nároky klientů na kvalitu poskytovaných
služeb. Charakteristický je pro ně také nárůst trhu a nízká věrnost
zákazníků. Tento stav by se podle průzkumu neměl do konce roku
2003 příliš měnit.
Výrobní a obchodní firmy i speditéři hodnotí současnou situaci –
s výjimkou konkurence v oblasti cen – až podivuhodně stejně. Také
pohled na budoucnost mají velmi podobný,
i když i v tomto případě výjimka potvrzuje pravidlo. Zatímco
představitelé průmyslu a obchodu počítají do roku 2003 s vyšší
hladinou cen, speditéři jsou – pravděpodobně na základě dosavadních
zkušeností – podstatně pesimističtější.
Všechny subjekty na trhu počítají s mírným zvýšením konkurenčního
tlaku, vyšší úrovní kvality poskytovaných služeb a nízkou věrností
zákazníků. Ta se ovšem může zvýšit, pokud spedice skutečně splní své
sliby a citelně zlepší kvalitu služeb. Autoři studie tuto skutečnost
označili dokonce za hlavní výzvu pro spedici v nadcházejících letech.
Priority spedice
Jakými opatřeními hodlají speditéři na změněné tržní a konkurenční
prostředí reagovat? Nejvyšší prioritu má optimalizace výkonového
potenciálu, za ní následují investice do informačních technologií a
snižování celkových nákladů. O snižování poč-tu pracovníků naopak
uvažuje pouze několik málo spedičních firem. Průzkum dále ukázal, že
přetrvává zájem o služby s přidanou hodnotou. Každý speditér přitom
komisionářství nabízí, ale využívá jej pouze 42 procent zákazníků
v průmyslu
a 38 procent v obchodě. Podobně je tomu i se skladováním.
Tento stav by se ovšem měl do roku 2003 změnit: komisionářství se podle
výsledků studie stane nejvyhledávanější službou (60 % průmysl, 48 %
obchod), za ním bude následovat příprava rozvozu, skladování
a příjem příkazů jménem zákazníka.
Nedorozumění ohledně termínů
Zdá se, že mezi speditéry a jejich příkazci roste nedorozumění, pokud jde
o dodržování termínů. Pro 44 procent dotazovaných průmyslových firem
je dodržování termínů při volbě poskytovatele služeb tím
nejdůležitějším kritériem. Také v obchodě je dodržování termínů
vysoce hodnoceno – za důležité je považuje 22 procent respondentů. Ale
jen devět procent speditérů věří, že termíny jsou pro zákazníky
nejvyšší prioritou – není proto divu, že to s věrností zákazníků
nevypadá nejlépe.
Stále důležitější marketing
Marketing, prodej a služba zákazníkům budou mít v příštích letech
podle speditérů z německy mluvících zemí stále větší význam. Jak
v Německu, tak i v Rakousku a ve Švýcarsku přebije „Customer Service“
tradiční disciplíny – prodej
a marketing. Zatímco Němci a Švýcaři chtějí bojovat na všech
komerčních frontách, Rakušané jsou spokojeni spíše se svým klasickým
prodejem.
Nejspokojenější se současným stavem jsou podle výsledků studie němečtí
speditéři. Nejdůležitější tři opatření pro zlepšení obchodu
z jejich pohledu představuje zvýšení údernosti v prodeji, optimalizace
výkonového portfolia (sortimentu) a investice do elektronických instrumentů.
Investice do průzkumu trhu zaujímají v katalogu opatření jedno
z posledních míst. Zajímavý je i poznatek, že v elektronickém obchodu
spatřuje nové šance 97 procent speditérů působících v oblasti
přepravy kusových zásilek. Sedmnáct procent představitelů průmyslových
podniků a devět procent zástupců
z oblasti obchodu se přitom domnívá, že internet přinese speditérům
více rizik než nových příležitostí.
(ja)