Jan Indra (F. H. Bertling) pro DN

„F. H. Bertling a MSC v České republice nabírají dobrý kurs“

V únoru letošního roku vystřídal Jana Hanuše na pozici ředitele společnosti F. H. Bertling, která na českém trhu zastupuje italské rejdařství Mediterranean Shipping Company (MSC), Jan Indra.

S novým ředitelem jsme hovořili o vývoji společnosti F. H. Bertling v uplynulých několika letech,

o postavení rejdaře MSC na českém i světovém trhu a o jeho plánech do budoucna.

„Na vedoucí pozici v české pobočce společnosti F. H. Bertling jste byl jmenován teprve nedávno, ale ve firmě pracujete již pět let. Jak se za tu dobu změnila její pozice a potažmo i pozice rejdařství MSC v České republice?“

„Od roku 1993, kdy společnost F. H. Bertling jako zástupce rejdařství Mediterranean Shipping Company vstoupila na český trh, jsme až do roku 2000 zaznamenávali permanentní a poměrně vysoký nárůst. Zvyšoval se nejen objem přeprav, ale současně se zlepšovalo i renomé společnosti. Díky tomu dnes rejdařství MSC zaujímá i na trhu České republiky, stejně jako v celosvětovém měřítku druhou až třetí pozici.

V průběhu celého loňského roku však firma bohužel stagnovala a nijak se dále nerozvíjela; proto německé ústředí F. H. Bertling přistoupilo k určitým personálním změnám. Ne-příznivá situace byla ovšem dána nejen interními problémy, ale i stagnací celosvětové ekonomiky. Snížil se objem přepravy zboží a v exportu se velmi negativně projevovala (a nadále projevuje) velmi silná koruna. Pokud jde o celkové objemy, zaznamenali jsme loni meziroční pokles asi o 15 procent. V současné době se nicméně situace již zlepšuje: v meziročním srovnání nyní vykazujeme nárůst asi o dvacet procent.“

„Vedle změny na vedoucí pozici zastoupení, došlo v letošním roce ještě k nějaké další výrazné změně ve vztahu k MSC?“

„Ano. Od začátku letošního roku jsme získali on-line přístup do systému MSC. Jeho prostřednictvím jsme napojeni na každou loď a můžeme tedy potřebné kapacity okamžitě knihovat.

Kromě toho firma významným způsobem změnila svůj přístup k zákazníkům a zákaznickou politiku. Rozhodující zůstává i nadále kvalita přepravy, ale nově klademe větší důraz na objem přepraveného zboží než na zisk.“

„Hovořil jste o negativním vlivu silné koruny na export českého zboží. Převažuje tedy v přepravách rejdařství MSC vývoz nad dovozem?“

„Jednoznačně. Objemy vývozu námořního zboží z České republiky totiž umíme mnohem více ovlivnit než dovoz zboží, protože tyto kontrakty se uzavírají přímo v přístavech, z nichž se zboží do Evropy a dále do České republiky dopravuje. Kromě toho silná česká koruna negativně ovlivňuje i ceny operátorů kombinované dopravy, jejichž prostřednictvím přepravujeme kontejnerizované zboží do severoněmeckých přístavů.“

„Někteří zástupci rejdařů uvádějí, že vývoj námořní dopravy v závěru loňského roku i letos negativně ovlivnily také zářijové teroristické útoky na Spojené státy americké. Je to případ i MSC?“

„Nevím o tom, že by americké úřady a přístavy v této souvislosti uplatnily nějaké zvláštní omezení nebo restrikce na dovoz zboží do USA. MSC však zásadně nepřepravuje nebezpečné zboží první třídy. Pokud byly v přístavech zpřísněny kontroly plavidel, přepravy MSC to tedy nijak neovlivnilo.

Částečně jsme pocítili spíše výrazný propad obchodu v souvislosti s ekonomickou situací v Brazílii a především v Argentině. Pro MSC jsou totiž relace do Jižní Ameriky – na její východní i západní pobřeží – poměrně významné; nasazuje na ně lodě s kapacitou 4500 TEU, které původně obsluhovaly Dálný východ. Dálnovýchodní linky v současné době najíždějí plavidla s kapacitou 7000 TEU.“

„Loni jste zavedli novou kontejnerovou službu ze severní Evropy do Indie a Pákistánu. Splnila se očekávání, která jste do tohoto projektu vkládali?“

„Zavedení služby do Indie a Pákistánu s sebou přineslo pro české zákazníky několik pozitiv. Vedle toho, že se zkrátila doba dopravy a zvýšila kapacita služby, bylo pro naši pražskou kancelář i pro naše zákazníky velmi důležité, že v rámci této služby lodě přímo najížděly německé přístavy. Všechny velké námořní lodě s výjimkou amerických relací totiž najíždějí pouze Antverpy, v nichž se zboží překládá na menší lodě (feedery), které je pak dále dopravují do Hamburku a Bremerhavenu.

Často se stávalo, že zboží v Antverpách vzhledem k nedostatku kapacit čekalo na dopravu do Německa i několik týdnů. Vzhledem k tomu, že české firmy dovážejí z Dálného východu například rýži a podobné komodity, u kterých je doba přepravy velmi důležitá, české zákazníky to odrazovalo.

Služba IPAK byla naplánována tak, že jednou týdně najížděla německé přístavy a tak vlastně fungovala také jako další feeder. Logistika v Antverpách se výrazně zlepšila a již se nestává, že by kontejnery čekaly na přepravu. To se odrazilo i na výrazném nárůstu zájmu českých spedičních firem.“

„Jaké jsou hlavní relace MSC?“

„Nabídka služeb MSC se vždy trochu lišila od ostatních celosvětových rejdařů. Na rozdíl od ostatních se totiž MSC kromě hlavních světových tras Evropa-Severní Amerika a Evropa-Dálný východ soustřeďuje také na severo-jižní směr, tedy na linky z Evropy do Jižní Ameriky, Afriky a Středomoří. V této oblasti najíždí MSC například Izrael, Libanon či Egypt. Významná je také již zmíněná relace do Indie a Pákistánu, linky do Austrálie a do Kanady.

Asi před osmi týdny vyjela první loď i na novou linku, tzv. Golden Gate Pendlum Service, která obsluhuje přístavy v Evropě, pak pokračuje na Střední a Dálný východ a přes Japonsko na západní pobřeží Spojených států amerických. Na tuto relaci bude MSC postupně nasazovat nové obří lodě o kapacitě 7000 TEU. Rejdařství jich objednalo celkem 25 kusů v loděnici v korejském Pusanu; v současné době je v provozu již šestnáct těchto plavidel.“

„Fungují další zastoupení i v ostatních zemích střední a východní Evropy?“

„Jistě, společnost F. H. Bertling

jako agent rejdaře MSC provozuje vedle České republiky kanceláře také v Německu, Rakousku a na Slovensku. Kancelář na Slovensku zahájila činnost v květnu roku 2000; v současné době zaujímá MSC i na slovenském trhu prostřednictvím společnosti F. H. Bertling přední místo.“

Martina Novická

spinner